۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۰۴
کد خبر: 85099728
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معلم و شاعر اردبیلی تجلیل شد

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۰۴
کد خبر: 85099728
 معلم و شاعر اردبیلی تجلیل شد

اردبیل - ایرنا - طی آئین نکوداشتی از زحمات و تلاش‌های حسین بختیاری معلم بازنشسته و شاعر صاحب اثر اردبیلی تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل شامگاه سه شنبه در آئین نکوداشت بختیاری اظهار کرد: استاد بختیاری طی یک عمر تدریس و تفحص، شاگردان بزرگی را تربیت و به جامعه تحویل داده و در کنار علم‌آموزی، از شاعران تراز اول و صاحب سخن استان اردبیل است.

امیر رجبی افزود: نکوداشت شعرا و ادبای نامی، کمترین کاری هست که می توان برای پاسداشت مقام علمی و ادبی آنها بجای آورد و شاعران اردبیلی در تولید آثار فاخر ترکی و فارسی در مضامین متنوع تبهر خاصی دارند و استان اردبیل از این نظر از استعدادهای ادبی بزرگی برخوردار است.

عسگر شاهی‌زاده اردبیلی متخلص به شاهی نیز در این آئین گفت: مطابق منابع فلسفی و عرفانی شرط ارتباط محسوس با معقول، عبور از حس و ورود به عقل، خروج از دنیا و ورود به عالم معنا و در نهایت راه رسیدن به خداوند درک حسیات زبانی است.

این شاعر صاحب اثر و پیشکسوت ادامه داد: زبان ما در واقع فکر و فضیلت ماست و قشر معلم و صاحب قلم اجازه ندارد شوخی کند، لغو بگوید و به مسخره گی بپردازد.

او افزود: به گفته مارتین هایدگر فیلسوف آلمانی " زبان ما خانه ماست" بنابراین همه محرم‌ها در داخل آن جمع هستند و ورود یک نامحرم را برنمی‌تابند.

شاهی‌اردبیلی اظهار کرد: روایات ما در مورد استنباط کشفی یا کشف هنری می گویند که شرط استماع پژواک آسمانی و الهام روحی، درک حسیات زبانی است و سهراب سپهری نیز در تبیین این موضوع اینگونه سروده است " و چنان بی‌تابم، که دلم می‌خواهد بدوم تا ته دشت، بروم تا سر کوه، دورها آوایی است، که مرا می‌خواند" و این آوا همان پژواک آسمانی است.

این فرهنگی بازنشسته ادامه داد: پیامبران، امامان، پیران، سخن شناسان و ادبا به این مرتبه رسیده اند و به اعتبار همین رتبه، استاد بختیاری بیش از ۵۰ سال در عرصه مقدس تدریس و علم آموزی تلاش کرده و علاوه بر آن و بعد از بازنشستگی، همچنان در هیئت‌ها، محافل ادبی و انجمن‌ها در حال آموزش و تدریس است.

او با خواندن چند شعر از استاد بختیاری، به شرح قدرت شاعرانگی و تخیل و مهارت او در سرودن شعر پرداخت و اندیشه باریک و عمیق را از خصوصیات شعر وی دانست.

اجرای موسیقی سنتی، شعرخوانی شاعرانی از شهرستان‌های استان و شعرخوانی استاد بختیاری (روشن اردبیلی) از دیگر بخش‌های نکوداشت این شاعر بود و در پایان با اهدای هدایایی از او تجلیل به عمل آمد.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده و انجمن‌ها و گروه‌های ادبی متعددی در مرکز و شهرستان‌ها زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان فعال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha