۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۲۹
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 85097475
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایجاد پنج هزار اشتغال در حوزه صنعت گیلان زیر سایه مدیریت جهادی

رشت - ایرنا- اشتغال یکی از مهمترین دغدغه های دولتمردان است؛ با وجود دشواری های ناشی از تحریم ها، دولت سیزدهم از زمان استقرار اهتمام داشته تا با فراهم کردن بسترها موضوع اشتغال را ساماندهی کند و ثمره این تلاش ها حداقل اشتغال بیش از پنج هزار نفر در حوزه صنعتی گیلان طی سال گذشته است.

به‌گزارش ایرنا، مدیریت و حرکت جهادی واژه ای که این روزها بیشتر شنیده می شود تداعی‌گر حرکتی هماهنگ و منسجم برای پیشبرد سریع امور و گشایش گره‌ از کار مردم و کمک به آنهاست؛ همچون تشکیل قرارگاه جهادی بدستور استاندار که سال گذشته اثرات خشکسالی و کم آبی ناشی از افت شدید بارش ها و محدودیت ذخایر آبی استان را برای کشاورزان و شالیکاران با مدیریت صحیح منابع به حداقل رساند و اکنون نیز در سال افزایش تولید و مهار تورم در سایه این مدیریت جهادی امروز از دل آن میز جهادی خدمت برای برطرف کردن و رسیدگی به مشکلات کارگران و کارفرمایان شکل گرفت.

همزمان با هفته کار و کارگر و نامگذاری امروز به عنوان بسیج کارگران و کارخانجات، میز خدمت در شهر صنعتی رشت برپاشد، میزی که مسئولان متولی و مدیران بانکها از نخستین ساعات صبح پشت آن قرار گرفتند تا به مشکلات کارفرمایان و کارگران استان رسیدگی کنند.

چند تن از مدیران متولی در حاشیه برگزاری میز خدمت و پاسخگویی به مسائل کارگران در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سئوالات آنان پاسخ گفته و از اقدامات انجام شده در حوزه کار و اشتغال استان گفتند.

معاون اقتصادی استاندار: هزار و ۸۶ میلیون تومان از محل تبصره ۱۶ برای گیلان جذب شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه به یمن هفته کار و کارگر مدیران را جمع کردیم تا با تشکیل میز جهادی فرآیندهای اداری کوتاه شود، گفت: درباره مشکلات و مسائل ت مختلف شهرک‌های صنعتی مباحثی مطرح شد که مشکل واحدهایی که در همین مقطع قابلیت حل و فصل داشتند را مدیران و متولیان مربوطه اقدام و دستور لازم را انجام دادند و مابقی در ستاد رفع موانع تولید مطرح و رسیدگی می شود.

محمد اسحاقی افزود: همه برنامه‌های امسال براساس شعار سال «رشد تولید و مهار تورم» برنامه ریزی شده و تسهیلات پرداخت شده هدفمند بوده تا جلوی تورم را بگیریم.

وی گفت: یک هزار و ۸۶ میلیون تومان از تبصره ۱۶ برای گیلان جذب شد و بدین منظور ۴۵۳ مورد تسهیلات پرداخت و سه هزار و ۵۶۰ شغل در حوزه صنعتی گیلان ایجاد شد.

اشتغال تکلیفی ۱۲ هزار و ۹۰۰ در حوزه صنعت و اصناف صد در صد تحقق یافت

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز با اشاره به برگزاری این میز به مناسبت هفته کار و گارگر گفت: با تدبیر و مدیریت دست اندرکاران این حرکت جهادی که امروز با راه اندازی میز خدمت در بین واحدهای صنعتی برپا شده منتقل خواهد شد و در سالی که به رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شده اجرایی و تقویت می شود.

تیمور پور حیدری افزود: مشکلات واحدهای صنعتی را متنوع و در زمینه‌های مختلف همچون آب، برق، زمین، تسهیلات بانکی، موضوعات مرتبط با شهرهای صنعتی عنوان و بیان کرد: جزو استان هایی هستیم که در مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با کمک بانک ها و عوامل ستادی موضوع رفع موانع تولید اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه واحدهای بزرگی که در گذشته تعطیل شده بودند همچنان دغدغه استان است، گفت : با جدیت و همت مسئولان استان به مرور این واحدها فعال می شوند.

پورحیدری اظهار کرد: در سال گذشته ۵۹ واحد راکد صنعتی احیاء و به چرخه تولید بازگشتند؛ ضمن اینکه حدود ۱۸۷ مجوز برای راه اندازی واحدهای صنعتی جدید صادر شد که این امر نشان‌دهنده رشد تولید و میزان سرمایه گذاری در استان است.

وی، اشتغال ایجاد شده در حوزه صنعت را بالغ بر پنج هزار نفر عنوان کرد و گفت: سال گذشته اشتغالزایی تکلیفی حوزه صنعت، معدن و تجارت ۱۲ هزار و ۹۰۰ نفر بود که ۱۰۰درصد انجام شد و از این تعداد پنج هزار نفر مربوط به صنعت و مابقی مرتبط با اصناف بوده است.

بسیج با تمام توان پشتیبان و یاریگر واحدهای صنعتی است

مسئول سازمان بسیج کارگری و کارخانجات سپاه قدس گیلان هم گفت: یکی از رویکردهای سازمان بسیج کارگران و کارخانجات استان بسیج جهاد خدمت رسانی است و امروز به مناسبت هفته کار و کارگر و روز بسیج کارگران و کارخانجات با حضور ۲۰ مدیر کل مرتبط با تولید و بخش های کارو کارگری ونیز مدیریت شعب بانک های استان میز خدمت برای واحدهای تولیدی استان برگزار شد.

عباس اسکندری با بیان اینکه سازمان کارخانجات بسیح با تمام توان پشتیبان و یاریگر واحدهای تولیدی است، افزود: یکی از هدف های این میز خدمت جهادی و تخصصی ایجاد تسهیل گری و کمک به رفع موانع تولید واحدهای تولیدی است.

از تمامی اهرم های قانونی برای بهبود معیشت کارگران استفاده می کنیم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان نیز تسهیل در دسترسی به مدیران را از جمله اهداف این میز خدمت عنوان کرد و گفت: برای رفع مشکلات کارگران اهتمام داریم اما رفع بخشی از دغدغه آنان شاید فراتر از وظایف وزارتخانه و نیازمند اصلاح و نیز تصویب قوانینی جدید توسط مجلس باشد.

سیاوش آقاجانی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حق و حقوق کارگران افزود: در بحث نظارت و بازرسی‌ها در حوزه کارگری، اقدامات و تلاش و پیگیری قضایی ما در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ پنج برابر شده که در سال ۱۴۰۰ حدود پنج، شش مورد تخلف واحدها توسط بازرسان به مراجع قضایی معرفی شده بود که سال گذشته این تعداد به ۲۷ مورد رسیده است.

وی به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در استان اشاره و بیان کرد: از تمامی اهرم های قانونی موجود برای بهبود معیشت کارگران استفاده کنیم.

سرپرست جدید تامین اجتماعی گیلان یکی از رویکردهای دولت مردمی را دیدار چهره به چهره مدیران با کارگران و کارفرماها دانست و گفت: نقش کارفرما در تامین مالی کارخانه قطعا اثر گذار است از اینرو باید بتوانیم با رابطه بیشتر با کارفرماها مشکلات آنها را احصاء کنیم که در واقع از این طریق به خود نیز کمک کردیم.

کیوان مرتضوی افزود: این جلسات هر چه بیشتر ادامه پیدا کند می تواند برای تولید و سازمان منشاء اثر باشد.

یازدهم اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر نامگذاری شده است.

حدود سه هزار واحد صنعتی در گیلان فعال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha