تحصیل دانشجویان در دانشگاه ها باید برای جامعه خروجی داشته باشد

کرمانشاه - ایرنا - نماینده مردم کرمانشاه و نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحصیل در دانشگاه برای جامعه باید خروجی داشته باشد، گفت: مردم از وزارت علوم انتظار به حق دارند که پایان دوران تحصیلی دانشجویان آنها؛ شروع دوران کاری آنها باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ عبدالرضا مصری روز شنبه در همایش ملی آموزش عالی در غرب کشور که به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه رازی کرمانشاه با حضور "محمد علی زلفی گل" وزیر علوم، "رضا مراد صحرایی" سرپرست وزارت آموزش و پرورش در سرسرای دانشکده ادبیات، افزود: خروجی دانشگاه های کشور مانند دانشگاه فرهنگیان باید بدون واسطه باشد و دانشجویان بعد از پایان دوران تحصیل مستقیم به سرکار بروند.

وی در ادامه از وزارت علوم خواست در انتخاب رشته های دانشگاهی که بازار کار ندارند و یا بازار کارها آنها اشباع است، تجدید نظر و دانشجو نپذیرند و مطابق نیاز بازار کشور رشته های دانشگاهی تعریف کنند.

مصری همچنین با بیان اینکه ظرفیت پذیرش دانشجویان در رشته های دانشگاهی باید مطابق با نیاز کاری کشور باشد، از وزارت علوم خواست تدریس و آموزش در دانشگاه ها صرفا بر مبنای تئوری نباشد، زیرا یکی از مهم ترین ایرادهای که واحدهای تولیدی، صنایع از پذیرش فارغ التحصیل دانشگاه ها می گیرند؛ عدم مهارت عملی آنان است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود؛ از وزارت علوم خواست بستر و جاذبه هایی برای دانشجویان بویژه در قسمت اشتغال بعد از تحصیل فراهم کند که به فکر مهاجرت نیفتند و تمام زحمات و هزینه ها برای آنها شده و سرمایه که خانواده ها برای آنها متقبل شدند؛ نصیب کشور دیگری نکنند.

مصری همچنین از وزارت علوم خواست در دانشگاه ها به موضوع های مهم استانی مساله محور توجه کند، زیرا الان در استان کرمانشاه بزرگترین معادن قیر طبیعی داریم که به گفته دانشمندان ۳۷ فرآورده می تواند از آن استخراج کرد اما ما در کرمانشاه آن را به صورت خام صادر می کنیم در حالی می توانیم با فرآوری علمی آن؛ هم برای دانشجویان اشتغال ایجاد کنیم و هم برای کشور ارزش افزوده و ثروت خلق نماییم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار انجام کارهای فرهنگی به سبک ایرانی اسلامی در دانشگاه ها شد و گفت: نباید در برنامه های فرهنگی از اجبار استفاده کنیم زیرا اجبار با خارج شدن از آنجا هیچ ثمری ندارد، باید به گونه ای برنامه ریزی شود که خود دانشجویان به کارهای فرهنگی رغبت و التزام پیدا کنند.

همایش ملی یک روزه آموزش عالی در غرب کشور به مناسبت پنجاهمین سال تأسیس دانشگاه رازی از صبح امروز شنبه نهم اردیبهشت با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری و سرپرست وزارت آموزش و پرورش در سرسرای اجتماعات این دانشگاه آغاز شد.

دانشگاه رازی فعالیت خود را از بهمن ماه سال ۱۳۵۱ با عنوان «دانشکده علوم کرمانشاهان» به ریاست مرحوم دکتر «عبدالعلی گویا» آغاز کرد و در سال تحصیلی ۱۳۵۲-۱۳۵۱ برای اولین بار پذیرای ۲۰۰ دانشجو در رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و ریاضی شد.

این مرکز در سال ۱۳۵۳ به «دانشگاه رازی» تغییر نام یافت و در ادامه، با تاسیس «دانشکده پزشکی کرمانشاه»، «تربیت دبیر سنندج» و «دانشکده دامپروری ایلام» توسعه یافت.

با گسترش آموزش عالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این دانشکده‌ها استقلال یافته و با عناوین «دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه»، «دانشگاه کردستان» و «دانشگاه ایلام» به فعالیت خود ادامه دادند.

دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه معین استان، هم اینک از وجود بیش از ۴۶۵ عضو هیات علمی و ۴۸۷ کارمند پرتلاش بهره می‌برد و بیش از ۱۱ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای عمومی و دکترای تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha