۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۳۹
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85091563
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

تاکید استاندار گیلان بر حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران فرآوری چای

رشت _ ایرنا_ استاندار گیلان با بیان اینکه بخش بازرگانی چای برای ما اهمیت دارد، گفت: تولیدکنندگان چای و سرمایه گذاران در بخش بسته بندی و فرآوری این محصول حمایت می شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی عصر روز دوشنبه در مراسم آغاز برداشت چای گیلان با حضور در روستای کتشال پایین از توابع بخش مرکزی شهرستان لاهیجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کیفیت برداشت محصول چای برای ما مهم است از این رو ضروریست تا چای‌کاران به این مهم توجه کنند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان افزود: به کشاورزان چای‌کار توصیه می کنیم تا برداشت چای را به صورت مکانیزه انجام دهند، این مهم موجب کاهش هزینه ها و افزایش تولید می شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دولت امسال با افزایش قیمت خرید برگ سبز چای برای حمایت از تولید در راستای برنامه راهبردی کشور و شعار سال (مهار تورم رشد تولید) اقدام کرد.

عباسی با اشاره به افزایش ۵۲ درصدی قیمت خرید برگ سبز چای درجه یک و ۶۲ درصدی قیمت خرید برگ سبز چای درجه ۲ در سال جاری نسبت به پارسال افزود: امسال قیمت خرید برگ سبز چای میانگین ۵۷ درصد افزایش یافت.

استاندار گیلان بیان کرد: علاوه بر این افزایش قیمت در خرید برگ سبز چای که دولت تعیین کرده ، ۲ تا پنج هزار تومان نیز کارخانجات برای خرید از چای‌کاران افزایش قیمت دارند ضمن اینکه به بیمه کشاورزی این محصول اهتمام می شود.

سال گذشته قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک به ازای هر کیلو ۹ هزار و ۲۰۰ تومان و برگ سبز چای درجه ۲ هفت هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شده بود که امسال افزایش یافته است.

براساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد، وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است، برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می‌گیرد.

گیلان و مازندران در مجموع سالانه ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای تولید می‌کنند که از این میزان ٩٠ درصد در مزارع چای گیلان به دست می‌آید و از میزان برگ سبز چای حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود.

مصرف چای در کشور طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha