گام‌های استوار برای بهره‌مندی ۲۲۴ روستای سیستان و بلوچستان از آب آشامیدنی پایدار

زاهدان- ایرنا- آبرسانی به ۲۲۴ روستاهای سیستان و بلوچستان طی یک سال و نیم گذشته، برگ زرینی از خدمات دولت سیزدهم در این استان پهناور برای ارتقای شاخص‌های آب آشامیدنی پایدار و بهداشتی است.

به گزارش ایرنا خشکسالی، افت شدید منابع آبی و نبود زیرساخت‌های لازم در بیشتر شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان سبب شد تا در طول ۴۴ سال گذشته بویژه در یک سال و نیم اخیر با برنامه‌ریزی، همت و تلاش دولت طرح‌های آبرسانی به شکل جدی پیگیری و در بیشتر مناطق استان اجرایی شود.

دولت سیزدهم با نگاه رفع محرومیت پس از سفر به سیستان و بلوچستان که شهریورماه ۱۴۰۰ انجام شد دستوراتی را برای رفع مشکل کم آب این استان از جمله انتقال آب از چاه نیمه‌های شماره یک به ۲ و سه و چهار و حفر چاه‌های ژرف را برای رفع مشکلات کم آبی منطقه سیستان صادر کرد که تمام این موارد انجام شده است.

همچنین طرح انتقال آب از دریای عمان برای رفع کم آبی شهرهای دارای تنش آبی در سیستان و بلوچستان پس از سفر آیت الله رییسی به این استان به طور جد مطرح شد و هم اینک عملیات اجرایی این طرح بزرگ آغاز شده است.

در قالب طرح بزرگ جهاد آبرسانی به سیستان و بلوچستان قرار است به ۲ هزار و ۸۸۳ روستا در ۲۶ شهرستان این استان آب پایدار برسد که این طرح با قوت در حال انجام است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم گام‌های ارزنده‌ای برای پایان‌دادن به تنش آبی سیستان و بلوچستان برداشته شد بطوریکه که در همین مدت کوتاه ۱۲۳ هزار نفر از مردم این استان پهناور از طرح‌های آبرسانی بهره‌مند شده‌اند

این روزها به‌برکت خدمات ارزنده دولت سیزدهم صدای شادمانی مردم نقاط محروم بویژه مناطق روستایی در پی بهره‌مندی از آب در اقصی نقاط استان پهناور سیستان و بلوچستان به گوش می‌رسد؛ آن هم در استانی که از نظر منابع آبی وضعیت پایداری ندارد چرا که شمال و بخش عمده‌ای از مرکز(زاهدان)به آورده رودخانه هیرمند وابسته است، حق‌آبه‌ای که سال‌هاست به‌دلیل عدم پایبندی افغانستان به معاهدات بین‌المللی از ورود آن خبری نیست‌.

حوزه مرکز و بخشی از جنوب سیستان و بلوچستان نیز از منابع زیرزمینی که وابسته به بارش‌هاست تأمین آب می‌شود، اما متأسفانه طبق آمار هواشناسی به‌دلیل کم‌بارشی گسترده در بیش از دو دهه گذشته، سال‌هاست خشکسالی بر پیکره این خطه پهناور سنگینی می‌کند، وضعیتی که سبب شده است مردم آن خواستار مرهمی بر این زخم کهنه باشند.

کاهش بارندگی ها، قطع آب رودخانه هیرمند و بروز خشکسالی از ۲ دهه پیش و تداوم آن تاکنون موجب شد تا مردم بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان به سفره‌های زیرزمینی روآورند و در نتیجه برداشت های بی رویه این منابع را نیز با افت شدید روبرو کرد.

با آغاز بکار دولت سیزدهم امید به دلشان بازگشته است چرا که طبق گفته خودشان صدایشان به گوش متولیان رسیده و عزم مسوولان امر برای کاهش این محدودیت‌های آبی جزم شده. این را می‌توان علاوه بر گفته‌های مردمی، در روستاهایی دید که بعد سال‌ها مشکل کم‌آبی، هم‌اینک به شبکه آب آشامیدنی متصل شده‌اند و لبخند رضایت بر لبان ساکنانش نشسته است. طرح‌های آبرسانی که با شتاب در حال اجراست نیز گواه دیگری بر این ادعاست.

بیشتر بخوانید:

همتی به وسعت هامون تا مَکُران؛ آبرسانی به بیش‌از ۲ هزار روستا + فیلم

۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری در طرح جهاد آبرسانی سیستان و بلوچستان انجام شد

چاه‌های ژرف؛ نسخه نجات بخش دولت برای حل مشکل کم آبی سیستان

گام‌های استوار برای بهره‌مندی ۲۲۴ روستای سیستان و بلوچستان از آب آشامیدنی پایدار

آبرسانی به ۲۲۴ روستای سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات انجام شده از زمان شروع فعالیت دولت سیزدهم در این استان گفت: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و در راستای حل مشکل آب آشامیدنی روستاهای استان شبکه توزیع و خطوط انتقال آب در قالب طرح‌های تأمین و انتقال آب و اصلاح و توسعه شبکه‌های آب آشامیدنی برای ۲۲۴ روستای استان اجرایی شده است.

به گفته علیرضا قاسمی، شبکه آب آشامیدنی این روستاها از محل اعتبارات جهاد آبرسانی، ملی و استانی وارد مدار بهره‌برداری شده و با این اقدام شاخص، بهره‌مندی آب آشامیدنی روستاها در این خطه با رشد ۲.۵ درصدی از ۷۰ به ۷۲.۵ درصد ارتقا پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون در اقدامی بی‌سابقه، بیش‌از یک‌هزار و ۶۸۰ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در شهرها و روستاهای این استان اجرا شده که به ترتیب تکمیل و وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ادامه داد: ۱۲۳ هزار نفر از ساکنان روستاها و شهرهای استان که فاقد شبکه آب آشامیدنی بودند یا با تنش آبی شدید دست و پنجه نرم می‌کردند، از طریق اجرا یا اصلاح و توسعه شبکه آب شرب، آبرسانی شده‌اند.

وی افزود: علاوه‌بر این ۲۷۵ روستا نیز با اقداماتی از جمله حفر و تجهیز چاه، اجرای خط انتقال جدید، نصب پمپ، ارتقای سیستم پمپاژ، اصلاح و توسعه شبکه رفع تنش آبی شده‌اند.

قاسمی عنوان کرد: به واسطه اجرای طرح‌های آبرسانی در دولت سیزدهم، شهر پیشین نیز با تکمیل خط انتقال به طول ۷هفت کیلومتر و تجهیز ۲ حلقه چاه جدید از تنش آبی خارج شد.

بیش‌از یک‌هزار و ۶۸۰ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در شهرها و روستاهای این استان از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون در اقدامی بی‌سابقه اجرا شده که به ترتیب تکمیل و وارد مدار بهره‌برداری خواهد شدوی از طرح اضطراری تأمین آب شهر زاهدان نیز به عنوان یکی دیگر از طرح‌های دولت سیزدهم در این استان نام برد و گفت: ۱۵ حلقه چاه جدید در منطقه حرمک وارد مدار بهره‌برداری شد و با این اقدام ۳۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تامین آب این شهر اضافه شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: با این عملیات یک پمپ از پمپ‌های ایستگاه پمپاژ چاه نیمه منطقه سیستان خاموش شد تا نهایت بهره‌وری از میزان آب باقی‌مانده در ذخایر چاه‌نیمه برای شهر و روستاهای منطقه سیستان فراهم شود.

وی با بیان اینکه، برنامه‌ریزی برای شیرین‌سازی آب‌های شور در مناطق مستعد برداشت آب برای شهر زاهدان و منطقه سیستان نیز با جدیت دنبال می‌شود، بیان کرد: با توجه به ظرفیت مناسب دشت هامون هیرمند از لحاظ کَمیت آب، حفر چاه‌های جدید نیز در محدوده رودخانه شیله و هامون هیرمند برای سیستان در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار دارد که به منظور بهبود کیفیت آب این دشت احداث آب‌شیرین‌کن نیز صورت می‌گیرد.
قاسمی افزود: علاوه بر این برنامه‌ریزی برای حفر چاه گمانه در منطقه بندان و حاشیه چاه‌نیمه‌ها نیز در دستور کار است.

وی با بیان اینکه، با نگاه ویژه وزارت نیرو اعتبارات ویژه‌ای برای طرح‌های رفع تنش آبی و توسعه آبرسانی در نظر گرفته شده ادامه داد: رویکرد جدید دولت در استفاده توأمان از آب‌های سطحی و شیرین‌سازی دریا برای نقاط جمعیتی سواحل مکران است.

قاسمی، حفر ۱۴۱ حلقه چاه جدید برای تامین آب یا رفع تنش آبی روستاها و شهرهای دارای تنش و نصب و بهره‌برداری سیستم ازن‌زنی به منظور به حداقل رسیدن طعم و بوی نامطبوع آب در محل تصفیه‌خانه روستایی زهک را سایر اقدامات انجام شده دولت نام برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha