نخستین شب قدر با نوای الهی العفو مومنان در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) همراه بود

شهرری - ایرنا - مومنان، روزه داران و عزاداران نخستین شب قدر را با نوای الهی العفو در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) به پایان رساندند.

به گزارش ایرنا،روزه داران و عزاداران امام عدالت و پاکی حضرت علی (ع) جامه سیاه بر تن، قرآن بر دست و الغوث بر لب، شب قدر اول مصادف با نوزدهم ماه مبارک رمضان در مرقد امام خمینی(ره) شب را احیا کردند و دست دعا بر آسمان نیاز به سوی خالق بی نیاز بلند کردند.

بار دیگر ماه مبارک رمضانی فرا رسید و فرصت شب های قدر برای مومنان و روزه داران ارزانی شد، شبی که در آن قرآن نازل، سرنوشت یک ساله انسان نوشته می شود و تیزی شمشیری زهرآگین بر فرق سر بهترین مردان خداوند فرود می آید.

شبی که فقط یک شب و یک مراسم برای زنده نگه داشتن هر ساعت آن نیست، شب استغاثه به بارگاه باری تعالی است که برکات و رحمت خود را نصیب همه موجودات و انسان ها کند و بهترین ها را برای بندگانش رقم بزند، شب راز و نیاز با خالقی است که به آسانی می بخشد و خان نعمتش چنان فراخ و گسترده است که یک شب تا صبح برای قدردانی از آنها کم است.

همه آسمان این جهان، گویا امشب نوای الغوث الغوث بر لب گرفته و قصد خواب برچشم بینا نیامده، در این میان حرم بنیانگذار کبیر انقلاب نیز، بی نصیب از عطر جوشن کبیر شب قدر اول نماند.

روزه داران و عزاداران امام عدالت و پاکی علی (ع) جامه سیاه بر تن، قرآن بر دست و الغوث بر لب، شب قدر اول مصادف با نوزدهم ماه مبارک رمضان در مرقد امام خمینی(ره) شب را احیا کردند و دست دعا بر آسمان نیاز به سوی خالق بی نیاز بلند کردند.

"الغوث الغوث؛ خلصنا من‌النار یا رب" فریاد، فریاد، ما را از آتش رها کن ای پروردگار، نوایی بود که در این شب قدر آخر، از گوشه و کنار حرم امام خمینی(ره) در شب نخست قدر به گوش می رسید، دعاگویانی که با هر حاجتی به صاحب این ماه پناه آورده اند تا تقدیری به بهترین شکل ممکن برای سرنوشت آنان رقم بزند

جوشن کبیر فقط دعای رهایی از آتش نیست، نوای عشق بازی بنده ای با خدایی است که با تمام جلال و جبروتش، خود تا کنار سفره افطار و سحری روزه داران پایین می آورد و همنشین نان و نمک آنان می شود تا پاسخگوی الغوث های آنان برای وقت های بی قرار باشد.

شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، لحظات خود را در حالی سپری کرد که مومنان، عزاداران و روزه داران از هر قشر و سنی حضور داشتند تا نهایت استفاده را از این لحظات نورانی و اجابت برده باشند.

زمان آغاز برنامه حرم امام خمینی (ره) ساعت ۲۲:۴۵ با حضور گروه های مختلف مردمی و با قرائت قرآن آغاز شد و با قرائت دعای جوشن کبیر با صوت مداح اهل بیت (ع) حاج حمید رمضان پور و ️مداحی سید علی محمد سادات رضوی و مراسم احیاء با سخنرانی و دعای حجت الاسلام ادیب یزدی ادامه یافت.

حجت الاسلام غلامحسین اژه ای رئیسه قوه قضائیه سخنران این مراسم نورانی بود که در ابتدای مراسم به سخنرانی پرداخت و از فضائل ماه مبارک رمضان و شب های قدر سخن گفت و بر الگو گیری از امام علی(ع) در همه امور تاکید کرد.

شب های قدر شب قدر یا لیلة القدر، شبی باارزش و پرفضیلت نزد مسلمانان و شب نزول قرآن و شب مقدرشدن امور انسان‌ها است.

این شب با فضیلت‌ترین شب سال است که با امور مهم و باعظمتی همانند نزولِ اجمالی قرآن، پیدایش افاضات باطنی و فضای خاصّ معنوی، تقدیر و تعیین سرنوشت‌ها، تدبیر و برنامه‌ریزی‌های جدید و نزول جبرئیل و فرشته‌ها همراه است و شب نزول رحمت الهی و آمرزش گناهان بوده و در آن شب، فرشتگان بر زمین فرود می‌آیند. طبق برخی از روایات شیعه، مقدرات انسان‌ها به امام زمان (عج) عرضه می‌شود.

زمان دقیق این شب معلوم نیست ولی طبق بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده و یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم است.

طبق روایات، عبادت در آن شب، قابل قیاس با سایر شب‌ها نیست. از جمله اعمال شب قدر، غسل، احیاء و شب زنده‌داری، خواندن قرآن، خواندن دعاهای ماثور مثل دعای جوشن کبیر، توبه و استغفار و صدقه‌دادن را می‌توان بیان کرد.

ضربت خوردن و شهادت امام علی (ع) در این شب‌ها، بر اهمیت و عظمت آن نزد شیعیان افزوده و با سوگواری و انجام اعمال شب‌های قدر همراه شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha