۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۴۷
کد خبرنگار: 1171
کد خبر: 85077511
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

زنگ خطر کرونا در سیستان و بلوچستان در سایه عادی انگاری

زاهدان- ایرنا- موج هشتم کرونا با زیرسویه‌های جدید در سطح کشور و سیستان و بلوچستان، زنگ خطر دوباره همه گیری را به صدا در آورده بطوریکه از ابتدای فروردین‌ماه امسال تاکنون هفت نفر در استان بر اثر ابتلا به این ویروس منحوس جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش ایرنا طی چند ماه گذشته، خیال همه از جولان کرونا راحت شده بود اما گویا این ویروس قصد خداحافظی ندارد و در هفته‌های اخیر نیز زیر سویه‌های جدید اُمیکرون در سطح کشور خودنمایی کرد که به معنی هشدار دوباره به شهروندان برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

این درحالیست که از همان ابتدای شیوع کرونا بسیاری بر این باور بودند این ویروس خیلی زود محو می‌شود، اما برخلاف تصور آنها همچنان این ویروس ماندگار هست و جان بسیاری از شهروندان را گرفته و صدمات روحی و روانی زیادی را نیز به جامعه وارد کرده است.

در سیستان و بلوچستان نیز بر اساس پیش بینی مسوولان دانشگاه های علوم پزشکی،آمارها از صعودی شدن روند مبتلایان به کرونا طی هفته‌های آینده حکایت دارد و این درحالیست که اغلب مردم رعایت دستورالعمل های بهداشتی را امری بیهوده و خسته کننده تلقی می‌کنند که این مساله بسیار خطرناک است و باعث گسترش روزافزون این ویروس منحوس در سطح استان می‌شود.

زدن ماسک ، شستن دست ها ، تزریق واکسن و رعایت فاصله اجتماعی از جمله پروتکل‌های بهداشتی در زمان کرونایی است که در این مدت همگان اثرات نادیده گرفتن این نکات را در زندگی اجتماعی خود شاهد بودند.

با وجود اینکه افراد جامعه تجربه نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی را لمس کرده‌اند اما به محض کاهش تعداد مبتلایان و فوتی‌های بیماری تمامی این نکات مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

بی‌توجهی به‌عواقب گسترش کرونا بدنبال سفرهای نوروزی و کم‌اهمیت شمردن آن به دلیل طولانی شدن حضور این ویروس سبب شده تا برخی افراد کمتر از قبل به رعایت نکات‌بهداشتی توجه کنند و زنگ خطر این ویروس بار دیگر در سیستان و بلوچستان به‌صدا درآیدواکسیناسیون از جمله این نکات درمانی مورد نیاز برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ است که کشور ما با واکسیناسیون همگانی توانست بر موج هفتم بیماری غلبه کند و بعد از مدت مدیدی طعم آسایش و در امان از بیماری را همگان بچشند.

این روزها با اعلام نشانه‌هایی از ابتلا به سویه‌های جدید کرونا در ایران، زنگ هشدار دوباره به صدا درآمده است و مسوولان وزارت بهداشت به طور رسمی شروع موج هشتم را اعلام کرده‌اند.

تصاویر متغیر رنگ‌های هشدار در سطح کشور هر بار در ایام تعطیلات چه تعطیلات نوروزی چه عیدهای مختلف و گاه حتی آخر هفته‌ها رو به تیرگی می‌رود، گویی برای برخی از افراد جامعه این رنگین کمان آبی، زرد، نارنجی و یا قرمز هیچ تفاوتی ندارد که خطر ابتلا و گسترش ویروس کرونا را به جان می‌خرند.

انتقال این ویروس به صورت فرد به فرد امکان‌پذیر و راه‌های احتمالی انتقال آن از طریق انتشار از راه هوا، تماس نزدیک با انسان مبتلا و دست زدن به وسایل آلوده میسر است.

نکته کلیدی در زمینه ویروس کرونا شکستن زنجیره انتقال این ویروس است اما شاهدیم که برخی افراد بی توجه به هشدارهای داده شده با برپایی دورهمی های خانوادگی و استفاده نکردن از ماسک و برپایی مراسم های مختلف موجب دامن زدن به زنجیره بیماری می شوند این در حالیست که در آستانه خیز هشتم شیوع کرونا، بار دیگر زنگ خطر به صدا درآمده و نباید اجازه داد با سهل انگاری و در سایه عادی انگاری این ویروس منحوس، شیرینی کاهش آمار مبتلایان و قربانیان بار دیگر در کام مردم تلخ شود چرا که در این موج خطر بزرگی در کمین ماست که می توان با هوشیاری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی از آن جلوگیری کرد.

از منظر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان هم‌اینک میزان ابتلا به کرونا و بستری‌ها افزایش یافته و اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت، رفت و آمدها کاهش، جمع‌های خانوادگی محدود و شرایط قرنطینه در زمان ابتلا به خوبی اجرایی شود، می‌توان شرایط فعلی را کنترل کرد در غیر این صورت شاهد افزایش تعداد مبتلایان و فوتی ها در سایه بی توجهی ها خواهم بود.

زنگ خطر کرونا در سیستان و بلوچستان

هشت شهر سیستان و بلوچستان در وضعیت زرد کرونایی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با تداوم شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان هشت شهر این استان در وضعیت زرد و یک شهر در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفت.

دکتر حبیب غزنوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: باتوجه به مسافرت‌های نوروزی و همچنین کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح جامعه شاهد افزایش آمار مبتلایان، بستری و فوت شدگان ناشی از کرونا نسبت به ماه‌های گذشته در سطح استان سیستان و بلوچستان هستیم.

وی ادامه داد: هم‌اینک ۵۶ بیمار که دارای مشکلات تنفسی هستند در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند که از این تعداد ۳۰ نفر طبق آزمایشات صورت گرفته مبتلا به کووید ۱۹ است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: خواهش ما از مردم عزیز این است که با پرهیز از عادی انگاری و تکمیل واکسیناسیون خود، در مهار این ویروس ما را یاری کنند.

تمامی افراد بالای ۱۸ سال که بیش از ۶ ماه از تزریق آخرین واحد واکسن آنها گذشته، واحد بعدی واکسن خود را دریافت کنندوی بیان کرد: با توجه به افزایش موارد ابتلاء به بیماری در سیستان و بلوچستان میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی و عادی انگاری در جامعه کاهش قابل توجه ای داشته که می تواند بسیار خطرناک باشد.

غزنوی اظهارداشت: از همه هم استانی های گرامی درخواست می شود با رعایت دستور العمل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در کنترل و مدیریت این بیماری کمک کنند.

وی افزود: همکاران ما در بخش های بهداشت و درمان بصورت شبانه روزی در راستای پیشگیری از چرخه انتقال و بهبودی بیماران مبتلا تلاش می‌کنند و مهمترین انتظار آنان از مردم رعایت هشدارهای بهداشتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با وجود همه هشدارها و آغاز پیک هشتم کرونا و بالا رفتن تعداد موارد ابتلا در روزهای اخیر باز هم شواهد نشان از کم توجهی شهروندان عزیز به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بویژه در اماکن عمومی و دید و بازدیدهای نوروزی است.

وی بیان کرد: از مردم عزیز که در گذشته با رعایت دستورالعمل‌ها، مهمترین نقش را در غلبه بر این بیماری ایفا کرده‌اند انتظار همراهی با مدافعان سلامت و عمل فعالانه به توصیه‌های بهداشتی را داریم.

غزنوی ادامه داد: به این منظور شهروندان گرامی بویژه سالمندان و افراد مبتلا به بیماریهای زمینه‌ای لازم است تا در صورت امکان در خانه بمانند، همچنین افراد دارای علامت بهتر هست در دورهمی ها و مراسم افطاری شرکت نکرده و در صورت لزوم حتما در اماکن عمومی از ماسک استفاده شود.

زنگ خطر کرونا در سیستان و بلوچستان

سه شهر منطقه سیستان وضعیت زرد کرونایی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل گفت: متأسفانه پس از ۶ ماه بدون فوتی کرونا در منطقه سیستان بار دیگر این ویروس منحوس طی سه هفته اخیر جان سه شهروند سیستانی را گرفته است.

هادی میرزایی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا از ابتدای اسفند سال گذشته در کشور و منطقه سیستان، متأسفانه شاهد افزایش موارد بستری و در حال حاضر افزایش مرگ و میر هستیم.
وی افزود: با توجه به افزایش سفرهای نوروزی، بازگشایی مدارس و پیش‌رو بودن شب‌های مبارک قدر جهت قطع سریع زنجیره انتقال، پیشگیری از موارد فوت ناشی از این بیماری با توجه به تعطیلات نوروزی که پشت سر گذاشتیم از شهروندان درخواست می‌شود برای حفظ سلامتی خود و دیگران توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل با اشاره به موج هشتم در منطقه سیستان و وضعیت زرد کرونا در سه شهرستان زابل، زهک و نیمروز، تصریح کرد: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در شمال سیستان و بلوچستان و بررسی علل مشخص شد که مبتلایان این ویروس اکثرا به صورت خانوادگی است.

وی ادامه داد: افرادیکه دارای علائم بیماری هستند ضمن رعایت بهداشت فردی جهت انجام نمونه‌گیری به مراکز منتخب مراجعه و از دیدار با افراد سالمند، کودکان و بیماران زمینه‌ای خودداری کنند.

با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در شمال سیستان و بلوچستان و بررسی علل مشخص شد که مبتلایان این ویروس اکثرا به صورت خانوادگی استمیرزایی اظهارداشت: شهروندان در صورت عدم تزریق نوبت سوم در اولین فرصت اقدام کنند و چنانچه از تزریق نوبت سوم ۶ ماه گذشته باشد نوبت چهارم تزریق شود.
وی افزود: برگزاری مراسمات و تجمعات حتی‌الامکان در فضای باز انجام شود و رعایت فاصله‌گذاری مناسب فیزیکی، تهویه مناسب، شستن دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت اصول بهداشتی همچنان توصیه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل بیان کرد: از مردم عزیز که در گذشته با رعایت دستورالعمل‌ها، مهمترین نقش را در غلبه بر این بیماری ایفا کرده‌اند انتظار همراهی با مدافعان سلامت و عمل فعالانه به توصیه‌های بهداشتی را داریم.

وی اظهارداشت: به این منظور شهروندان گرامی بویژه سالمندان و افراد مبتلا به بیماریهای زمینه‌ای لازم است تا در صورت امکان در خانه بمانند، همچنین افراد دارای علامت بهتر هست در دورهمی ها و مراسم افطاری شرکت نکرده و در صورت لزوم حتما در اماکن عمومی از ماسک استفاده شود.

میرزایی افزود: همچون گذشته تزریق واکسن کووید۱۹ و دُز یادآور در افرادیکه ۶ ماه از آخرین نوبت دریافت آنها گذشته در پیشگیری از بیماری و یا شدت آن بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید:

سیر صعودی کرونا در سیستان و بلوچستان در سایه عادی انگاری

عادی‌انگاری و روزهای سیاه کرونایی در سیستان و بلوچستان

زنگ هشدار کرونا در زاهدان به صدا درآمد

زنگ خطر کرونا در سیستان و بلوچستان

باید خودمان بخواهیم

باید خودمان بخواهیم که کرونا جان عزیزانمان را نگیرد، باید خودمان بخواهیم که کرونا پرستاران و کادر درمان‌مان را شهید نکند، باید خودمان بخواهیم که اصناف و مشاغل و روزی عده‌ای بسته نشود، باید خودمان بخواهیم که آرامستان‌هایمان از جوانان و آرزوهای نرسیده‌شان پر نشود، باید خودمان بخواهیم که عروسی به عزا و سوگ تبدیل نشود همه چیز در خواستن ما خلاصه می‌شود در رعایت ما در ماسک‌هایی چند گرمی که بر روی صورت می‌گذاریم در عروسی‌هایی که می‌شود کمی دیرتر برگزار و در فاصله‌های که می‌توان رعایت کرد و در یک جمله می‌توان گفت: تنها راه نجات همه ما در تمام این خواستن‌هاست، خواستن‌هایی که می‌تواند وضعیت سیستان و بلوچستان را به سفید تغییر دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha