۱۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۸:۱۴
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85071046
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

عشایر گلستان از ۱۹ هزار گردشگر نوروزی پذیرایی کردند

۱۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۸:۱۴
کد خبر: 85071046
عشایر گلستان از ۱۹ هزار گردشگر نوروزی پذیرایی کردند
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- سرپرست اداره‌کل امور عشایر گلستان گفت: از زمان آغاز سفرهای نوروزی در ۲۵ اسفند پارسال تاکنون ۱۹ هزار و ۱۱۰ نفر از گردشگران نوروزی از سیاه چادرهای عشایر استان بازدید کرده و با نوع فعالیت و نحوه کوچ و غذاهای محلی آنان آشنا شدند.

احمد پرتانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: با هدف استقبال و پذیرایی از گردشگران نوروزی، هشت چادر عشایر کرد و آلاچیق عشایر ترکمن گلستانی از ۲۵ اسفندماه سال گذشته در ورودی و مرکز شهرستان‌های گنبدکاوس، گالیکش و مراوه‌تپه برپا شد و بخشی از مسافران در حال تردد در مسیر مشهد - شمال ساعاتی از وقت خود را در این چادرها گذراندند.

وی افزود: علاوه بر تدارک استراحتگاه میهمانان نوروزی، انواع محصولات لبنی و صنایع دستی عشایر استان گلستان و غذاهای محلی و شیرینی و دمنوش گیاهان دارویی باکیفیت عالی در حال عرضه در این سیاه چادرها است.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان ادامه داد: تاکنون ۲ هزار و ۲۷۷ نفر از مسافران نوروزی از محصولات و صنایع دستی عرضه شده خریداری کردند و همچنین ۱۲۰ نفر هم برای کسب تجربه زندگی عشایری در این سیاه چادرها اسکان یافتند.

گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که ۴ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری بومی ترکمن و کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع ۷۶۸ هزار راس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند و گوشت قرمز، پشم و شیر از جمله تولیدات اصلی آنان است.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha