بیم و امیدهای صنایع دستی فارس؛ از مشکلات صنعتگران تا اعطای تسهیلات خرید ۲۰ میلیون تومانی

شیراز-ایرنا-رونق بازار صنایع‌دستی نقش مهمی در مهار تورم و رشد تولید و تحقق شعار سال دارد و اعطای تسهیلات به هنرمندان در این عرصه رویکرد خوبی برای دستیابی به این هدف محسوب می‌شود؛ رویکردی که با اعطای تسهیلات خرید صنایع‌دستی ۲۰ میلیون تومانی به متقاضیان استان فارس رنگ واقعیت به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ صنایع دستی یکی از عوامل مهم در توسعه و اشتغالزایی و رکن اصلی رونق اقتصاد بومی در استان فارس به شمار می‌رود. این در حالیست که بخش صنایع دستی و هنرهای سنتی در طول سال‌های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور، شیوع بیماری کرونا و حذف کالاهای لوکس از سبد خانوار آسیب‌های بسیاری را متحمل شده و هنرمندان و صنعتگرانی که در این عرصه فعالیت دارند در چنین شرایطی دچار مشکلات و ضرر و زیان بسیاری شده‌اند.

شرایط کارگاهی هنرمندان صنایع دستی فارس، افزایش مالیات، گران شدن مواد اولیه و رکود صادرات و گردشگری از عمده‌ترین مشکلات هنرمندان فارس در عرصه صنایع دستی محسوب می‌شوند؛ مشکلاتی که موجب شده بسیاری از هنرمندان از ادامه فعالیت در این عرصه مأیوس شوند و با این هنر خداحافظی کنند.

بیم و امیدهای صنایع دستی فارس؛ از مشکلات صنعتگران تا اعطای تسهیلات خرید ۲۰ میلیون تومانی

دغدغه‌های هنرمندان و صنعتگران

حسین همتی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی فارس با اعتقاد به اینکه صنایع دستی در حال حاضر جزو کالای لوکس به شمار می‌رود، به بیان مشکلات افراد فعال در این عرصه پرداخت و گفت: با توجه به وضعیت معیشت مردم در شرایط کنونی، صنایع دستی جزو نیازهای اساسی مردم به شمار نمی‌رود و از سبد کالای خانوار حذف شده است. بنابراین باید فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام شود تا صنایع دستی در زندگی مردم کاربردی شود و مردم برای داشتن این نوع کالاها احساس نیاز کنند و جای خالی آنها را در خانه خود احساس کنند؛ برای فروش و بازاریابی صنایع دستی باید خودمان را با علم روز دنیا تطبیق دهیم.

وی تغییر قیمت مواد اولیه و هزینه بالای نیروی کار را از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان و افراد فعال در عرصه صنایع دستی دانست و بیان‌ کرد: صنایع دستی نیازمند زنجیره تولید است؛ فعالیت در این عرصه زمان‌بر است و متاسفانه زمان صرف شده در این کار با هزینه تمام شده و قیمت مواد اولیه که در هر لحظه افزایش می‌یابند همخوانی ندارد.

همتی یکی از مشکلات صنعتگران در این استان را بی‌توجهی فروشندگان صنایع دستی به محصولات تولید شده توسط هنرمندان فارس دانست و افزود: اتحادیه صنایع دستی با اداره کل میراث فرهنگی تفاهم‌نامه‌ای دارد که بر اساس آن، اتحادیه این مجوز را دارد که ۲۰ درصد از کالاهای استان‌های دیگر را برای فروش به استان فارس وارد و متقابلاً ۲۰درصد از کالاهای فارس را نیز به فروشگاه‌های این استان‌ها صادر کند. اما متأسفانه اکثر فروشگاه‌ها در استان فارس ویترین صنایع‌دستی شهرهای دیگر شده‌اند و محصولات صنایع دستی فارس در این فروشگاه‌ها کمتر به چشم می‌خورد. در واقع استان فارس با وجود پتانسیل بالایی که در صنایع‌دستی دارد به فروشگاهی برای سایر شهرهای کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه فروشگاه اتحادیه تنها فروشگاهی است که ۹۰ درصد از آثار هنرمندان فارس را ارایه می‌دهد، گفت: متأسفانه اتحادیه ابزاری برای جلوگیری از فروش غیر منطقی محصولات صنایع دستی استان‌های دیگر در استان فارس ندارد؛ لذا ضروری است که سر و سامان دادن فروشگاه‌های عرضه کننده محصولات صنایع دستی فارس در دستورکار مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

بیم و امیدهای صنایع دستی فارس؛ از مشکلات صنعتگران تا اعطای تسهیلات خرید ۲۰ میلیون تومانی

رونق صنایع‌دستی فارس در گرو رسیدگی به کارگاه‌ها و تولید انبوه

همتی یادآور شد: بسیاری از استان‌ها برای تولید انبوه و تجاری سازی محصولات صنایع دستی، کیفیت و قیمت این محصولات را پایین آورده‌اند و این کار لطمه بسیاری به بدنه صنایع دستی کشور و استان فارس زده است. نباید اجازه بدهیم هنر صنایع دستی تحت تاثیر این نوع اقدامات قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه رسیدگی به کارگاه‌های صنایع‌دستی باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: این کارگاه‌ها بایستی به سمت تولید انبوه حرکت کنند. در حال حاضر اکثر کارگاه‌ها سفارش پذیر هستند و این اتفاق خوبی برای کارگاه‌ها در شهر بزرگی مانند شیراز نیست چراکه برخی مواقع با سفارش‌های بسیاری روبه رو می‌شویم؛ اگر می‌خواهیم در اقتصاد این هنر موفق عمل کنیم نباید به سفارش‌های محدود اکتفا کنیم بلکه باید به تولید انبوه برسیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی فارس معتقد است که صنایع دستی استان تنوع و تعدد قابل توجهی دارد و از جایگاه بسیار مطلوبی در کشور بهره می‌برد و همین مسئله می‌طلبد که مسئولان استان راهکارهای متعددی را در زمینه تقویت و ایجاد بازارهای مطلوب برای ترویج و توسعه صنایع دستی و همچنین فروش محصولات آن ارائه دهند.

راهکار مسئولان استان برای حل مشکلات صنعتگران
یکی از دلایل مهم در توجیه جنبه‌های مثبت صنایع‌دستی مربوط به اثرات آن در رونق تولید و مبارزه با انواع بیکاری است. بیکاری و نبود تولید باکیفیت در عرصه صنایع دستی فارس یکی از مسائل پیچیده و بغرنج در این عرصه به شمار می‌رود.

این در حالیست که صنایع‌دستی با قابلیت‌ها و خصوصیات ویژه خود از جمله عدم نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد و امکان ایجاد و توسعه‌ آن در مناطق مختلف استان می‌تواند نقش مهمی در اشتغالزایی و رونق تولید ایفا کند.

بر همین اساس و به‌منظور تحرک بخشی و رونق خرید صنایع‌دستی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با همکاری صندوق کارآفرینی امید اقدام به اعطای تسهیلات خرید صنایع‌دستی تا سقف دویست میلیون ریال در قالب کارت خرید با کارمزد ۱۲ درصدی و بازپرداخت ۱۲ ماهه کرده است.

بهزاد احمدی فارسانی سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان فارس چهارشنبه ۹ فروردین ماه به اعطای تسهیلات خرید صنایع‌دستی ۲۰ میلیون تومانی به متقاضیان اشاره کرد و افزود: متقاضیان دریافت وام خرید صنایع‌دستی می‌توانند جهت دریافت این تسهیلات تا ۱۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ با مراجعه به شعبه صندوق واقع در آرامگاه حافظ مراجعه کنند.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان فارس با بیان اینکه متقاضیان تنها با ارائه یک برگ چک صیادی می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند، اجرای این‌گونه طرح‌های حمایتی را در ایجاد انگیزه برای خرید کالاهای صنایع‌دستی بسیار مؤثر دانست و گفت در تلاش هستیم که این طرح به‌صورت دائمی ادامه یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha