۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۳۷
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 85066643
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

البرهان: سودان نیازمند ارتشی بدون دخالت در سیاست است

تهران – ایرنا - رئیس شورای حاکمیتی سودان گفت: برای ایجاد ارتشی که در سیاست و اختلافات داخلی دخالت نکند، تلاش می کنیم.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از شبکه «اسکای نیوز»، «عبدالفتاح البرهان» که خود با کودتا بر سرکار آمده است، افزود: نیروهای مسلح سودان باید از یک دولت منتخب فرمانبری کنند از این رو ما تلاش می کنیم تا ارتشی را برای این کشور ایجاد کنیم که پایبند به معیارهای نظام های مردمسالار باشد.

وی آبان ماه سال گذشته نیز برای نمایندگان جامعه مدنی و سیاسی سودان خط و نشان کشید و گفت که اجازه دخالت آنها در امور ارتش را نمی دهد.

رئیس شورای حاکمیتی سودان در اظهاراتی گفت: چیزی به نام‌ راه حل دوجانبه وجود ندارد و اجازه نمی دهیم که سیاستمداران در امور ارتش دخالت کنند.

وی خطاب به آنها افزود: از ارتش دوری کنید، تلاش های تحریک آمیز نتیجه نخواهد داد و هر گروه سیاسی که برای دخالت در ارتش تلاش کند، دشمن ما است.

منابع رسانه‌ای ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱ از امضای توافقی میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیتی نظامی سودان برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور خبر داده بودند.

خبرگزاری رسمی سودان در این باره اعلام کرد که این توافق که مبنای حل بحران سیاسی کنونی کشور است، در خارطوم و با حضور مقامات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیتی انتقالی سودان امضا شد.

این گروه‌ها بر سر یک دوره انتقالی ۲۴ ماهه توافق کردند که از زمان انتخاب نخست وزیر انتقالی آغاز خواهد شد. طبق توافق صورت گرفته، این قدرت انتقالی کاملا مدنی و دموکراتیک و بدون مشارکت نظامیان خواهد بود.

همچنین در این توافق آمده که نیروهای واکنش سریع باید در یک دوره زمانی معین با نیروهای مسلح سودان ادغام شده و هیچ گروه شبه نظامی در این کشور تشکیل نشود.

نشست امضای توافق سیاسی در سودان با حضور نمایندگانی از سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، آمریکا، انگلیس، عربستان، امارات و اتحادیه اروپا برگزار شد.

توافق گروه‌های سودانی برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور، استقبال طرف‌های بین‌المللی حاضر در این نشست و در رأس آنها نمایندگان آمریکا، عربستان و امارات را به همراه داشت.

سودان که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که از سال گذشته در پی کودتای نظامی، گرفتار بحران سیاسی نیز شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha