۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۳۷
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 84940932
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خط و نشان رئیس نظامی سودان برای جامعه مدنی و سیاسی

تهران- ایرنا- رئیس نظامی شورای حاکمیتی سودان برای نمایندگان جامعه مدنی و سیاسی این کشور خط و نشان کشید و گفت که اجازه دخالت آنها در امور ارتش را نمی دهد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان در اظهاراتی گفت: چیزی به نام‌ راه حل دوجانبه وجود ندارد و اجازه نمی دهیم که سیاستمداران در امور ارتش دخالت کنند.

وی خطاب به آنها گفت: از ارتش دوری کنید و تلاش های تحریک آمیز نتیجه نخواهد داد و هر گروه سیاسی که تلاش کند در ارتش دخالت کند، دشمن ما است.

رئیس شورای حاکمیتی سودان افزود: به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد که به نیروهای مسلح آسیب بزند و آن را منحل کند.

وی گفت: نیروهای مسلح به مردم خیانت نخواهد کرد و حافظ و حامی کشور خواهد ماند، ما به مردم سودان تعهد می دهیم که در کنار آن ها خواهیم ماند و برای تحقق خواسته های آنان تلاش خواهیم کرد، مسئولیت ما محافظت از وطن و ملت و سرزمین است.

البرهان تصریح کرد: اختلاف در میان نیروهای سیاسی و نبود توافق به نهادها و موسسات سودانی آسیب می زند و امیدواریم که یک دولت مستقل غیرحزبی تشکیل شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که سودان تلاش می کند تا مشکلات خود با اتیوپی چه درخصوص مرزها و چه درخصوص سدالنهضه را از طریق گفت وگو حل کند.

بر اساس این گزارش، سودان که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است، از سال گذشته در پی کودتای نظامی گرفتار بحران سیاسی نیز شده است.

صبح روز ۲۵ اکتبر سال گذشته عبدالله حمدوک نخست وزیر و بسیاری از سیاستمداران سودانی بازداشت و حمدوک روز بعد آزاد شد.

در ۲۱ نوامبر نظامیانی که با کودتا قدرت را به دست گرفتند با عبدالله حمدوک نخست وزیر دولت منحل شده برای بازگشت وی به سمت خود به توافق رسیدند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های سودانی، این توافق میان اعضای نظامی شورای حاکمیت و نخست وزیر سابق به دست آمده و حمدوک با مشورت همه نیروهای سیاسی به جز حزب «کنگره ملی» که در دوره عمر البشیر قدرت را در دست داشت، دولت تشکیل خواهد داد.

گفته می‌شود نظامیان و حمدوک در مورد چند موضوع دیگر از جمله آزادی تمامی زندانیان سیاسی توافق کرده‌اند اما حمدوک در تاریخ ۲ ژانویه گذشته از سمت خود استعفا کرد.

سودان همواره صحنه اعتراضات مردمی است که خواستار بازگشت حکومت مدنی و دموکراتیک بوده و اقدامات عبد الفتاح البرهان را رد می‌کند که به گفته مخالفان کودتای نظامی است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha