چهارمحال و بختیاری و رخدادهای ماندگار سال ۱۴۰۱

شهرکرد-ایرنا- چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۱ با اتفاق مهمی روبرو شد که با تلاش همگانی این رخدادها در تاریخ این استان برای همیشه ثبت شد.

در نخستین و مهمترین رخداد سال ۱۴۰۱ سفر رییس‌جمهور و تعدادی از اعضا هیات دولت به چهارمحال و بختیاری بود که در بیست و چهارمین سفر استانی آیت‌الله رئیسی، برای این استان تصمیمات مهمی گرفته شد.

رییس جمهوری اسلامی ایران در آغازین لحظه سفر خود به چهارمحال و بختیاری گفت: هدف از سفرهای استانی نهضت خدمت‌رسانی به مردم است و تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام از اولویت‌های دولت است و مردم نیز همین خواسته را از مسوولان دارند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تاکید کرد: این استان ظرفیت‌های بکری در گردشگری، دامداری، طبیعت و نیروی انسانی کارآمد تحصیلکرده دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

چهارمحال و بختیاری و رخدادهای ماندگار سال ۱۴۰۱

وی افزود: نگاه به این ظرفیت‌ها علاوه بر رفع مشکلات چهارمحال و بختیاری به توسعه و پیشرفت استان می‌انجامد.اینجا را بخوانید

رییس جمهور در همان سفر به یکی از محروم‌ترین مناطق چهارمحال و بختیاری، یعنی لبد بازفت سفر کرد و تصمیمات و مصوبات اثربخشی برای این منطقه گرفته شد که همه این مصوبات اجرایی شد.

از سوی دیگر در سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری، وزیر جهادکشاورزی از تهیه و پیش‌بینی بسته ۲ هزار میلیارد تومانی برای توسعه بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: با تصویب این بسته گام موثری در توسعه بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال در استان ایجادخواهد شد.اینجا را بخوانید

در این سفر وزیر کشور نیز در بازدید از طرح مسکن مهر منطقه منظریه این شهر با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات مردم ساکن‌ در این محدوده‌ گفت: اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان جهت رفع مشکلات این منطقه پیش‌بینی‌ شده است.

احمد وحیدی به عنوان نماینده تام‌الاختیار رییس جمهور در این بازدید افزود: یک سری کمبودها در محدوده ساخت مسکن مهر منظریه همچون فضای سبز، پیاده‌رو و زیرساخت‌های خدماتی وجود دارد که مسوولان وزارت مسکن و شهرسازی در این محدوده مسئولیت‌ دارند و از طرفی شهرداری نیز باید خدمات لازم را به مردم برساند.اینجا را بخوانید

در طول سفر برخی از مردم مطالبات و درخواست‌هایی داشتند که رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری گفت: نمایندگان تام‌الاختیار رییس‌جمهور در سفرهای استانی طی ۴۸ ساعت در حدود ۱۴ هزار ملاقات مردمی چهره به چهره انجام دادند.

همچنین رییس‌جمهور در سفر به چهارمحال و بختیاری از کشتارگاه صنعتی دام شهر جونقان فارسان دیدن کرد و دستورات لازم را برای رفع مشکلات این واحد صنعتی صادر کرد.اینجا را بخوانید

از سوی دیگر، همزمان با سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری با فرمان وزیر کشور، عملیات اجرایی ساخت ایستگاه راه‌آهن استان در منطقه منظریه شهرکرد آغاز شد.

احمد وحیدی به عنوان نماینده تام الاختیار رییس جمهور با حضور در شهرستان شهرکرد فرمان ساخت ایستگاه راه آهن شهرکرد را صادر کرد تا مهندسان ایرانی ایستگاه راه آهن شهرکرد را به عنوان هدیه این سفر در زمان مقرر احداث کنند.

این ایستگاه در زمینی ۲۱هتکار طراحی و جانمایی شده است و ساختمان اصلی سه هزار و ۱۰۰ مترمربع و سرجمع ۶هزار ۵۰۰ متر مربع است.

قطعه نخست این محور که از ایستگاه مبارکه استان اصفهان تا جاده زرین‌دشت به سفیددشت به طول ۴۱.۸۲ کیلومتر است، قطعه دوم این محور ۱۹.۶۸ کیلومتر طول دارد و از جاده سفیددشت آغاز و تا گردنه زردی‌ها ادامه می‌یابد و قطعه سوم و چهارم این محور نیز که از گردنه زردی‌ها تا شهرکرد ادامه دارد، ۳۰.۵ کیلومتر طول دارد.

از دیگر رخدادهای این سفر،آغاز عملیات اجرایی و ساخت ۱۵هزار واحد نهضت ملی مسکن همزمان با سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری بود.اینجا را بخوانید

رونمایی از ۶ طرح دانش‌بنیان موثر در چهارمحال و بختیاری همزمان با سفر استانی رییس جمهور در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی با حضور وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی استان محقق شد.

یکی از خبرهایی خوش این سفر را باید صبحت‌های وزیر نیرو قلمداد کرد، وزیر نیرو گفت: طرح جامع مطالعاتی تامین آب آشامیدنی، کشاورزی، صنعت و گردشگری چهارمحال و بختیاری از مدتی قبل آغاز شده است.

علی‌اکبر محرابیان در شورای اداری چهارمحال و بختیاری با حضور رییس‌جمهور تاکید کرد: این طرح در مراحل پایانی است تا به سرانجام برسد و برای تامین آب آشامیدنی در چهارمحال و بختیاری دستورات صادر شده و سرعت خوبی گرفته است و امیدواریم طرح‌های مرتبط با آب مورد نیاز شهرها و روستاهای استان به‌زودی تکمیل و بهره‌برداری شود.اینجا را بخوانید

سید صولت مرتضوی که معاون اجرایی وقت رییس‌جمهور بود نیز در پایان این سفر اعلام کرد:۷۰ طرح عمرانی و اجرایی در بخش‌های مختلف ویژه سفر رییس‌جمهور و هیات دولت در استان اجرا می‌شود.

وی در جلسه شورای اداری چهارمحال و بختیاری که با حضور رییس جمهور و تعدادی از اعضا هیات دولت برگزار شد، افزود: پیش از سفر رییس جمهور به استان‌ها، نشست‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف بر اساس اسناد آمایشی استان و همچنین طرح تحول دولت تشکیل و تصمیماتی در استان برای تصویب طرح‌های عمرانی و اجرایی اتخاذ می‌شود که در استان برای اجرای این طرحهای عمرانی و اجرایی ۲۰۸ توافقنامه انجام شد.اینجا را بخوانید

رییس‌جمهور در نشست شورای اداری که ۱۹ خردادماه ۱۴۰۱ برگزار شد، به مساله آب اشاره کرد و گفت: مساله آب بر اساس طرح جامع وزارت نیرو به صورت شفاف، قانونی، مبتنی بر عدالت و نظرات نخبگان و با همراهی مردم مدیریت می‌شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست شورای اداری چهارمحال و بختیاری افزود: یکی از مسائل مهم چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار مساله آب است، خداوند به این استان نعمت فراوانی آب بخشیده اما در سال‌های اخیر این منابع کاهش یافته است از همین رو باید منابع موجود به درستی مدیریت شود.فیلم

وی ادامه داد: برای موفقیت در مدیریت منابع آب نیاز به همراهی و همکاری مردم داریم و در گام نخست باید آب شرب تامین شود چرا که برخی از مناطق این استان با تانکر آبرسانی می‌شود.اینجا را بخوانید

مدیریت چالش سیلاب در چهارمحال و بختیاری

بروز سیلاب در تابستان ۱۴۰۱ به ویژه در ۲ منطقه بارده بن و کوهرنگ باعث خسارت‌های زیادی به مردم و زیرساخت‌های این مناطق شد.

سرپرست مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سیلاب در روستای بارده خسارت جانی نداشت اما خسارت مالی بسیاری به بار آورد، گفت: سیلاب تعدادی از خانه‌های مسکونی و پل‌های این روستا را تخریب کرد.اینجا را بخوانید

این سیلاب باعث شد تمامی امکانات چهارمحال و بختیاری برای رفع بحران به وجود آمده به سمت بارده بن و شهرستان کوهرنگ سوق داده شود.

همزمان با استاندار چهارمحال و بختیاری در منطقه حضور یافت و گفت: بر اثر سیلاب، هم‌اکنون خسارت‌های فراوانی به اموال، اماکن، زمین‌های کشاورزی و منازل مردم روستای بارده شهرستان بن وارد شد.

فرماندار بن چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در این شهرستان به‌ویژه روستای بارده گفت: وسایل زندگی ۲۵۰ خانوار این روستا به‌طور کامل نابود شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه بر اساس برآوردهای اولیه ۲ هزار و ۵۰۴ واحد مسکونی و تجاری این استان در سیلاب‌های تابستانی روزهای اخیر آسیب‌دیده است، گفت: از این تعداد ۸۸۰ واحد نیاز به احداث دوباره دارد و یک هزار و ۴۷۷ واحد مسکونی و ۱۴۷ واحد تجاری باید تعمیر شود.

به دلیل این سیلاب؛ برخی از مسوولان کشوری راهی بارده شدند و از نزدیک پیگیر امدادرسانی و خدمات‌رسانی به سیلزدگان شدند که سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به تلاش مسوولان این استان برای ساماندهی نقاط سیل‌زده، گفت: با دریافت تجهیزات امدادی، عملیات پاکسازی روستای بارده سرعت گرفت.

نخستین مسوول کشوری؛ معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران بود که بلافاصله وارد منطقه سیلابی شد و اعلام کرد: نگاه رییس‌جمهور و دولت از جمله وزیر کشور برای اختصاص بودجه مدیریت بحران به استان‌هایی که کم‌برخوردارند و دارای محرمیت هستند، ویژه و افزاینده است.

محمد حسن نامی در بدو ورود به چهارمحال و بختیاری افزود: تابستان امسال ۲۳ کشور درگیر سیلاب شدند و از همه امکانات برای کمک به مردم سیلزده استفاده شده است در این زمینه سازمان مدیریت بحران توجه ویژه‌ای به همه مناطق سیل‌زده دارد.اینجا را بخوانید

معاون اجرایی وقت رییس‌جمهور نیز با حضور میدانی در روستای سیل‌زده بارده استان چهارمحال و بختیاری این اطمینان را به مردم داد تا خسارت‌های به بار آمده از سیلاب سریع‌تر جبران شود.

سید صولت مرتضوی در این دیدار با ابلاغ سلام رییس‌جمهور به مردم منطقه افزود: از خسارتی که به مردم منطقه از جمله آسیبی که به منازل مسکونی، مزارع، دامپروری و اشتغال آنها وارد شده متاثر هستیم اما در عین حال از هوشیاری مردم سپاسگزاریم و خرسندیم که با همراهی آنها، روستا تخلیه شد و خسارت جانی شکل نگرفت.

چهارمحال و بختیاری و رخدادهای ماندگار سال ۱۴۰۱ چهارمحال و بختیاری و رخدادهای ماندگار سال ۱۴۰۱

وزیر کشور نفر سومی بود که از سوی دولت سیزدهم به منظور بررسی میزان خسارت ناشی از سیل هفته گذشته در چهارمحال و بختیاری از طریق فرودگاه شهرکرد وارد این استان شد.

احمد وحیدی پس از ورود به شهرکرد از طریق راه زمینی از روستای بارده و از طریق هوایی از دیگر مناطق سیلزده این استان دیدن کرد و دستورات لازم را صادر کرد.

وزیر کشور گفت: دولت برای رفع خسارت‌های ناشی از جاری شدن سیل در مناطق مختلف کشور و چهارمحال و بختیاری اقدام لازم را انجام می‌دهد.فیلم وزیر کشور

نفر چهارم از مسوولان کشوری ، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود که در سفر به چهارمحال و بختیاری از منطقه سیل‌زده این استان از جمله روستای بارده دیدن کرد و به مردم روستا قول داد تا پس از تصویب اعتبارات جبران خسارت‌های سیل در هیات دولت، عملیات بازسازی خانه‌های روستایی سرعت داده شود.اینجا را بخوانید

در نهایت این سیلاب به چهارمحال و بختیاری خسارت فراوانی را وارد کرد، به گونه‌ای که استاندار چهارمحال و بختیاری میزان خسارت ناشی از جاری شدن سیلاب تابستان امسال را ۴۲ هزار میلیارد برآورد کرد و گفت: این میزات خسارت‌ در بخش‌های مختلف بوده است.

با وجود همه تنگناها و مشکلات اما حرکت جهادی برای جبران این خسارت بزرگ در سال ۱۴۰۱ به سرعت آغاز شد در زمان فصل گرما نیز زیرساخت‌های آسیب دیده جبران شد.روند بررسی و پیگیری سیلاب بارده

مدیریت چالش آب در شهرکرد

از جمله رخدادهای دیگر که در چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد، چالش به وجود آمده در خصوص آب شهرکرد و تعدادی از شهرها و روستاهای این استان در تابستان سال گذشته بود.

چالش جدی آب آن هم در دل تابستان گرم سال ۱۴۰۱ با گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ به عنوان منبع اصلی آب شهرکرد و روستاها و شهرهای در مسیر رقم خورد.

قطعی آب اما در سرزمین آب‌های شیرین ایران در سال‌های خشکسالی بیشترین فشار را به مردم وارد می‌کرد به همین دلیل دولت به سرعت وارد عمل شد و از همه امکانات برای جلوگیری از بروز حادثه بی‌آبی جلوگیری کرد.

این بی‌آبی باعث شد تا در یک حرکت جهادی خطوط پدافندی آبرسانی به مرکز استان که قرار بود ۶ ماهه انجام شود ظرف مدت ۱۰ روز به پایان رسید و رییس جمهور از این رویکرد جهادی تقدیر کرد.

وزیر نیرو برای بررسی و جبران کم‌آبی و مشکل ایجاد شده قول مساعد داد، وزیر نیرو گفت: عده‌ای از مردم شهر شهرکرد با قطعی آب مواجه هستند شرایط را با صبوری تحمل می‌کنند. امیدوار هستیم در ساعت‌ها و روزهای آینده وضعیت تامین آب مورد نیاز شهرکرد به حالت تعادل بازگردد.

علی اکبر محرابیان در گفت‌وگویی در خصوص قطعی آب شرب شهرکرد و زمان وصل مجدد آن گفت: در پی سیلاب‌های اخیر در برخی از استان‌ها در زمینه زیرساخت‌های برق و آب شرب دچار مشکل شدیم که تیم‌های امدادی و تیم‌های اجرایی در مناطق مختلف وارد میدان شدند و در راستای رفع مشکلات به وجود آمده در زیرساخت‌ها اقدام کردند.اینجا را بخوانید

چهارمحال و بختیاری و رخدادهای ماندگار سال ۱۴۰۱

اجرای طرح آبرسانی خطوط پدافندی شهرکرد در مردادماه امسال یک حرکت کم‌نظیر برای رفع مشکل پیش‌آمده در چهارمحال و بختیاری است که باعث شد کار چند ماهه در کمتر از ۱۰ روز عملیاتی و اجرایی شد.

این طراحی و عملیات شبانه‌روزی در قالب یک حرکت جهادی برای رفع بحران آب شهرکرد در چهارمحال و بختیاری به صورت ویژه اجرایی شد به گونه‌ای که رییس‌جمهور در نشست خبری خود در شهریورماه ۱۴۰۱ آن را یادآوری کرد و یک حرکت جهادی خواند.

به‌دنبال تنش‌ها و مشکلات آبی استان و کاهش دبی چشمه کوهرنگ و کدورت آن، طرح‌های کوتاه‌مدت و ضربتی برای تامین آب آشامیدنی مرکز استان اجرایی شد.

در این مدت طرح اضطراری انتقال ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب آشامیدنی از عمان سامانی به شهرکرد از طریق یک کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است.

مدیریت چالش سفید با بارش برف

از دیگر چالش‌های مهمی که در سال ۱۴۰۱ چهارمحال و بختیاری با آن دست و پنجه نرم کرد، بحران بارش برف و قطع شدن راه ارتباطی تعدادی از روستاها از جمله در کوهرنگ و اردل بود.

بارش سنگین برف در ۲ مرحله باعث شد در هر مرحله دستگاه‌های سنگین و راهداری به درخواست و پیگیری استاندار چهارمحال و بختیاری و مسوولان راهی این استان شود.

با بارش بهمن‌ماه برف در شهرستان کوهرنگ که به ۲ مدت نیز می‌رسید مسوولان چهارمحال و بختیاری در یک حرکت جهادی برای رفع این مشکل پای کار آمدند.

رییس‌جمهور در سفر مهم چین بود از همان‌جا دستور پیگیری برای رفع مشکلات مردم گرفتار در برف را صادر کرد و معاون اول رییس جمهور به به صورت ویژه پیگیر این امدادرسانی و خدمات‌رسانی شد.

وزیر کشور به عنوان نماینده رییس‌جمهور برای پیگیری این مساله از طریق زمینی وارد استان شد و راهی کوهرنگ برای مدیریت بحران برف در کنار مسوولان چهارمحال و بختیاری شد.

وزیر کشور که به منظور بررسی نحوه خدمات‌رسانی به مناطق برف‌گیر استان سفر کرده بود، گفت: ۴۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات برف‌روبی به مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری به‌ویژه شهرستان کوهرنگ اعزام شد.

احمد وحیدی در سفر خود به شهرستان کوهرنگ تاکید کرد: حجم برف سنگین کنونی بسیار سنگین و در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.

وزیر کشور که به منظور ارزیابی و بررسی وضعیت خدمات‌رسانی به مناطق و شهرستان‌های گرفتار در برف وارد شهرکرد شده است ، گفت: تعداد قابل‌توجهی ماشین‌آلات به مناطق مختلف استان ارسال شد و کمبودهای چهارمحال و بختیاری در بارش برف سنگین اخیر بررسی می‌شود.

چهارمحال و بختیاری و رخدادهای ماندگار سال ۱۴۰۱

معاون وزیر کشور نیز با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری از جهت ماشین‌آلات زمستانی بنیه ضعیفی دارد، گفت: برای تجهیز این امکانات اعتباراتی برای این استان پیش‌بینی می‌شود.اینجا را بخوانید

خبرهای خوش دیگر در چهارمحال و بختیاری

در سال ۱۴۰۱ رخدادهای خبرساز دیگری برای چهارمحال و بختیاری نیز ثبت شد ، از جمله اینکه کاهش نرخ بیکاری و افزایش اعتبارات استانی ثبت شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: نرخ بیکاری استان در پاییز امسال به ۱۰.۱ درصد رسید که در مقایسه با پاییز سال گذشته هشت دهم درصد کاهش داشت و نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۱.۷ درصد رسید.اینجا را بخوانید

اتفاق دیگری که برای این استان نوید بخش بود، افزایش اعتبارات استان در سال گذشته بود که چندین برابر رشد یافت.

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش های مختلف استان از جمله امور زیربنایی گفت: این استان در دولت سیزدهم به یک کارگاه عمرانی بزرگ تبدیل شده است.اینجا را بخوانید

به گفته وی، اعتبارات چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۱ برابر با اعتبارات ۶ سال گذشته در این استان بود که از سوی دولت سیزدهم اختصاص یافت.

استاندار چهارمحال و بختیاری یادآور شد: دولت سیزدهم به توسعه مناطق محروم مانند این استان توجه جدی دارد.

حیدری با اشاره به توجه دولت سیزدهم به این استان تاکید کرد: تصویب سند توسعه کوهرنگ و اندیکا خوزستان در هیات دولت دولت سیزدهم نشان‌دهنده توجه این دولت به مناطق محروم است.

وی افزود: در دولت سیزدهم به بیشتر طرح‌های آبی متوقف در چهارمحال و بختیاری مانند سدهای بیدکان، آقبلاغ و باباحیدر اعتبار لازم با هدف تسریع در روند تکمیل و بهره‌برداری اختصاص داده شد.

حیدری به تلاش دولت سیزدهم برای آبرسانی به روستاهای بی‌بهره از آب آشامیدنی مانند تعدادی از روستاهای چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای تامین آب پایدار در حوزه‌های مختلف استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی یادآور شد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) برای نخستین بار به‌منظور سرمایه‌گذاری و ایجاد تحول به چهارمحال و بختیاری وارد شد که این مهم نشان‌دهنده توجه به مناطق کمترتوسعه‌یافته است.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم نقد منصفانه در بخش‌های مختلف اظهار داشت: در مدت فعالیت دولت سیزدهم مدیریت ارشد استان به هر شهرستان سه سفر رسمی داشته و میزهای خدمت برای رفع مشکلات مردم برگزار کرده است.

وی با اشاره به برگزاری ملاقات‌های عمومی مسوولان چهارمحال و بختیاری در دوشنبه‌های هر هفته گفت: به‌عنوان استاندار هیچ‌ نیرویی را استخدام نکرده‌ام و جذب نیروهایی به‌عنوان نخبگان چرخه خاص خود را دارد.

حیدری به نرخ بالای بیکاری در چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: هدف‌گذاری برای افزایش سطح گلخانه‌ها، توسعه سرمایه‌گذاری صنعت، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت، دعوت از سرمایه‌گذاران، افزایش مجتمع‌های دامداری شهرها، راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی جدید و تهیه طرح جامع آب در راستای تامین آب پایدار بخش‌های مختلف به‌منظور افزایش اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی در دستور کار و برنامه‌های اولویت‌دار استان قرار دارد.

احیای تعدادی از واحدهای غیر فعال

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: پارسال با حمایت از بخش خصوصی در راستای رونق تولید و اشتغال، ۳۴ واحد صنعتی راکد در استان به چرخه تولید بازگشت.

فضل‌الله رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از واحدهای فعال شده ۳۰ مورد داخل شهرک‌های صنعتی و چهار مورد خارج از شهرک‌های صنعتی استان بود.

وی تصریح کرد: بخشودگی تسهیلاتی، معافیت مالیاتی و اعطای مشوق‌های سرمایه‌گذاری نظیر تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ از جمله حمایت‌هایی بوده که شامل حال واحدهای احیا شد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بر اساس آخرین پایش‌های انجام شده، در حال حاضر ۱۷۴ واحد صنعتی در استان راکد و غیرفعال است که با اهتمام دولت سیزدهم در راستای حمایت از بخش تولید پیش‌بینی می‌شود تعداد قابل توجهی از این واحدها نیز در سال جاری فعال شود.

شغل و ایجاد اشتغال که فراموش نشد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: در حالی که تعهد اشتغال دستگاه‌های اجرایی استان در سال گذشته ۱۹ هزار و ۳۶۵ شغل بود اما با اهتمام به کار گرفته شده، ۲۱ هزار و ۲۷۳ شغل جدید در استان ایجاد شد.

محسن مولوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با اقداماتی که در دولت سیزدهم در راستای رونق تولید و اشتغال به کار گرفته شده است موفق شدیم تا بیش از تعهد پیش‌بینی شده در استان شغل ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: نتیجه این اقدامات باعث شده است تا نرخ بیکاری استان در سالجاری کاهش پیدا کند به طوری که بنا بر آخرین گزارش‌های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری ۱۰.۱ درصد است که در رتبه ششم قرار گرفته و فاصله خود را با متوسط کشوری که ۸.۲ درصد است کمتر کرده‌ایم.

توجه به بخش کشاورزی

حسین برزگر رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز از افزایش ۵۵ درصدی تولید محصولات کشاورزی این استان خبر داد و گفت: تولیدات استان در سال زراعی گذشته به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید که این مهم به‌دنبال به کارگیری یافته‌های تحقیقاتی جدید حاصل شده است.

همچنین رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از آغاز مطالعه و طراحی احداث ۴۳ مجتمع دامپروری در استان خبر داد و گفت: این برنامه در راستای بهبود و نقش‌آفرینی مدیریت جهادی در بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.اینجا را بخوانید

به گزارش ایرنا، این‌ها تنها بخشی از فعالیت دولت سیزدهم در چهارمحال و بختیاری است، چه اینکه آمادگی شستا برای سرمایه‌گذاری، توسعه طرح فولادی، طرح‌های آبی و آبخیزداری، طرح‌های دانش بنیان، طرح‌های کشاورزی، توسعه زیرساخت‌های راه،مسکن و اختصاص ۱۴ هزار میلیارد ریال به طرحهای نیمه‌تمام حوزه سلامت و طرحهای دیگر روند اجرایی به خود گرفته است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۱ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha