۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۰۷
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 85055524
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

برگزاری آیین باستانی «نوروز رودها» در گلستان

۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۰۷
کد خبر: 85055524
برگزاری آیین باستانی «نوروز رودها» در گلستان

گرگان - ایرنا - همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و طبق سنت و آیین‌های ایرانی در جشن «نوروز رودها»، رودخانه‌ها و چشمه‌های گلستان از وجود زباله پاکسازی شد.

به گزارش ایرنا، در راستای احیای سنت نیکوی «نوروز رودها»، آئین پاک‌سازی رودخانه‌های گلستان به صورت همزمان در همه شهرها و به طور متمرکز در رودخانه زیارت گرگان برگزار شد.

مطابق داده‌های شرکت آب منطقه‌ای گلستان، این استان دارای پنج حوزه آبریز شامل گرگانرود، قره سو،اترک سفلی،شرق خلیج گرگان و نکارود علیا است.

براساس این گزارش، طول رودخانه‌های گلستان معادل ۲ درصد از ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه‌های ایران است و در شرایط عادی، سالانه یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون مترمکعب آب‌ سطحی در رودخانه‌ها جریان دارد.

همچنین حدود هزار و ۸۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های گلستان که عمدتا در ردیف رودخانه‌های پیر طبقه‌بندی می‌شوند و نیز مقاطعی از رودخانه‌های بالغ حداقل هر سه سال نیاز به لایروبی در استان دارند.

اجرای نوروز رودها در ۱۴ شهرستان گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: امسال اجرای طرح نوروز رودها به صورت نمادین در همه ۱۴ شهرستان استان با همکاری معاونت عمرانی استانداری و فرمانداران، روسای ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست برگزار شد.

سیدمحسن حسینی گفت: اجرای این طرح در راستای شکرگزاری از وجود رودخانه است.

لزوم حفظ رودخانه‌ها در گلستان

سیدمهدی مهیایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان هم گفت: گلستان تنها استان کشور است که ۹۵ درصد آب شرب مصرفی ساکنان آن از چاه‌های زیر زمینی تامین می‌شود و سرمایه گذاری برای حفظ رودخانه ها از آلودگی و بهره‌گیری از ظرفیت آن در تامین آب شرب یک ضرورت مهم است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان به همراه جمعی از علاقمندان به طبیعت آیین نوروز رودها را در رودخانه زیارت منطقه ناهارخواران با جمع آوری زباله‌ها از سطح رودخانه و حاشیه آن و با پاشیدن عطر و گلاب و شاخه‌های گل به داخل رودخانه‌ها، از وجود این نعمت الهی شکرگذاری کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha