۱۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۱۳
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 85052314
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترکیه از انتقال ۲۳.۵ میلیون تن گندم از کریدور غلات خبر داد

تهران- ایرنا- وزیر دفاع ترکیه از انتقال ۲۳.۵ میلیون تن گندم تولید اوکراین توسط ۷۹۰ کشتی از طریق «کریدور غلات» به مقصد کشورهای مختلف خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا و به نقل از تارنمای خبری استار ترکیه، «خلوصی آکار» در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: فعالیت توافق شده انتقال غلات از طریق این کریدور که با هدف از بین بردن خطر «بحران غذایی» ناشی از جنگ روسیه و اوکراین ایجاد شده، در ۱۸ مارس ۲۰۲۳(۲۷ اسفندماه ۱۴۰۱) به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به تلاش ترکیه برای ادامه فعالیت انتقال غلات از طریق «کریدور غلات» اضافه کرد: نظر اوکراین و روسیه در این زمینه مثبت است.

وزیر دفاع ترکیه افزود: مذاکره آنکارا با سازمان ملل، اوکراین و روسیه به عنوان طرف‌های کریدور غلات ادامه دارد، به طوری که اوکراین نظر مثبت خود را در مورد تمدید قرارداد انتقال غلات با واسطه‌گری ترکیه و سازمان ملل اعلام کرده و روسیه نیز نگرش مثبتی نسبت به تمدید آن دارد.

به گزارش ایرنا، پس از آغاز درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین و توقف صادرات غلات اوکراین و کمبود برخی محصولات غلات در بازارها جهانی به خصوص بروز مشکل در تامین امنیت غذایی در برخی نقاط جهان، تابستان سال گذشته با ابتکار ترکیه یک «مرکز هماهنگی مشترک» با مشارکت سازمان ملل با هدف انتقال ایمن غلات تولید اوکراین در استانبول ایجاد شد.

این توافق که در نتیجه تلاش‌ها برای جلوگیری از بحران غذایی در سراسر جهان حاصل شد، شامل خروج کشتی‌ها از بنادر اوکراین و نیز ارسال غلات به بنادر اوکراین توسط کشتی‌های تحت کنترل این مرکز فعال در ترکیه بوده و تاکنون به اجرا درآمده است.

۴۰ درصد غلات عبوری از این کریدور به اروپا، ۳۰ درصد به آسیا، ۱۳ درصد به ترکیه، ۱۲ درصد به آفریقا و پنج درصد هم به خاورمیانه منتقل شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha