۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85046322
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سبزشدن ۹۵ درصدی خوشه‌های زرین کردستان

۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۵۳
کد خبر: 85046322
سبزشدن ۹۵ درصدی خوشه‌های زرین کردستان

سنندج- ایرنا- خوشه‌های زرین کردستان افزون بر ۹۵ درصد سبز شدند و در برخی از مناطق هم در مرحله پنجه‌زنی قرار گرفتند، بنابراین برآورد کارشناسان کشاورزی از وضعیت این محصول در استان طی سال زراعی جاری تولید یک میلیون تن است.

به گزارش ایرنا، گندم نه تنها در کردستان بلکه در ایران مهمترین گیاه زراعی است که بیشترین سطح زیرکشت را هم به خود اختصاص داده است. سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ ( از مهر ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲) ۵۸۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی کردستان به زیرکشت گندم رفته است.

از این میزان سطح زیرکشت گندم در استان ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آبی و ۵۵۷ هزار هکتار هم دیم بوده به عبارتی حدود ۹۴.۵ درصد آن دیم و ۵.۵ درصد آن هم آبی است.

کشت در اراضی دیم وابستگی زیادی به عوامل آب هوایی هم چون بارش و دما دارد و در سال هایی که میزان بارش در استان کاهش پیدا می کند شاهد کاهش میزان تولید گندم استان به طور قابل ملاحظه ای هستیم به گونه‌ای که تولید این محصول از یک میلیون تن در سال ۱۳۹۸ به ۵۱۶ هزار تن در سال ۱۳۹۹ کاهش یافت و در سال ۱۴۰۰ این میزان بار دیگر افزایش یافت و به ۸۱۸ هزار تن رسید.

گندم نه تنها در کردستان بلکه در ایران مهمترین گیاه زراعی است که بیشترین سطح زیرکشت را هم به خود اختصاص داده استاز آغاز سال زراعی جاری تا اوایل اسفند سال جاری متوسط میزان بارندگی در استان ۲۱۹ میلی‌متر بوده که بیشترین آن هم مربوط به شهرستان های سروآباد و مریوان به ترتیب با ۳۸۵.۵ میلی متر و ۳۳۴.۷ میلی متر است و نکته حائز اهمیت این است که سطح زیرکشت گندم در این ۲ شهرستان به دلیل جغرافیای آنها و کوهستانی بودن و وجود زمین های شبیدار پایین است.

بیشترین سطح زیرکشت گندم کردستان مربوط به شهرستان های بیجار، قروه، دهگلان ، دیواندره و سقز است که میزان بارندگی در سال جاری نسبت به سال گذشته در شهرستان بیجار ۱۱.۲ درصد کاهش، سقز ۲۲.۴ درصد کاهش، قروه ۱۵.۷ درصد کاهش و در شهرستان های دهگلان ۴.۳ درصد و در دیواندره هم ۴.۱ درصد افزایش داشته است.

در مجموع میزان بارندگی بلندمدت در کردستان در سال زراعی جاری تا اوایل اسفند ۴۶ میلی متر معادل ۱۹.۳ درصد و میزان بارندگی در این بازه زمانی نسبت به سال گذشته ۱۰.۵ میلی متر معادل ۵.۲ درصد کاهش داشته است.

یکی از عوامل موثر بر رشد گندم بارندگی موثر است که در زمان کشت این محصول بارش موثر باران و برف در بیشتر نقاط استان اتفاق افتاد و این مهم در میزان تولید گندم دیم بسیارتاثیرگذار است.

سبزشدن ۹۵ درصدی خوشه‌های زرین کردستان

برآورد تولید یک میلیون تن گندم در کردستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مراحل رشد گندم شامل جوانه زنی، پنجه زنی، گلدهی و رسیدن دانه است، اظهار کرد: افزون بر ۹۵ درصد از گندم کشت شده در استان سبز شده به عبارتی مرحله جوانه زنی را پشت سرگذاشتند.

محمدصالح احمدی ادامه داد: در برخی از مناطق استان هم مرحله رشد گندم در فاز پنجه زنی قرار گرفته هم وضعیت رشد این محصول هم اکنون در شهرستان های مختلف استان مطلوب گزارش شده است.

وی اضافه کرد: در صورت نرمال بودن شرایط بارندگی در ادامه سال زراعی جاری و با همکاری مناسب کشاورزان همانند سال گذشته در تغذیه گیاهی و مبارزه با عوامل خسارت‌زا از جمله علف های هرز و آفت سن میزان تولید گندم امسال نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: اگر وضعیت فوق اتفاق بیافتد پیش بینی می شود امسال یک میلیون تن گندم در استان تولید و ۸۵۰ هزار تن مازاد برنیاز کشاورزان هم به طور تضمینی خریداری شود.

از دیگر عوامل تاثیرگذار در تولید گندم استفاده از ارقام مناسب بذر است؛ اگرچه در سال‌های گذشته بیشترین رقم گندم کشت شده در استان «سرداری» بود اما با فعالیت های مرکز تحقیقات کشاورزی کردستان ارقام جدید دیگری هم معرفی و کشت شده است.

ارقام «میهن» و «پیشگام» در مزارع آبی گندم و ارقام «باران»، «هما»، «واران»، «آذر۲» و «سرداری» در مزارع دیم استان کشت می شود که این ارقام دارای عملکرد بیشتر و سازگاری بهتر با وضعیت آب وهوایی استان دارند.

البته ناگفته نماند رقم سرداری همچنان از ارقامی است که گندمکاران استان از روی عادت و شناخت بیشتری که نسبت به این رقم دارند، بیشترین سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده است.

مسئله بعدی که در تولید و رغبت بیشتر کشاورزان به کشت گندم تاثیرگذار بوده، تعیین قیمت تضمینی این محصول است که در دولت های گذشته یکی از دغدغه های گندمکاران اعلام دیرهنگام نرخ تضمینی گندم بود و حال ۲ سال متوالی است که دولت سیزدهم بدون تاخیر و قبل از آغاز فصل زراعی اقدام به اعلام این قیمت می کند.

مسئله بعدی که در تولید و رغبت بیشتر کشاورزان به کشت گندم تاثیرگذار است؛ تعیین قیمت تضمینی این محصول است که ۲ سال متوالی است دولت سیزدهم بدون تاخیر و قبل از آغاز فصل زراعی اقدام به اعلام این قیمت می کند.قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۰ به ازای هر کیلوگرم ۵۰ هزار ریال بود و سال ۱۴۰۱ این مبلغ به ۷۵ هزار ریال رسید و در ابتدای سال هم با در نظر گرفتن بحران ناشی ازجنگ اوکراین و روسیه به ۱۱۵ هزار ریال افزایش یافت و از این میزان ۱۰ هزار ریال آن هدیه دولت به کشاورزانی بود که محصول خود را تحویل مراکز خرید دادند.

هرچند کشاورزان سال گذشته از مبلغ تعیین شده اعلام رضایت کردند ولی امسال با افزایش قیمت بسیاری از نهاده های کشاورزی خواستار افزایش آن براساس میزان تورم هستند.

گندمکاران کردستانی خواهان بازنگری در قیمت خرید تضمینی گندم هستند

گندمکار نمونه کشوری و رییس سازمان نظام صنفی کشاورزان بیجار در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم را هر کیلوگرم ۱۱۵ هزار ریال اعلام کرده که به این میزان مبلغ ۱۵ هزار ریال یارانه کشت هم اضافه می شود در مجموع قیمت خرید تضمینی گندم ۱۳۰ هزار ریال است.

سیدحسین رحیمی اضافه کرد: قیمت کود، سم و ماشین آلات کشاورزی به طور سرسام آوری افزایش پیدا کرده است و اگر قیمت خرید تضمینی گندم بیشتر نشود دیم کاران قادر به ادامه تولید نخواهند بود.

وی یادآور شد: اگر دولت و مجلس به دنبال خودکفایی در تولید محصولات استراتژیکی هم چون گندم هستند می طلبد قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش دهند و حمایت های همه جانبه ای هم از کشاورزان داشته باشند.

اگر دولت و مجلس به دنبال خودکفایی در تولید محصولات استراتژیکی هم چون گندم هستند می طلبد قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش دهند

سبزشدن ۹۵ درصدی خوشه‌های زرین کردستان

اجرای طرح های جهش تولید در دیمزارها و کشت قراردادی برای حمایت از کشاورزان استان

امسال سومین سال اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها است و در این سال ها بیشترین سطح زیرکشت هم مربوط به کردستان بوده به گونه ای که در سال زراعی جاری ۵۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان زیر پوشش این طرح قرار گرفته است.

از مجموع اراضی دیم زیرپوشش طرح جهش تولید در استان ۳۱۸.۶ هزار هکتار آن مربوط به کشت گندم است و براساس گفته کارشناسان جهاد کشاورزی، تولید در اراضی زیرپوشش این طرح سال گذشته به نسبت سال ماقبل آن افزایش یافت.

کشت قراردادی هم امسال به طور سراسری برای نخستین بار در حوزه کشت محصول گندم آبی در کردستان هم به اجرا درآمد که ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از گندم آبی استان زیرپوشش آن قرار گرفت؛ در این نوع کشت، برمبنای توافق بین خریدار و کشاورز، نهاده‌های تولید توسط خریدار تامین می‌شود و در پایان فصل برداشت هزینه‌های انجام شده از میزان خرید تضمینی کسر می‌شود

در کشت قراردادی چهار هزار و ۴۴۷ قرارداد منعقد شده که سطح قراردادهای منعقد شده ۳۲ هزار و ۹۶۰ هکتار است که این میزان نشان از تحقق ۱۰۱ درصدی این طرح در استان دارد.

در راستای اجرای این طرح ها حمایت هایی هم از کشاورزان هم چون پرداخت حق بیمه محصولات کشاورزی، پرداخت وام قرض الحسنه خرید ادوات کشاورزی، خرید کود و بذرمال و بکارگیری کارشناسان بخش خصوصی شده است.

با اجرای این طرح ها به ویژه کشت قراردادی کشاورزان در استان هایی هم چون کردستان که درآمد سرانه مردم آن از میانگین کشوری پایین تر است، دیگر مشکل تامین مالی برای خرید نهاده ها و همچنین حمل و نقل محصول را نخواهند داشت.

امید می رود با کاهش دغدغه‌های کشاورزان شاهد تولید بیشتر و باکیفیت تر محصولات کشاورزی به ویژه گندم باشیم تا اینگونه بخشی از نیاز غذایی کشور و به تبع استان تامین شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha