تالاب آق‌قلعه نقده بطور کامل آبگیری و احیا شد

مهاباد - ایرنا - سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: تالاب «آق‌قلعه» این شهرستان از طریق رودخانه «گادر» بطور کامل آبگیری و احیا شد.

اکبر قایمی روز پنجشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آبگیری تالاب «آق‌قلعه» از رودخانه «گادر» از مدتی قبل آغاز شده بود اکنون با ورود بیش از هفت میلیون مترمکعب آب این تالاب کامل شد.

وی در خصوص اهمیت آبگیری تالاب‌ها افزود: احیای تالاب‌ها از اهمیت ویژه‌ای در حفظ اکوسیستم منطقه برخوردار است و پس از تامین آب شرب شهرستان در اولویت بعدی قرار دارند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به آبگیری تالاب «طالقان» این شهرستان نیز گفت: این تالاب نیز برای احیای کامل به سه میلیون مترمکعب آب نیاز دارد و آبگیری آن از رودخانه «گادر» آغاز شده است.

قایمی در خصوص وضعیت تالاب «یادگارلو» اضافه کرد: هم اکنون این تالاب خشک شده و با توجه به زهکش سد حسنلو که در مجاورت این تالاب قرار دارد، آب داخل تالاب باقی نمی‌ماند و قبل از آبگیری این تالاب باید مطالعات علمی و دقیق برای جلوگیری از خروج آب انجام شود.

تالاب بین المللی آق‌قلعه (شورگل حسنلو) با مساحت ۳۰۴ هکتار از مهمترین تالاب‌های استان آذربایجان غربی است که در حوضه آبریز رودخانه گدار قرار گرفته و توسط جریان‌های این رودخانه و رواناب‌های ناشی از بارش بر سطح حوضه آبریز تالاب تغذیه می‌شود.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، آق‌قلعه، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های این شهرستان است.

رودخانه گادر از کوه‌های غرب اشنویه سرچشمه می‌گیرد و با طی مسافتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر، طول شهرستان‌های اشنویه و نقده را می‌پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha