ترانزیت خروجی از مرز ریلی سرخس ایران به آسیای مرکزی ۲ برابر شد

مشهد- ایرنا- مدیر کل راه آهن خراسان گفت: ترانزیت خروجی یا صادره از مرز ریلی سرخس در خراسان رضوی به کشورهای آسیای مرکزی طی ۱۰ ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

مصطفی نصیری روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در ۱۰ ماه سال قبل ترانزیت خروجی از مرز ریلی سرخس ۹۸ هزار تن بوده که امسال این رقم به ۱۹۰ هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: این افزایش بیشتر به خاطر ترانزیت ترکیبی صورت گرفته در مرز ریلی سرخس، به واسطه انتقال (ترانشیپمنت) کالا از کامیون به ناوگان ریلی کشورهای آسیای مرکزی بوده است.

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: برخی بارها از مبادی مرزی کشور که متصل به خطوط ریلی نبوده، با کامیون بارگیری شده و به سرخس انتقال یافته و بواسطه زیرساختهای مناسب حمل و نقلی و فراهم بودن امکان ترانشیپمنت کالا، بار مورد نظر با قطار به کشورهای آسیای مرکزی ترانزیت شده است.

نصیری افزود: مقصد اصلی ترانزیت صادره از مرز سرخس به ترتیب کشورهای ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان بوده است.

وی به شکسته شدن رکورد حمل کالای ترانزینی از مرز سرخس طی سال قبل اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد ترانزیت کالا در این مرز ریلی بین المللی به ترانزیت ورودی گوگرد ترکمنستان اختصاص یافته بود که با توجه به کاهش جهانی قیمت گوگرد، در سال جاری با افت حمل ریلی این کالای عمده مواجه شدیم.

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۹۰۰ هزار تن کالا از مرز ریلی سرخس ترانزیت شده که به دلیل کاهش حمل گوگرد، بیشتر از ۳۰ درصد در مقایسه با سال قبل کاهش نشان می دهد و این کاهش با وجود افزایش ۲ برابری ترانزیت خروجی به دست آمده است.

پارسال، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا از مرز ریلی سرخس با کشور ترکمنستان حمل و رکورد ۲۵ ساله ترانزیت کالا در مرز بین‌المللی سرخس شکسته شد.

پیش از شیوع ویروس کرونا سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی شامل ادارات کل راه‌ آهن خراسان و راه‌آهن شرق کشور جابه‌جا می‌شد که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل داخلی بود.

هزار و ۴۰۰ کیلومتر، معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی ایران مربوط به محدوده خراسان رضوی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha