خراسان رضوی عهده‌دار بخش تمرکززدایی در تنظیم برنامه هفتم توسعه شد +فیلم

مشهد-ایرنا- معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: تدوین برنامه برای موضوع "تمرکز زدایی و تفویض اختیار" در جریان تنظیم برنامه هفتم توسعه به این نهاد از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور واگذار شده است.

احمد نجاری مقدم روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به تقسیم کار انجام شده بین استانها از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، تهیه راهکارهای کاربردی، برنامه عملیاتی و احکام پیشنهادی موضوع "تمرکززدایی و تفویض اختیار" در قالب کار گروهی ذیل موضوع کلیدی "اصلاح ساختار بودجه" برنامه هفتم توسعه، برعهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان رضوی قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در این راستا تاکنون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی، هفت عنوان برنامه عملیاتی و پیشنهاد احکام قانونی برای پیاده سازی آنها را به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده است.

نجاری مقدم با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در کشور و اهمیت این موضوع گفت: برنامه هفتم توسعه اولین برنامه ای است که در افق آمایش سرزمین تدوین می شود، در حال حاضر این برنامه مراحل نهایی خود را طی می کند، تفاوت این برنامه با برنامه های قبلی در این است که علاوه بر تدوین احکام قانونی و برآورد متغیرها و شاخصهای کلان توسعه، همانند گذشته برنامه عملیاتی نیز برای همه بخشها و فعالیتهای مختلف آن تدوین و به تصویب می رسد.

معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی بیان کرد: برنامه هفتم توسعه چهارمین برش از سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، اولین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تحقق عدالت در پهنه سرزمین و قراردادن اسناد مصوب آمایش سرزمین به عنوان مبنای نگرش یکپارچه به سرزمین است.

وی افزود: این برنامه توجه و تمرکز جدی به رویکرد مساله محوری به موضوعات کلیدی یا تغییر رویکرد از "برنامه ریزی متمرکز جامع" به "جامعیت در قاعده گذاری و تمرکز بر مسائل کلیدی" دارد و هدف کلیدی آن پیشرفت اقتصادی توام با عدالت است.

نجاری مقدم گفت: در برنامه هفتم توسعه بر موضوعات کلیدی شامل ثبات اقتصادی و کنترل تورم با تاکید بر اصلاحات ساختاری بودجه، اصلاحات نظام بانکی، بهبود فضای کسب و کار، رشد اقتصادی عدالت محور با رویکرد ارتقای بهره وری ،تاکید بر انرژی زنجیره ارزش صنایع معدنی و پتروشیمی، مسکن، اقتصاد دریامحور، اقتصاد دیجیتال، قطبهای منطقه ای تولید و تجارت و ترانزیت، امنیت غذایی، صندوق های بازنشستگی و حکمرانی یکپارچه منابع و مصارف آب تمرکز جذی شده است.

وی اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی مانند سازمانهای مشابه در استانهای دیگر، پس از تصویب و ابلاغ قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه، سند توسعه برنامه هفتم استان را در چارچوب جهت گیریها و اهداف موضوع کلیدی اصلاح ساختار بودجه (نظام درآمد-هزینه- هزینه استان و تمرکززدایی و تفویض اعتبار) در سقف منابع موجود با همکاری و مشارکت تمامی دستگاههای اجرایی استانی و بهره گیری از تمام ظرفیتهای بخش غیردولتی در چارچوب دستورالعملی که سازمان برنامه و بودجه ابلاغ خواهد کرد، تهیه و به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان خواهد رساند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha