۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۱۷
کد خبرنگار: 1004
کد خبر: 85027972
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

یخبندان ۶۰۰ میلیارد تومان به تربت‌حیدریه خسارت وارد کرد

تربت‌حیدریه- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تربت‌حیدریه گفت: بارش برف و یخبندان در اواخر دی‌ ماه گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد تومان به بخش های مختلف این شهرستان خسارت وارد کرد.

سیدعلی موسوی امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عمده خسارت ناشی از یخبندان به بخش کشاورزی تربت حیدریه وارد شد و در سایر حوزه ها به سبب تمهیدات پیش بینی شده ؛ خسارت کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه یخبندان شدید دی ماه گذشته طی ۱۵ سال اخیر کم سابقه بود؛ اضافه کرد: برودت دما در حدی بود که حتی اتخاذ روش های مختلف به کار گرفته شده از سوی کشاورزان تربت حیدریه هم مانع بروز خسارت به اراضی کشاورزی و باغی نشد.

معاون فرماندار تربت حیدریه مجموع خسارت وارده شده به بخش کشاورزی در این شهرستان را ۵۸۸ میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: باتوجه به بررسی مجدد کارشناسان ذیربط این احتمال وجود دارد که رقم یاد شده افزایش یابد.

وی بیان کرد: خسارت برف و یخبندان در سایر بخشهای شهرستان همچون آب و فاضلاب و تربیت بدنی در مقایسه با بخش کشاورزی ناچیز اما قابل ملاحظه است.

موسوی افزود: دمای منفی ۲۰ درجه در مناطق شهری و روستایی و ۳۰ درجه زیر صفر در ارتفاعات تربت حیدریه می توانست به زیرساخت ها و تاسیسات مختلف هم خسارت وارد کند، ولی با اطلاع رسانی قبلی و تمهیدات دستگاههای اجرایی عضو ستاد مدیریت بحران و همکاری مردمی و بخش خصوصی تا حد زیادی کنترل و مدیریت شد.

وی خاطر نشان کرد: یخبندان همچنین مشکلات زیادی برای مردم، کسبه و تجار تربت حیدریه ایجاد کرد که از جمله آن می توان به سختی تامین سوخت، تعطیلی فعالیت های روزمره و یخ زدگی برخی اقلام و کالاها اشاره کرد.

بارش برف و بارقه‌های امید برای رفع خشکسالی

رییس اداره هواشناسی تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سرمای کم سابقه حدود ۱۰ روز مردم منطقه را درگیر کرد اما برف ۱۵ سانتی متری، بارقه های امید را برای برطرف شدن خشکسالی زنده کرد.

رضا صفایی‌مهنه افزود: اکنون سامانه سرد و بارشی جدیدی وارد خراسان رضوی شده است که پی آمد آن کاهش مجدد دما و بارش برف است اما به شدت ماه گذشته نیست.

وی بیان کرد: با وجود بارندگیهای اخیر متاسفانه هنوز به لحاظ ذخایر آبی شرایط خوبی را در تربت حیدریه و سایر نقاط استان خراسان رضوی نداریم.

همچنین حسین محمدی مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۲۶ هزار و ۲۱۴ هکتار سطح زیرکشت و فعالیت محصولاتی همچون گلخانه، زنبور عسل، آبزی پروری، اراضی آبی و دیم، زعفران و محصولات باغی در این شهرستان بر اثر یخبندان اواخر دی ماه گذشته خسارت جدی دیده است.

مدیر آب و فاضلاب تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: یخبندان اواخر دی ماه گذشته موجب ترکیدگی ۲۰۰ کنتور و شکستگی لوله های بخش خانگی و تجاری شد اما به تاسیسات زیرساختی آب و فاضلاب آسیبی وارد نشد، چراکه از قبل تمهیدات لازم کنترل و مهار پیش بینی شده بود.

علیرضا عباسی به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش قابل ملاحظه دما طی روزهای آینده اشاره کرد و از مشترکان خواست به منظور جلوگیری از یخ زدگی و ترکیدگی کنتور و لوله های آب، نسبت به کنترل مجدد عایق کاری اقدام و موارد لازم را انجام دهند.

مجید رضایی رییس اداره ورزش و جوانان تربت‌حیدریه هم به خبرنگار ایرنا گفت: یخبندان اخیر افزون بر ۲۰۰ میلیون تومان به تاسیسات و تجهیزات ورزشی شهرستان خسارت وارد کرد.

همچنین علیرضا قناد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تربت‌حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: سرما و یخبندان اخیر اگرچه باعث مختل شدن فعالیت های عمرانی، ساخت و سازها و خانه سازی در روستاهای شهرستان شد اما به منازل و معابر روستایی خسارت وارد نکرد.

تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس با ۲۲۵ هزار نفر جمعیت از جمله شهرهای مهم و بزرگ خراسان رضوی و قطب تولیدات کشاورزی و معدنی محسوب می شود و در بخش های صنعت، تجارت و صادرات هم مزیت نسبی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha