روایت «طلیعه آزادی» از زبان پیرغلام انقلاب در دیار علویان

ساری- ایرنا- اکبر افروزیان کارمند بازنشسته اداره مخابرات ساری و از مبارزان و زندانیان سیاسی قبل از انقلاب اسلامی در مازندران که از فرصت حضورش در قلب ارتباطات استان برای اطلاع رسانی به مردم در آن‌زمان استفاده کرد تا پیام های انقلاب را به گوش مردم برساند و در این مسیر هم بارها متحمل رنج شکنجه ساواک نیز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در مسیر به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ کشورمان هر کسی که دل در گرو امام خمینی (ره) و تغییر رژیم شاهنشاهی داشت در هر منصب و در هر جایی که قرار داشت وارد عمل شد. از معلمی که سر کلاس های درس توضیحات لازم برای روشنگری دانش آموزان را انجام داد یا بازاری که تراکت و بروشورهای سخنرانی و پیام های امام خمینی (ره) را در میان مشتریانش پخش کرد. یا آن روحانی که خطر دستگیری توسط ساواک را به جان خرید و بالای منبر مسجد رفت تا پیام انقلاب را به پامنبری ها برساند یا آن دانش آموزی که پس از اتمام کلاس های درس، خیابان ها میدان حضورش برای شعار نویسی و شعار دادن بود یا همچون اکبر افروزیان که پیام انقلاب را از اداره مخابرات آنزمان به گوش مردم رساند.

اکبر افروزیان یکی از نیروهای مبارز انقلابی استان مازندران در دوران شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی در مازندران است که بواسطه شغلی که در مخابرات داشت توانست بسیاری از مسائل انقلاب را از قلب مرکز ارتباطات مازندران به گوش مردم آنزمان برساند.

او در آنزمان حدود ۳۰ سال سن داشت و به عنوان کارمند اداره مخابرات ساری فعالیت می کرد جایی که بنا به گفته خودش قلب اطلاعات بروز به شمار می رفت و دسترسی به اطلاعات به‌لحظه انقلاب از این کانال عبور می کرد و وی با بهره گیری از این فرصت اطلاعات مربوط به انقلاب را در قالب پیام به مردم و جامعه انتقال می داد و بسترساز روشنگری های لازم در این خصوص شد.

روایت «طلیعه آزادی» از زبان پیرغلام انقلاب در دیار علویان
اکبر افروزیان از مبارزان انقلابی مازندران

لمس بی عدالتی ملوکانه

وی در توصیف شرایط جامعه قبل از انقلاب اسلامی و بی عدالتی های موجود به اقشار مختلف جامعه به عنوان ویژگی برجسته آن دوران نام برد و گفت: بخش بیشتری از افراد جامعه بی عدالتی های آنزمان دوران شاهنشاهی را چشیده اند و خود من نیز یکی از این افراد هستم.

افروزیان افزود: با وجود طی کردن دوره های آموزش زبان آلمانی و تبحرم در نقشه خوانی اما مسوولان آنزمان از فرصت حضورم برای آموزش کاری در کشور آلمان جلوگیری کردند.

وی ادامه داد : البته این موضوع ناشی از مسائل حرفه ای نبود و تنها بدلیل مسائل سیاسی و جلوگیری از ارتقا و پیشرفت افراد مذهبی دست به این کار زدند تا به تصور خودشان افراد اینچنینی را در انزوا نگه دارند.

امکانات در انحصار خواص

این مبارز و زندانی سیاسی قبل از انقلاب اسلامی در مازندران با تاکید بر اینکه بی عدالتی در همه بخش های جامعه و زندگی افراد آنزمان قابل رویت بود، گفت: فاصله طبقاتی میان اقشار جامعه زیاد بود به طور مثال من به عنوان یک کارمند با حقوق اندکی که دریافت می کردم یک دوچرخه داشتم اما افراد مرفه جامعه بدون هیچ تلاشی از بیشترین امتیازات و امکانات برخوردار بودند.

وی ادامه داد:تامین مسائل رفاهی تنها معطوف به یکسری اقشار خاص بود و دیگر مردمان جامعه از حداقل های لازم برای زندگی بی بهره بودند به طوریکه در روستاهای آنزمان حتی روستاهایی که فاصله اندکی با مناطق شهری داشتند امکانات بهداشتی، آب، برق با محرومیت های زیادی مواجه بودند.

افروزیان به جو اختناق شدید به عنوان دیگر ویژگی جامعه آنزمان نام برد و گفت: مسوولان به گونه ای با افراد برخورد می کردند که در تصمیم گیری ها هیچ قدرت اختیار نداشتند از آن جمله روزی دفتری برای جذب درحزب "رستاخیز" به اداره ام آوردند با عنوان اینکه همه کارمندان می بایست نام خود را نوشته و امضا می کردند و هیچکس نیز اجازه مخالفت یا امضا نکردن نداشت برغم این موضوع من مدتها از انجام این کار سرباز زدم و برای تعیین تکلیف به آیت الله ایازی از علمای دینی بزرگ آن زمان رجوع کردم.

روایت «طلیعه آزادی» از زبان پیرغلام انقلاب در دیار علویان

"شاه کاری نکن که روزی مردم تو را از ایران بیرون کنند و جشن پیروزی بگیرند"هشداری که جدی گرفته نشد

وی ادامه داد : وقتی موضوع را با این عالم دینی استان مطرح کردم ایشان از من پرسیدند : مقلد چه کسی هستید؟ من در جواب گفتم : آیت الله خمینی. وی پاسخی که دادند این بود:"مقلدین امام یا به شهادت رسیدند یا در زندان ها محبوس هستند یا در تبعید یا در تعقیب هستند" و بدین گونه من تکلیف خود را در این خصوص کسب کردم و از امضا خودداری کردم و این کار باعث توبیخ من از طرف رییس اداره و دیگر مسوولان بالادست شد.

این مبارز و زندانی سیاسی قبل از انقلاب اسلامی در مازندران با اشاره به جسارت و شجاعت امام خمینی در بیان مسائل روز جامعه گفت:امام خمینی (ره) حتی در آنزمان که رساله نداشتند و مردم او را با عنوان "آقا روح الله" می شناختند طلبه قوی در سطح تحصیلات عالی بودند که در مقابل لوایح و موضوعاتی که با احکام اسلامی مغایرت داشت ایستادگی می کرد.

وی از جمله این اقدامات مغایر به لایحه مجلس مبنی بر حذف سوگند به قرآن اشاره و تصریح کرد: این لایحه از سوی سازمان سیا مطرح و از طریق مجلسیان مطرح شد تا از این طریق میزان پایبندی مردم و مراجع به دین ارزیابی شود وبا موضع محکم امام خمینی (ره) آنها از کار خود عقب نشینی کردند.

افروزیان به هوشیاری و جسارت امام خمینی (ره) و موضع گیری ایشان در قضیه طرح کاپیتالاسیون اشاره کرد و گفت: قانونی که نماد خفت و ذلت برای ایراناین بود اما غیرت به جوش امام خمینی نگذاشت این قانون به ثمر برسد.

وی ادامه داد : بی توجهی شاه به مردم و فشارهایی که برآنها روا میداشت تا بحدی بود که بارها امام خمینی (ره) قبل از انقلاب این موضوع را به شاه هشدارداد و گفته بود :"شاه کاری نکن که روزی مردم ترا از ایران بیرون کنند و جشن پیروزی بگیرند" و تکرار این بی توجهی ها باعث شد که دیدیم ظرف مدت ۱۰ روز رزیم شاه برچیده شد و انقلاب اسلامی به ثمر رسید.

افروزیان از مساجد به عنوان کانون انقلاب سال ۱۳۵۷ نام برد و گفت: در این میان مسجد جامع جزو مسجد شاخص در این تحولات تاریخی به شمار می رفت و غالب تجمعات و تظاهرات از این نقطه آغاز می شد.

روایت «طلیعه آزادی» از زبان پیرغلام انقلاب در دیار علویان
محمود علامه، دانش آموز شهید و جزو اولین شهدای انقلاب در مازندران

شهیدی که خانواده اش حتی فرصت جمع کردن مغزش از کوچه ها را نداشت

این مبارز و زندانی سیاسی قبل از انقلاب اسلامی در مازندران به یکی از راهپیمایی قبل از انقلاب اسلامی در خیابان قارن شهر ساری اشاره کرد و گفت : در آن روز مردم برای فرار از دست ماموران نظامی رژیم به کوچه و پس کوچه ها پناه بردند و در آن روز افرادی متعددی از جمله " محمود علامه" به شهادت رسیدند.

افروزیان در توصیف صحنه شهادت محمد علامه افزود: من خودم لحظه شهادت وی را در یکی از کوچه های ساری دیدم که چطور مغز سفید این نوجوان ۱۴ الی ۱۵ ساله روی زمین ریخته شد و خانواده اش برای جابجایی پیکر فرزند شهیدشان فقط این فرصت را داشتند که پیکر را از کوچه به داخل خانه بردند و فرصت آن را نداشتند که محتویات سر او که داخل کوچه ریخته بود را جمع کنند.

وی ادامه داد : فعالیت های انقلابی و حضورم در تظاهرات باعث شده بود تا نیروهای ساواک برای دستگیری ام به اداره آمدند و من را به زندان های ساواک در ساری منتقل کردند و در آنجا شکنجه های وحشتناک و متمادی آنها را در مورد خودم و دیگر انقلابیون مشاهده کرد.

افروزیان اضافه کرد: اوج این شکنجه ها به صورتی بود که از شدت ضربات پاتوم بر بدن زندانیان، پاتوم شکسته و به هوا پرتاب می شد اما شکنجه گران همچنان با ابزارهای دیگر به کار خود ادامه می دادند.

این مبارز و زندانی سیاسی قبل از انقلاب اسلامی در مازندران یکی از ابزار شکنجه نیروهای رژیم متوسل شدن تهدید و تضعیف روحیه بود و گفت: آنها هر بار با این عنوان که امروز شما را تیرباران می کنیم و یا با بیان تمسخرآمیز که امام خمینی در فرانسه در حال تفریح است و شما در سرما و مشکلات خودتان را رنج می دهید بدنبال شکنجه های روحی انقلابیون بودند.

افروزیان امام خمینی (ره) را از هر نظر امام خطاب قرار داد و گفت : او فردی شجاع، بیدار نسبت به مسائل، تیزهوش و سیاستمداری ممتاز بود که همواره مسائل را به خوبی رصد و مردم را هدایت کرد.

روایت «طلیعه آزادی» از زبان پیرغلام انقلاب در دیار علویان

حضور چشمگیر مازندرانی ها در عرصه های انقلاب

وی حضور مردم مازندران را در انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ بسیار چشمگیر دانست و گفت: برغم تمام دستگیری ها، شکنجه ها و شهادت اما مردم استان هیچگاه از حمایت خود دست نکشیدند و همواره و د رزمان اعلام راهپیمایی ها و تظاهرات حضوری فعال داشتند و هیچ ترسی به دل نداشتند.

افروزیان به برخی تهمت ها و شائبه های ایجاد شده از سوی رژیم شاه برای ضربه زدن به شخصیت و جایگاه امام خمینی (ره) در جامعه اشاره کرد و گفت: آنها به گوش انقلابیون رساندند که امام خمینی با اسرائیل ارتباط دارد و امام خمینی در جواب این جمله گفتند :"اگر اسرائیل انگشتت را به اقیانوس بزند نجس بزند. "چرا که آنها به دنبال آن بودند که ما را متهم کنند تا آلوده شویم.

وی اضافه کرد : بصیرت و آگاهی سیاسی امام خمینی (ره) تا بدان حد بود که در پیامی به رهبر اتحادیه جماهیر شوروی فرمودند :"صدای شکستن استخوان کمونیستی به گوش می رسد مشکل امروز مشکل نظامی نیست مشکل شما مشکل بی خدایی است و فقدان معنویت است و شما در آینده خواهید دید که کلیدها سنگرها فتح می شود به دست همین اسلام است که یکی پس از دیگری فتح خواهد شد. " و بعدها شاهد فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی بودیم.

افروزیان ادامه داد :بعد از امام خمینی سکاندار کشتی انقلاب ما به دست خلف صالح قرارگرفته است که در حال رصد مسائل کشورها و سیاست جهانی هستند و به موقع هشدارهای لازم را می دهند.

این مبارز و زندانی سیاسی قبل از انقلاب اسلامی در مازندران گفت : مقام معظم رهبری قدرتمندانه همان مسیر امام را تعقیب می کند و ذره ای آرام و قرار ندارد و اگر امروز دشمنی های مستکبران را می بینیم ناشی از این است که ایران در اوج قدرت قرار دارد و توان رویارویی ندارند و بدین گونه دست به هر کاری می زنند.

روایت «طلیعه آزادی» از زبان پیرغلام انقلاب در دیار علویان

فضای مجازی، فضای مسموم اطلاع رسانی در اختیار دشمنان

افروزیان با اشاره به گسترش فضای مجازی و استفاده دشمنان از این فضا برای اغفال افکار عمومی عنوان کرد: شبکه های مجازی که در همراهی با دشمنان مشغول به فعالیت هستند به جیره خوار بیگانگان هر روز حرف های باب دل دشمنان برای تضعیف روحیه مردم و خدشه زدن به وحدت ملی را می پراکنند.

این مبارز و زندانی سیاسی قبل از انقلاب اسلامی در مازندران خطاب به مردم گفت:شبکه های خارجی همچون فضای آلوده ای هستند که همانطور برای ورود به فضاهای آلوده واکسینه شدن نیاز است در این خصوص نیز به رعایت این مهم نیاز است.

افروزیان ادامه داد:بیداری ایران به پشتوانه رهبری امام خمنی (ره) و پس از آن مقام معظم رهبری باعث بیداری کشورهای دیگر از جمله سنگرهای مقاومت، مبارزان یمن شده است.

وی در پایان اعلام کرد : جوانان به توصیه های مقام معظم رهبری که توصیه های پدرانه است گوش فرا دهند که نجات ما بدست ایشان است و ایشان خیخواه و دلسوز نسبت به مردم هستند.

افروزیان به موضوع عفو مقام معظم رهبری در خصوص افرادی که در اغتشاشات اخیر مشارکت داشتند به عنوان نماد عفو و رافت پدرانه نام برد و گفت: اگر سعادت و پیشرفت کشور را می خواهیم باید هوشیارانه عمل کنیمد و به فرامین رهبری گوش بدهیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha