ملتی که حافظه تاریخی ندارد محکوم به تکرار است/ خاطرات برخی از انقلابیون

تهران- ایرنا- رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ملتی که حافظه تاریخی ندارد محکوم به تکرار است ملت بزرگ ایران نهضت‌های گذشته را مد نظر قرار دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا سیدامیر حسین قاضی‌زاده هاشمی در مراسم گرامیداشت شهدای پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور خانواده شهدا و هنرمندانی چون رضا رویگری، سیدعلی موسوی گرمارودی در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد، بیان کرد: هر بار به دلیل فاصله ای که بین روشنفکران و مردم ایجاد شد تسلط طاغوت‌گران بیشتر شد، برجستگی انقلاب اسلامی که توسط رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید در این است که مردم دست از دامن امام برنداشتند.

وی افزود: غرب زدگان که دست پروده مدارس غربی ها بودند تلاش خود را کردند که انقلاب پیروز نشود اما بصیرتی در مردم ایجاد شده بود که باعث شد دشمن به خواسته خود نرسد.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: شاید برخی‌ها بخواهند بگویند انقلاب به خاطر هیجانات اتفاق افتاد اما انقلاب امام خمینی(ره) باعث ایجاد یک نظام فکری و فرهنگی شد و مردم ثابت کردند نگاه آنها تغییر نمی‌کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: نسل های بعدی هم در دفاع از انقلاب نقش آفرینی کردند تا اردوگاه فکری ما مورد تعرض قرار نگیرد و هم جانفشانی جوانان نشان دهنده استمرار انقلاب است.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: ما برای رشادت‌های شهدا نیاز به یک کار فرهنگی گسترده داریم و اکنون در زمینه کتاب، فیلم سینمایی یک حرکت قوی را با صداوسیما شروع کرده ایم.

وی افزود: یادواره شهدا یک نماد است و باید دلایل آن برای نسل امروز بیان شود.

نامه ای از بند به پدر/ نوشتن قصیده ۵۷ بیتی در زندان

سیدعلی موسوی گرمارودی از پیشگامان و معماران شعر انقلاب نیز در این مراسم گفت: در زمان شاه برای فعالیت‌های انقلاب به سه سال زندان محکوم شدم اما بیش از چهار سال در زندان ماندم بعد از اینکه دمکرات ها در آمریکا مستقر شدند به شاه فشار آوردند و آنها را آزاد کنید. آنها هم سو استفاده کردند و می‌گفتند بنویسید اشتباه کردیم تا شما را آزاد کنیم ١٦ بار در زندان از من خواستن که این جمله را بنویسم اما من قبول نکردم.

وی افزود: بعد از شکنجه ما را به زندان قصر بردند بعد ما را به عنوان برنامه‌ریز به اوین منتقل کردند. نامه دادن از زندان به خانواده در برگه‌هایی که زندان چاپ می‌کردند تصمیم گرفتم شعرهای حبس را به وسیله نامه بفرستم چون اگر مضمون نامه فقط شعر بود آن را به خانواده ام نمی دادند اول نامه را با جملات معمولی شروع می کردم بعد شعرهای مورد نظر در زندان را می فرستم که یکی از آنها یک قصیده ٥٧ بیتی است که موثر واقع شد.

قیام مردم پیشوا به سمت ورامین

حسن اصلانی از شاهدان عینی قیام مردمی ۱۵ خراداد سال ١٣٤٢ از پیشوا نیز در این مراسم گفت: شهرستان پیشوا در گذشته به امامزاده جعفر (ع) معروف بود روز سوم عزای حضرت عبدالله حسین (ع) در صحن امامزاده جعفر بودم در آنجا نمایش‌های آیینی در ایام محرم برگزار می شد، یکی در بین عزاداری گفت امروز عزای ما ۲ تا شده عزاداری سرو و سالار شهیدان و حضرت آیت الله خمینی(ره) را دستگیر کردند باید او را آزاد کنیم و نوحه‌ها به شعار تبدیل شد و یکصدا می گفتند: خمینی خمینی خدا نگهدار تو/ بمیرد دشمن خونخوار تو

وی افزود: آن زمان من ١٣ ساله بودم دیدم در صحن امامزاده با جمعیت زیادی که برخی از آنها کفن پوشیده بودن و می‌گفتند طاقت ما طاق شده هر کس می خواهد با ما بیاید روبرو شدم. همه مردان پیشوا ١٥ خرداد برای آزادی امام به سمت وارمین و باقرشهر حرکت کردند.

خدا خواست خواننده سرودهای انقلاب شوم

رضا رویگری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در این مراسم گفت: یه چیزایی خاص خدا است من توانستم سرودهای ایران ایران و الله الله را برای انقلاب بخوانم خواندن این سرود به چند نفر پیشنهاد داده شد اما ترسیدن و حاضر نشدند بخوانند تا اینکه من پذیرفتم همچنین بازی در نقش کیان در سریال مختار را هم خداوند خواست نصیب من شود.

خبر شهادت شهید اندرزگو توسط امام به همسرش

پسر شهید سیدعلی اندرزگو از شهدای انقلاب نیز در این همایش گفت: شهید اندرزگو ١٣ رجب در روز میلاد حضرت علی (ع) به دنیا آمد و ١٩ ماه رمضان روز ضربت خوردن حضرت علی به شهادت رسید.

وی افزود: پدرم توانست ١٥ سال ساواک دنبال خود بکشد، آنها از دستگیری وی مستاسل شده و گفته بودند اگر او را دستگیر کنیم ٧٠ درصد سر و صداها خوابیده می شود و ٦ هزار تومان جایزه برای فردی که او را دستگیر یا به شهادت برساند در نظر گرفتند سرانجام ساوک روزی او را در خیابان می بیند و حدود ٢٨ تیر به او میزنند و او را به شهادت می رساند، جنازه شهید اندرزگو را به انقلابیون نشان دادند و گفتند انقلاب شما تمام شده اما نمی دانستند انقلاب مردمی است من و مادر در زندان بودیم و خبر نداشتیم به شهادت رسیده حضرت امام(ره) خبر را به مادرم داد او به آقا گفت نگهداری چهار فرزند به تنهایی سخت است امام گفت خدا کمک می کند و همینطور هم شد خانواده شهدا حضور پدر و کمک خداوند را در زندگی خود درک می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha