۱۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۵۸
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85018346
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تندیس دکتر «غیادی» در یکه‌سعود خراسان‌شمالی رونمایی شد

بجنورد - ایرنا - تندیس دکتر عبدالجلیل غیادی از پزشکان حاذق و مومن خراسان شمالی امروز (جمعه) همزمان با سومین روز از دهه مبارک فجر با حضور استاندار، خانواده این مرحوم و جمعی از مسوولان در شهر یکه سعود رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار خراسان شمالی در آیین رونمایی از تندیس این پزشک حاذق استان اظهارکرد: دکتر عبدالجلیل غیادی اهل استان گلستان است که ۲۸ سال از عمر خود را در بین مردم جرگلان و در مطب کوچک خود در شهر یکه سعود بخش جرگلان گذرانده است و سال ها بیماران جرگلانی را معاینه کرده است.

محمدرضا حسین نژاد از دکتر غیادی به عنوان تجلی خود گذشتگی، ایثار، فداکاری، عرق محلی و نوع دوستی یاد کرد و ادامه داد: با همه جایگاه‌هایی که برای دکتر فراهم بود اما وی مدت طولانی از بهترین زمان‌های عمرش را در خراسان شمالی سپری کرد.

وی یادآور شد: وی بدون در نظر گرفتن منافع شخصی تمام وقت خود را صرف پیشرفت منطقه کرد و مردم این خطه همواره یاد و خاطره این پزشک حاذق را زنده نگه می دارند.

تندیس دکتر «غیادی» در یکه‌سعود خراسان‌شمالی رونمایی شد

دکتر غیادی؛ نامی ماندگار در جرگلان

نام دکتر عبدالجلیل غیادی با سرزمین اسب و ابریشم با ترکمن صحرا و راز و جرگلان خراسان شمالی گره خورده و آوازه او از این دشت های سرسبز نیز فراتر رفته بود پزشکی که علاوه بر طبابت برای رفع مشکلات در همه زمینه ها نسخه می پیچید.

بسیاری از افراد بر این باورند که برای قدر دانستن انسانها باید آن ها را از دست دهیم ولی مردم محرومترین شهرستان خراسان شمالی که ۱۲۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد، قدر عبدالجلیل را می دانستند، پزشکی که بدون هیچ ادعایی حیات و ممات خود را در راه خدمت به محرومترین افرادی گذاشت که گاه حتی نانی نیز برای خوردن نداشتند.

این اهالی مرزنشین می دانستند، عبدالجلیل آرزوهای بزرگی برای منطقه محروم جرگلان دارد و دل‌مشغولی های این پزشک حاذق تنها به حوزه درمان این خطه خلاصه نمی شود به گونه ای که بسیاری از اهالی با یادآوری خدمات فرهنگی و خیرخواهانه این مدافع سلامت بر این باورند این روزها جرگلان یکی از ستون های فرهنگی خود را از دست داده است.

درمانگاه کوچک این پزشک ۵۶ ساله اهل گمیشان در یکه سعود همیشه ملجا و پناهگاه مردمی بود که در منطقه ای محروم به نام جرگلان و یکه سعود زندگی می کردند که از امکانات مناسب درمانی و بهداشتی بهره کمی دارند و نگاه تیزبین غیادی که این محرومیت را می دید او را واداشت که در این روستای کوچک ترکمن نشین رحل اقامت بیفکند و شبانه روز در خدمت مردمش باشد.

تندیس دکتر «غیادی» در یکه‌سعود خراسان‌شمالی رونمایی شد

در خانه این مرد بزرگ همیشه باز بود و ۲۴ ساعت در خدمت مردم محروم این منطقه مرزی بود.

او همیشه پذیرای مردمی بود که سالها در میان آن ها زیست و سربلند از میانشان رفت و مردم عاشقانه دوستش داشتند و دست او را شفا بخش می دانستند.

غیادی که کمبودهای درمانی را می دید با تمام وجود برای جبران آن ها تلاش کرد و در دوره کرونا با تلاش شبانه روزی برای ویزیت ۲۸ هزاربیمار بی وقفه تلاش کرد.

او مطب خود را به درمانگاهی کوچک تبدیل کرد که پناهگاهی برای مردمی باشد که توان رفتن به شهرها و تهیه داروهای گران قیمت کرونایی را نداشتند.

با رفتن او خطه سرسبز ترکمن صحرا تنها شد و مردم پدری را از دست دادند که مانند او را شاید هرگز دوباره نیابند.

از روزی که غیادی که رخت بیماری بر تن کرد و بستری شد مردم هر روز دست به دعا داشتند و روزی نبود که در مساجد به یاد او دعا نکنند و شفای او را از خدا نخواهند.

او مردی بود که خاصانه و بی ادعا برای رفع همه گره های مردم تلاش می کرد.

همین سه سال قبل بود که در سیلاب های بهاری و زمانی که مردم گمیشان و آق قلا گرفتار سیل بودن و خانه و کاشانه خود را از دست دادند چوب حراج به اسب های اصیل خود زد و تمامی هزینه حراج را وقف کمک های بهداشتی و درمانی به مردم گرفتار در سیل کرد.

تندیس دکتر «غیادی» در یکه‌سعود خراسان‌شمالی رونمایی شد

غیادی که پرچمدار توسعه راز و جرگلان بود با احیای صنعت پرورش اسب اصیل ترکمن توانست برای تدوین شجره نامه ژنتیکی اسب ترکمن قدم های بلندی بردارد و با تلاش های او بود که فرش های ابریشم دوروی دویدوخ روانه گوشه و کنار دنیا شد.

برای توسعه نوغانداری در جرگلان طرح های مختلفی را مطرح می کرد و همیشه مردم را به سوی ظرفیت هایی هدایت می کرد که راز و جرگلان در آن ها حرف ها برای گفتن دارد.

او در زمینه های تکمیل زنجیره فرش ترکمن، اسب اصیل ترکمن و نوغانداری تلاشهای زیادی کرد و نام و یاد او برای همه مردم خراسان شمالی، راز و جرگلان، یکه سعود و ترکمن صحرای بزرگ باقی می ماند و به نیکی بر زبان ها جاری می شود.

این دکتر وارسته و پزشک حاذق عمومی تمام عمر پربارش را وقف خدمت به مردم کرد و به ویژه در دوره کرونا تلاش های زیادی برای مهار و کنترل این بیماری در شهرستان راز و جرگلان داشت و عاقبت با تیغ کرونا زخم خورد و در بیمارستان امام حسن ع بجنورد در حالی که ۵۰ درصد ریه هایش درگیر بود از بین ما رفت.

دکتر عبدالجلیل غیادی از پزشکان شهرستان مرزی رازوجرگلان خراسان شمالی که ظهر روز دوشنبه، ۱۵ شهریور بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرد و به خیل شهدای سلامت استان پیوست.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن این استان در راز و جرگلان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha