تظاهرات در پاریس باز به خشونت کشید/قدردانی از پلیس برای برخورد با معترضان

تهران - ایرنا - فرانسه عصر امروز (سه‌شنبه) در حالی شاهد موج دوم اعتراضات علیه برنامه‌های امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال بود که این اعتراض‌ها دوباره به خشونت کشیده شد و وزیر کشور فرانسه نیز از برخورد پلیس با معترضان تقدیر کرد.

به گزارش سه‌شنبه شب ایرنا از تارنمای خبری آر اف آی فرانسه، تعداد معترضان به طرح اصلاح قانون بازنشستگی در فرانسه در ۱۲ روز اخیر که این اعتراض‌ها شروع شده، بیش از یک میلیون و ۱۲۰ هزار نفر برآورد شده است.

هشت اتحادیه اصلی در این اعتصابات که مدارس، حمل و نقل عمومی و پالایشگاه‌های نفت پایتخت فرانسه را به تعطیلی کشاند، شرکت دارند.

اتحادیه کارگری CGT مدعی شد که نیم میلیون معترض تنها در پاریس تجمع کرده‌اند، اگرچه مقامات این تعداد را ۸۷ هزار نفر اعلام کردند. با احتساب همین مقدار، شمار کل اعتصاب کنندگان در سراسر فرانسه به 2 میلیون و هشتصد هزار نفر می‌رسد.

هنوز مشخص نیست که آیا معترضان بتوانند مکرون را مجبور به عقب‌نشینی از طرح اصلاح قانون بازنشستگی کنند یا خیر. دولت مکرون لجوجانه اصلاحات مربوط به سن بازنشستگی را بی اعتنا به نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد دو سوم رأی‌دهندگان با این تغییرات مخالف هستند، پیش می‌برد و قصد دارد هفته آینده طرح آن را برای تصویب به مجلس ملی ببرد.

تظاهرات در پاریس باز هم به خشونت کشیده شده شد / تقدیر از پلیس برای برخورد با معترضان

در صورت عدم کسب حمایت اکثریت در پارلمان، دولت باید روی نمایندگان خود احزاب حاکم و حمایت جمهوری خواهان دست راستی تکیه کند.

به گزارش آر اف آی، امروز ساعاتی قبل از شروع تظاهرات اصلی در میدان ایتالیا در مرکز پاریس، هزاران تظاهرکننده در تولوز، مارسی و نیس در جنوب و سنت نازیر، نانت و رن در غرب کشور نیز به این اعتراض‌ها پیوستند.

گزارش شده است که ۱۱ هزار پلیس برای پوشش تظاهرات‌هایی که در بیش از ۲۰۰ شهرک و شهرستان برگزار می‌شد، مستقر شدند. درگیری‌هایی در حومه پاریس در میدان واوبن گزارش شده و ۳۰ نفر نیز دستگیر شده‌اند. ژرال دارمنن وزیر کشور فرانسه نیز از برخورد پلیس با معترضان تقدیر کرد.

تظاهرات در پاریس باز هم به خشونت کشیده شده شد / تقدیر از پلیس برای برخورد با معترضان

طبق تصاویر منتشرشده، با تشدید تنش‌ها در مسیر منتهی به میدان واوبن پاریس، پلیس به سوی معترضان گاز اشک آور پرتاب کرده است.

ژان لوک ملانشون رهبر حزب چپ افراطی به خبرنگاران در مارسی گفت: «مکرون قطعا شکست خواهد خورد. هیچ کس اصلاحات او را نمی‌خواهد و هر چه بیشتر می‌گذرد، مخالفت با وی بیشتر می‌شود.»

تظاهرات در پاریس باز هم به خشونت کشیده شده شد / تقدیر از پلیس برای برخورد با معترضان

امروز سامانه‌های حمل و نقل نیز در مرکز فرانسه با اختلال شدید مواجه شد به طوری که برنامه سه چهارم قطارهای خارج از پاریس لغو شد و تنها دو خط مترو بدون راننده به طور عادی در پاریس کار می‌کردند. ازدحام جمعیت زیادی در یکی از خطوط اصلی زمینی پایتخت گزارش شده است.

اتحادیه سی جی تی اعلام کرد که حداقل سه چهارم کارگران در پالایشگاه‌های نفت و انبارهای سوخت توتال انرژی محل کارشان را ترک کرده‌اند. پس از اعتصاب کارگران در شرکت اصلی برق فرانسه EDF، نیروگاه‌ها هم کاهش تولید را گزارش کردند.

یکی از اتحادیه‌های اصلی معلمان گفت که حدود ۵۵ درصد از معلمان دبیرستان ترک محل کار کرده‌اند. اگرچه دولت می‌گوید این رقم کمی بیش از یک چهارم است. دانش‌آموزان دبیرستانی فرانسوی هم در خارج از مدارس تظاهرات کردند. برخی گروه‌های دانش‌آموزی اعلام کردند در حمایت از اعتصاب‌کنندگان، دانشگاه Sciences Po در پاریس را اشغال خواهند کرد.

تظاهرات در پاریس باز هم به خشونت کشیده شده شد / تقدیر از پلیس برای برخورد با معترضان

برونو پالیر دانشمند علوم سیاسی دانشگاه Sciences Po در این باره گفت: بسیاری از فرانسوی‌ها احساس می‌کنند کار کردن روز به روز دردناک‌تر می‌شود. این به این معنا نیست که آنها نمی‌خواهند کار کنند، آنها نمی‌خواهند در این شرایط کار کنند.

پروفسور فیلیپ آگیون اقتصاددان نیز معتقد است اصلاحات در این کشور اروپای غربی لازم است زیرا فرانسه کسری ساختاری حدود ۱۳ میلیارد یورویی دارد و افزایش سن بازنشستگی نیز به افزایش نرخ بهره در فرانسه می‌کند.

این اقتصاددان گفت: این طرح به دولت اعتبار می‌دهد تا سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در مدارس، بیمارستان‌ها و صنعتی‌سازی سبز انجام دهد.

تظاهرات در پاریس باز هم به خشونت کشیده شده شد / تقدیر از پلیس برای برخورد با معترضان

سن بازنشستگی در فرانسه ۶۲ سال و کمتر از اغلب کشورهای اروپای غربی است. ایتالیا، آلمان و اسپانیا به سمت افزایش سن رسمی بازنشستگی به ۶۷ سال پیش رفته‌اند، در حالی که این سن در بریتانیا ۶۶ سال است.

مکرون اشاره کرده است که ممکن است تا حدودی در اصلاحات خود تعدیل کند اما از هدف اصلی خود در افزایش دو سال سن بازنشستگی به ۶۴ سال عقب نخواهد نشست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha