۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۴۶
کد خبر: 85011859
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید سالانه چهار میلیون اصله نهال در استان مرکزی هدفگذاری شد

اراک - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: تولید سالانه چهار میلیون اصله نهال در راستای نهضت ملی تولید یک میلیارد نهال کشور در این استان هدفگذاری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «عبدالحسین محمدی» روز شنبه در نشست با سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی در راستای نهضت ملی تولید یک میلیارد نهال در کشور، افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده تولید و کاشت ۱۶ میلیون نهال در مدت چهار سال آینده در این استان هدفگذاری شده‌ است.

وی مساحت نهالستان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در اراک را ۲۷ هکتار عنوان کرد و ادامه داد: سطح مفید این نهالستان ۲۴ هکتار است و سالانه یک میلیون اصله نهال سازگار با آب و هوای استان در این نهالستان تولید می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: نهالستان اراک در راستای افزایش بهره‌وری آب از مدت سه سال گذشته به سامانه آبیاری تحت فشار تجهیز شده و این نهالستان در زمینه سامانه آبیاری از جمله بهترین نهالستان‌های سطح کشور به شمار می‌رود.

محمدی افزود: انواع گونه‌های جنگلی، فضای سبز و زراعت چوب(صنوبر) در نهالستان منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در اراک تولید و در بین مردم توزیع می‌شود.

وی گفت: شهرستان‌های اراک، شازند، ساوه و دلیجان از جمله شهرستان‌های با آلودگی بالا در سطح استان مرکزی به شمار می روند که نیاز است صنایع استان در زمینه تولید نهال و کاهش آلودگی هوا، حمایت‌های لازم را با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در راستای مسئولیت اجتماعی خود داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: صنایع و معادن این استان باید به میزان بهره‌برداری‌هایی که از منابع طبیعی و محیط زیست استان انجام می‌دهند اصلاحیه‌هایی نیز در عرصه‌های طبیعی انجام دهند.

محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به میزان آلودگی هوای شهرهای استان مرکزی نیاز است با کمک صنایع و دستگاه‌های مختلف زمینه تولید و کاشت ۱۰ میلیون نهال به صورت سالانه در این استان فراهم شود.

رئیس هیات مدیره شبکه محیط زیست و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: نشر آگاهی، مطالبه گری و انجام اموری که دولت و حاکمیت قادر به انجام آنها نیستند از جمله وظایف مهم سازمان‌های مردم نهاد به شمار می رود.

«سیاوش آقاخانی» با یادآوری کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال در راستای نهضت ملی تولید یک میلیارد نهال در کشور افزود: سه خلاء بزرگ در اجرای این طرح وجود دارد که نخستین آن نشر آگاهی است که باید با افزایش آگاهی عمومی در جامعه زمین حضور هرچه بیشتر مردم و دستگاه‌های اجرایی در این طرح فراهم شود.

وی ادامه داد: کاشت نهال تنها راه عبور کشور از وضعیت فعلی، چالش های محیط زیستی، مدیریت آلودگی صنایع و حمایت از گونه‌های جانوری و گیاهی در کشور و استان مرکزی به شمار می‌رود.

رئیس هیات مدیره شبکه محیط زیست و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: مطالبه گری از دیگر وظایف سازمان‌های مردم نهاد بوده و این سازمان‌ها علاوه بر همکاری در اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال، می توانند مطالبه گری برای خرید خدمت و تولید نهال همکاری لازم را با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور داشته باشند.

آقاخانی افزود: همچنین سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند زمینه مشارکت آگاهانه مردم در تولید و کاشت نهال را در کشور فراهم کنند.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha