۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۳۶
کد خبر: 85004912
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تظاهرات میلیونی در فرانسه؛ مکرون در محاصره معترضان+ فیلم و عکس

تهران- ایرنا- اعلام تعداد شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز پنجشنبه فرانسه در اعتراض به طرح دولت برای اصلاح قانون بازنشستگی و افزایش سن آن در کنار انتشار تصاویر از حضور گسترده و استقبال مردمی از فراخوان اتحادیه‌های کار و کارکنان در رسانه‌ها به‌عنوان موفقیت در بسیج مردمی و صف‌آرایی در برابر دولت یاد می‌شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از منابع خبری فرانسوی، روز پنجشنبه تظاهرات بسیار مهم و گسترده‌ای در سراسر فرانسه برگزار شد. کنفدراسیون عمومی کار (CGT) بزرگترین اتحادیه کارگری فرانسه تعداد شرکت‌کنندگان در تظاهرات را بیش از ۲ میلیون نفر اعلام کرد. دولت اما این آمار را یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام می کند.

اتحادیه‌های کار که بارها و قبل از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، مخالفت خود را با طرح اصلاح قانون بازنشستگی دولت امانوئل مکرون و افزایش دو ساله آن اعلام کرده بودند با جدی‌تر شدن بحث و ارائه رسمی آن، برنامه تظاهرات و اعتصاب گسترده برای روز پنجشنبه را برنامه‌ریزی کردند.

تظاهرات میلیونی در فرانسه؛ ماکرون در محاصره معترضان

در سراسر فرانسه ۲۰۰ تظاهرات برگزار شد و همراهی مردم با فراخوان این اعتراض به طرحی که « ناعادلانه و بی‌رحمانه» خوانده می‌شود، تا حد زیادی خدمات بخش حمل‌ونقل، فعالیت بخش‌های آموزشی و بسیاری از مشاغل را در روز پنجشنبه مختل کرد.

ساعت ۱۴ به وقت پاریس، معترضان در میدان «لا ناسیون» (ملت) جمع شدند. فدراسیون عمومی کار تعداد آنان را ۴۰۰ هزار نفر و وزارت کشور این تعداد را ۸۰ هزار نفر اعلام می‌کند. تجمع در این میدان به قدری بود که با توافق برگزارکنندگان تجمع به دو بخش تقسیم شد.

با اعلام این فراخوان حدود ۱۰ هزار نیروی پلیس بسیج شدند. رسانه‌ها از درگیری پراکنده نیروهای پلیس با معترضان در پاریس خبر دادند و فرماندهی پلیس پایتخت، بازداشت ۴۴ نفر را به دلایلی چون همراه داشتن سلاح ممنوعه، ایجاد آشوب و حمله به نیروهای پلیس و پرتاب کوکتل مولوتف به سمت آنان، تایید کرد.

تظاهرات میلیونی در فرانسه؛ ماکرون در محاصره معترضان

گزارش های متعددی از اعترض ها در سراسر فرانسه و تعداد شرکت‌کنندگان منتشر می شود. گزارش ها از حضور بیش از ۱۳ هزار نفر در منطقه پو ( Pau) در جنوب غرب فرانسه، هشت هزار نفر در شاتورو (Châteauroux) در مرکز فرانسه، ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در مولوز (Mulhouse) خبر دادند که این تعداد معترض در مقایسه با تظاهرات ضد دولتی که سه سال پیش در سال ۲۰۱۹ با همین گستردگی برگزار شده بود، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

در شهرهای بزرگی چون تولوز تعداد تظاهرات‌کنندگان بیش از۳۶ هزار نفر، اعلام شد، همچنان که ۲۶ هزار نفر در مارسی، ۲۵ هزار نفر در نانت، ۲۳ هزار نفر در مونپولیه و لیون، ۲۰ هزار نفر در رن (Rennes)، ۱۹ هزار نفر در کلرمون فران، و بیش از ۱۰ هزار نفر در مت (Metz) در اعتراض به برنامه اصلاحات دولت گرد هم آمدند.

تجمع عظیم روز پنجشنبه همچنین با استقبال چهره های سیاسی مخالف دولت همراه شد؛ به عنوان مثال یانیک ژادو از چهره‌های سیاسی سبز فرانسه و از نامزدهای دور نخست انتخابات ریاست جمهوری، در توئیتی دو میلیون تظاهرکننده را «موفقیت عظیم بسیج علیه اصلاحات بازنشستگی» خواند و افزود: رئیس جمهور امانوئل مکرون باید مخالفت گسترده فرانسوی ها با پروژه عمیقا ناعادلانه خود را بشنود و از آن دست بکشد.

بر اساس برآوردهای وزارت کار، افزایش سن بازنشستگی به ۶۴ سال به رشد ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورویی درآمد سیستم بازنشستگی و تراز شدن آن تا سال ۲۰۲۷ منجر می‌شود. مساله‌ای که به گفته الیویه دوسو «ضروری و عادلانه» است.

تظاهرات میلیونی در فرانسه؛ ماکرون در محاصره معترضان

در حالی که مقام های کنفدراسیون کار می گویند، این تصمیم دولتی به دلیل ناآگاهی وزیر کار از سختی‌های کارگری اتخاذ شده است، دوسو لحن تندتری را در مصاحبه با شبکه خبری «ب. اف. ام» اتخاذ کرد و گفت: کسی که آگاه نیست شما هستید. پدر و مادر من کارگر بودند و من هم مانند دیگران با سختی‌های آخر ماه آشنا هستم.

با این حال وزیر کار ابراز امیدواری کرده است که با بحث و گفت‌وگو می‌توان اصلاحات مدنظر را بهبود داد.

اتحادیه‌های کارکنان و کارگران معتقدند که راه‌های دیگری برای تضمین تداوم سیستم بازنشستگی وجود دارد که مالیات بر ثروتمندان، افزایش سهم کارفرمایان یا بازنشستگان ثروتمند از جمله آنهاست.

موفقیت در بسیج عمومی در برابر طرح دولت مکرون، اتحادیه‌های کار و کارگری را بر آن داشته تا روز ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) را به‌عنوان تاریخ اعتراض و اعتصاب بعدی اعلام کنند. مساله‌ای که به نظر می‌رسد بتواند ابعاد گسترده‌تری به خود بگیرد و به چالش جدی دولت مکرون در دومین دوره ریاست جمهوری اش تبدیل شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha