استیضاح وزیر امنیت داخلی آمریکا، لقمه گلوگیر جمهوری‌خواهان

تهران- ایرنا- جمهوری‌خواهان ارشد مجلس نمایندگان آمریکا درحالی بر استیضاح  آلخاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی دولت بایدن پافشاری می‌کنند و با سرعت و جدیت در حال پرونده‌سازی علیه وی هستند که این طرح می‌تواند با مخالفت شدید جمهوریخواهان میانه‌رو روبه‌رو شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه خبری سی‌ان‌ان، رؤسای کمیته‌های اثرگذار مجلس نمایندگان در فرایند استیضاح مایورکاس، برای برگزاری جلسات استماع درباره مشکلات مرزهای جنوبی آمریکا که به اعتقاد جمهوری‌خواهان برای راه‌انداختن جریان استیضاح وی شروع مناسبی است، آماده می‌شوند.

بدین ترتیب،‌ سه کمیته مجلس نمایندگان از جمله نظارت، امنیت داخلی و قضایی به زودی جلساتی درباره مساله ورود مهاجران و نگرانی‌های امنیتی در مرزهای جنوبی این کشور برگزار خواهند کرد.

یک منبع مطلع در این باره به سی‌ان‌ان گفت: کمیته قضایی مجلس آمادگی دارد در صورت اجماع جمهوری‌خواهان درباره طرح استیضاح مایورکاس، روند رسمی آن را آغاز کند.

منبع دیگر از حزب جمهوری‌خواه همچنین اظهار داشت که نخستین جلسه استماع پیرامون مسائل مرزی آمریکا در اواخر ماه جاری یا اوایل ماه آینده برگزار خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: استیضاح وزیران امری نادر در تاریخ آمریکا است، به طوریکه پیش از این تنها یک بار در سال ۱۸۷۶ میلادی انجام شده است؛ اگرچه اکنون با حضور کوین مک کارتی به عنوان رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، محتمل به نظر می‌رسد.

در همین رابطه، مک‌کارتی پیشتر و هنگامی که به دنبال کسب آرای کافی برای ریاست مجلس نمایندگان بود به مایورکاس گفته بود که یا استعفا کند و یا برای استیضاح آماده شود.

این درحالی است که هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه آلخاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی آمریکا برنامه‌ای برای کناره‌گیری داشته باشد وجود ندارد.

گفتی است، مک کارتی برای رسیدن به هدف استیضاح وی، به طور قطع، باید با احتیاط قدم بردارد چرا که هر اقدام تهاجمی می‌تواند به از دست دادن آرای جمهوریخواهان میانه‌رو مجلس نمایندگان منجر شود.

بنابراین، در صورتی که مک‌کارتی بیش از چهار رای از جمهوریخواهان را از دست دهد، تلاش او برای استیضاح مایورکاس به طور حتم با شکست مواجه می‌شود و نتیجه آن جز یک آبروریزی بزرگ برای جمهوری‌خواهان نخواهد بود.

رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا درباره اظهاراتش درباره استیضاح مایورکاس با اشاره به وجود مشکلات در مرزهای جنوبی این کشور به سی‌ان‌ان گفت: آیا این شخص باید در این موقعیت باقی بماند؟ ما می‌توانیم درباره این مساله تحقیق کنیم و سپس این تحقیقات می‌تواند به درخواست استیضاح منجر شود.

از طرف دیگر، دموکرات‌ها می‌گویند: جمهوریخواهان تنها به دلیل اختلاف‌های سیاسی بحث استیضاح را مطرح کرده‌اند.

سی‌ان‌ان به نقل منبعی دیگر که به نامش اشاره‌ای نشده نوشته است که جمهوریخواهان تنها در صورتی استیضاح مایورکاس را شروع می‌کنند که تمام اعضای جمهوریخواه مجلس با آن‌ موافقت کنند و واضح است که هنوز در این زمینه به توافق نرسیده‌اند.

بر اساس این گزارش، با فرض اینکه طرح استیضاح علیه وزیر امنیت داخلی آمریکا کلید بخورد، احتمال اینکه این طرح در مجلس سنا دو سوم آرا را کسب کند، غیر ممکن به نظر می‌رسد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha