حمایت بایدن از فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه

تهران-ایرنا- جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از کنگره این کشور خواست با فروش هواپیماهای اف ۱۶ به ترکیه موافقت کند.

به گزارش ایرنا، وال استریت ژورنال جمعه نوشت، مقامات آمریکا گفتند که موافقت کنگره با فروش هواپیماهای اف ۱۶ به ترکیه که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای فروش تسلیحات آمریکا در سال‌های اخیر یاد می‌شود، منوط به موافقت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو است.

ترکیه درخواست عضویت این دو کشور را به دلیل اعتراض به روابط آنها با گروه‌های جدایی‌طلب کُرد مسدود کرده است. هر دو کشور سال گذشته در واکنش به حمله روسیه به اوکراین با تصمیم به پیوستن به ناتو به دهه‌ها بی‌طرفی پایان دادند.

به گفته مقامات کاخ سفید، این معامله تسلیحاتی علاوه بر فروش ۴۰ جنگنده اف ۱۶، شامل حدود ۸۰ کیت به‌روزرسانی (برای جنگنده‌های اف ۱۶ موجود ارتش ترکیه)، ۹۰۰ موشک هوا به هوا و ۸۰۰ بمب خواهد بود.

به گزارش ایرنا، در همین راستا، ۲۴ مردادماه بود که وزارت دفاع ترکیه از اعزام هیاتی از سوی این وزارتخانه به آمریکا به منظور مذاکره برای واردات و نوسازی جنگنده های اف ۱۶ خبر داد.

ترکیه پس از ناکامی در خرید جنگنده‌های اف - ۳۵، تقاضای خرید ۴۰ فروند اف - ۱۶ تولیدی شرکت «لاکهید مارتین» و تجهیزات نوسازی ناوگان نیروی هوایی خود را به آمریکا ارایه کرده است.

پیشتر، ترکیه درخواست خرید یکصد فروند جنگنده اف - ۳۵ را ارائه داده بود اما پس از این که ترکیه سامانه دفاع هوایی اس - ۴۰۰ را از روسیه خرید، ایالات متحده درخواست ترکیه را رد و این کشور را در سال ۲۰۱۹ از برنامه ساخت آن جنگنده‌ها کنار گذاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha