۱۵ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۵۸
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84989685
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

محکومان کلاله‌ای هزار و ۲۰۰ اصله نهال کاشتند

۱۵ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۵۸
کد خبر: 84989685
محکومان کلاله‌ای هزار و ۲۰۰ اصله نهال کاشتند
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاله گفت: محکومان ۹ پرونده قضایی این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون و پس از صدور احکام جایگزین حبس با نظارت کارشناسان منابع طبیعی هزار و ۲۰۰ اصله نهال را غرس و آبیاری کردند.

محمدصادق بشکوفه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حفظ طبیعت و کمک به احیای جنگل‌ها از جمله اقدامات پسندیده‌ مورد تاکید در احکام اسلامی است و صدور این گونه احکام برای متصرفان منابع طبیعی و تخریب کنندگان محیط زیست، تاثیر خوبی در ارتقای فرهنگ عمومی نسبت به اهمیت درختکاری دارد.

وی بیان کرد: امسال ۵۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان کلاله تولید شد که حدود ۱۰۰ هزار اصله آن در داخل شهرستان کاشته می‌شود و بقیه برای کاشت به سایر نقاط استان انتقال می‌یابد.

به گفته وی، بیشترین این نهال‌ها از نوع اکالیپتوس و صنوبر برای اجرای طرح زراعت چوب است و همچنین ارقام اقاقیا، داغداغان، سنجد تلخ، گردو، انجیر، گلابی و پسته با هدف توسعه فضای سبز در عرصه‌های جنگلی، حوزه شهری و حاشیه جاده‌ها کاشته می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاله با اشاره به آغاز نهالکاری در این شهرستان از اول بهمن ماه، افزود: آمادگی لازم وجود دارد تا نهال مورد نیاز از نوع اکالیپتوس و صنور برای کشت در طرح زراعت چوب تا سطح ۳۰ هکتار در اراضی مستثنیات به متقاضیان اختصاص یابد.

بشکوفه ادامه داد: برای امسال جنگل‌کاری ۴۲ هکتار از منطقه عرب‌داغ در برنامه قرار دارد که طبق پیش بینی حدود ۳۸ هزار هکتار اصله نهال کاشته خواهد شد و همچنین در ادامه حدود ۵ هزار اصله نهال‌ با همکاری فعالان محیط زیست و خیران کلاله در حاشیه جاده‌ها کاشته می‌شود.

وی اظهارداشت: درختکاری حاشیه جاده‌ها از سال ۱۳۹۶ طی چند مرحله در کلاله آغاز شد به این ترتیب که در مرحله نخست از شهر کلاله تا دوراهی، مرحله دوم جاده اصلی کلاله تا روستای صوفیان و مرحله سوم از روستای صوفیان تا شهر فراغی نهال کاشته شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاله بیان کرد: امسال در مرحله چهارم واکاوی نهال‌های کاشته شده تا به امروز و در ادامه کشت ۵ هزار اصله نهال در ۲ طرف جاده به طول هفت کیلومتر تا ابتدای روستای قپان در شهرستان مرزی مراوه‌تپه انجام می‌شود.

بشکوفه با قدردانی از همراهی خیران و دوستاران طبیعت در حفظ و نگهداری از نهال‌های کاشته شده، گفت: با ادامه این همراهی در بحث چاله کنی و آبیاری نهال‌های حاشیه جاده با تانکر به ویژه فصل تابستان روز به روز وضعیت فضای سبز کلاله ارتقا خواهد یافت.

وی افزود: همچنین تا پایان سال حدود ۲۰ هزار اصله نهال رایگان به دستگاه‌های اجرایی داخل شهر و مردم برای کاشت در فضاهای اداری و داخل منازل اهدا می‌شود.

کلاله ۱۲۳ هزار هکتار عرصه منابع ملی دارد که ۴۵ هزار هکتار آن جنگل‌های طبیعی و ۲۳ هزار هکتار آن جنگل‌های دست‌کاشت است و همچنین ۵۵ هزار هکتار عرصه مرتعی برای تولید گوشت در اختیار دامداران مجاز قرار دارد.

شهرستان کلاله با بیش از ۱۳۰ هزار نفر جمعیت و هزار و ۷۵۲ کیلومتر مربع وسعت در شرق استان گلستان واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha