مردم ۳ سال آینده طعم شیرین دانش‌بنیان‌ها را بر سفره خود خواهند چشید

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، یکی از برنامه‌های اصلی این معاونت را که سه سال نیز برای آن زمان‌بندی تعریف شده است، تعریف و به سرانجام رساندن یکسری طرح‌های موثر بر سفره و زندگی مردم توسط دانش‌بنیان‌ها به صورت کنسرسیوم عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، بر اساس آمار موجود تعداد شرکت های دانش بنیان به هفت هزار و ۲۴۵ شرکت رسیده و سهم شرکت های دانش بنیان تا سال گذشته (۱۴۰۰) در اقتصاد ملی کمتر از پنج درصد بوده است. سهم دانش بنیان ها از صادرات کشور نیز کمتر از ۲ درصد است و از بُعد اشتغال هم سهم دانش بنیان ها زیر یک درصد اعلام شده است.

این بخشی از صحبت های دکتر آرمان خالدی عضو هیات علمی گروه سیاست نوآوری و آینده نگری پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری در نودمین نشست علمی-تخصصی با موضوع «واکاوی نظام مسائل دانش بنیانی و ارائه راهکارها» توسط دفتر آموزش و ترویج مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در شهریور ماه امسال بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه، هدف گذاری سیاستگذاران در سال ۱۴۰۴ رسیدن به سهم ۲۰ درصدی اقتصاد کشور برای شرکت های دانش بنیان است، اعلام کرده است که با توجه به آمار موجود، نقش دانش بنیان ها در اقتصاد ملی مطلوب نیست؛ یک راه برون‌رفت از این وضعیت، این است که دانش بنیان ها به صورت انفرادی و نه مشارکتی تلاش کنند و توسعه یابند که البته این روند مطلوب نیست و راه دیگر مشارکت آنها با سایر شرکت های بزرگ فعال دانش بنیان است.

مردم ۳ سال آینده طعم شیرین دانش‌بنیان‌ها را بر سفره خود خواهند چشید

وی می گوید: با بررسی ۵۰۰ شرکت بزرگ در دنیا متوجه شدیم این شرکت های بزرگ صنعتی با شرکت های نوپا همکاری دارند و شرکت های بزرگ صنعتی ما نیز باید سطح همکاری را با این شرکت های کوچک توسعه دهند؛ بنابراین تعامل شرکت های بزرگ دارای منابع مالی خوب با شرکت های کوچک صاحب نوآوری و خلاقیت که منابع مالی اندکی دارند، راهکار خوبی است که باید پیگیری شود.

هفتم دی ماه امسال بود که روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت و در پاسخ به این سوال که خبر خوش وی برای شرکت‌های دانش بنیان چیست؟ گفت: تمام تلاش ما در معاونت علمی رئیس جمهور در این راستا است که شرکت‌های دانش بنیان بتوانند وارد عرصه عمومی اقتصاد کشور شوند.

بر این اساس، اینکه شرکت های دانش بنیان به چه طریقی می توانند تاثیر فعالیت های خود را در حوزه اقتصاد عمومی کشور بیشتر کنند، با دهقانی فیروزآبادی در میان گذاشتیم.

مردم ۳ سال آینده طعم شیرین دانش‌بنیان‌ها را بر سفره خود خواهند چشید

کنسرسیوم‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان برای انجام پروژه‌های بزرگ

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور گفت: دانش بنیان ها شرکت هایی هستند که در حال حاضر عموما در حوزه نوآوری و تولید فناوری مشغول بکارند و تاکنون نیز عمده وقت خود را گذاشته اند که علم را به فناوری و محصول تبدیل کرده و یک خروجی و محصولی داشته باشند. منتهی این شرکت ها به صورت انفرادی نتوانسته اند آنطور که انتظار می رود، موثر باشند و کار بزرگ انجام دهند.

دهقانی فیروزآبادی که با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا سخن می گفت، ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه افزایش برداشت از چاه های نفتی نیازمند کنار هم قرار گرفتن ده‌ها تکنولوژی به اضافه مدیریت سازمانی و مدیریت کار و تامین مالی هستیم تا این شرکت ها بتوانند کار بزرگی انجام دهند.

مردم ۳ سال آینده طعم شیرین دانش‌بنیان‌ها را بر سفره خود خواهند چشید

وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین اهدافی که در دوره جدید مدیریتی در معاونت علمی و فناوری دنبال می کنیم، این است که یک سری فرصت هایی را که برای انجام کارهای بزرگ وجود دارد و به شکل مستقیم بر زندگی مردم تاثیر می گذارد، پیگیری و دنبال کنیم.

دهقانی فیروزآبادی گفت: به عنوان مثال هنگامی که در مورد فعالیت های دانش بنیانی در حوزه حمل و نقل عمومی اینترنتی یا فروشگاه های خرید اینترنتی کالا صحبت می شود، مردم به خوبی آن را حس می کنند.

وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که تعداد حداقل ۲۰ طرح پیشران در حوزه حمل و نقل، سلامت و دارو و انرژی را که به صورت مستقیم در زندگی مردم نقش دارند، با کنسرسیوم هایی برای در کنار هم قرار گرفتن و همکاری شرکت های دانش بنیان و به صورت پروژه ای به نتیجه برسانیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور گفت که اگر این اتفاق بیافتد، فعالیت های دانش بنیان ها وارد عرصه اقتصاد عمومی کشور می شود.

مردم ۳ سال آینده طعم شیرین دانش‌بنیان‌ها را بر سفره خود خواهند چشید

دانش‌بنیان‌ها وارد عرصه اقتصاد عمومی کشور می‌شوند

معاون علمی، فناوری اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در خصوص اینکه این اتفاق که دانش بنیان ها وارد عرصه اقتصاد عمومی کشور شوند، چه زمانی رخ خواهد داد، گفت: ما برنامه های خودمان را سه ساله تعریف کرده ایم یعنی باید از این ۲۰ پروژه ای که دنبال می کنیم، تا سه سال دیگر پاسخ بگیریم و امیدوارم با همدلی و همکاری همه دولت مردان این اتفاق رخ دهد.

دهقانی فیروزآبادی با تأکید بر نیاز کشور به یونیکورن، از آنها به عنوان موتور کشنده شرکت های کوچکتر یاد کرد و افزود: با اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان، می‌توان ظرف مدت سه سال به ۱۰ یونیکورن دست یافت و مردم به طورحتم طی سه سال آینده طعم شیرین دانش بنیان ها را بر سفره خود خواهند چشید.

اصطلاح اسب بالدار تک‌شاخ (یونیکورن Unicornis) برای کسب و کارهای آنلاین به عنوان نماد تمایز، موفقیت و ارزش‌گذاری بالای مالی نام برده می شود. کسب و کاری که بیش از یک میلیارد دلار ارزش داشته باشد، به یونیکورن معروف است. گفته می‌شود این اصطلاح و موارد مشابه آن، نخستین بار توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر برای نشان دادن سطح ارزش و تمایز استارتاپ‌ها استفاده شده است.

دهقانی فیروزآبادی همچنین با تاکید بر کمک به شرکت های دانش بنیان برای تبدیل شدن به یونیکورن اظهار داشت: در این صورت شرکت‌های بزرگ‌تر، شرکت‌های کوچک‌تر را خریده و بزرگ می شوند و می توانند خود را در بورس عرضه کنند.

وی افزود: با این اتفاق یک تأمین مالی مناسب از بازار سرمایه شکل خواهد گرفت به طوری که چند ماه پیش سهام یک شرکت‌ دانش‌بنیان در بورس عرضه و ظرف مدت هشت دقیقه، تمام سهام آن خریداری شد. تنها حوزه‌ای که ممکن است تا هزاران درصد ارزش افزوده ایجاد کند، حوزه تکنولوژی است.

مردم ۳ سال آینده طعم شیرین دانش‌بنیان‌ها را بر سفره خود خواهند چشید

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور تاکید کرد: باید بتوانیم از ظرفیت های نخبگان استفاده کنیم و ارزش افزوده را که در حوزه علم و فناوری ایجاد می شود، به ثروت ارزی تبدیل کنیم تا مردم از آن بهره مند شوند.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه یکی از مشکلات فعلی عرصه نوآوری و فناوری کشور را، فضای ذهنی مسوولان برخی دستگاه ها دانست و افزود: در حال حاضر یکی از مسائل ما این است که برخی دولتمردان و مسوولان هنوز که هنوزِ هنگامی که در خصوص دانش بنیان و حوزه علم و فناوری و نوآوری صحبت می کنیم، تصور می کنند در خصوص یک مساله شیک مجلسی حرف می زنیم و اینها تنها به درد ویترین می خورند.

وی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب بر ایجاد تور بازدید برای اساتید و دانشجویان کشور برای آشنایی با پیشرفت های سایر کشورها تاکید دارند، واقعا باید این تورها برای برخی از مسوولان نیز گذاشته شود چراکه بازدید از چند کارخانه نوآوری و شرکت های بزرگ ذهن آنها را با این مفاهیم آشناتر خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha