۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۴۱
کد خبرنگار: 811
کد خبر: 84987534
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شخصیت های اسپانیایی درباره حاج قاسم چه گفتند

۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۴۱
کد خبر: 84987534
شخصیت های اسپانیایی درباره حاج قاسم چه گفتند

تهران - ایرنا - شماری از فعالان فرهنگی و رسانه ای اسپانیا با تجلیل از مقام شامخ سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت از این شهید والامقام به عنوان یک " قهرمان واقعی " یاد و خاطر نشان کردند که نتیجه مبارزات این سردار شهید با گروههای تروریستی نه تنها در غرب آسیا بلکه در کل اروپا و جهان اثرگذار بوده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ؛ در مراسمی که به مناسبت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی از سوی رایزنی فرهنگی سفارت ایران در اسپانیا با حضور شماری از فعالان رسانه ای و فرهنگی اسپانیا برگزار شد ؛ کارلوس پاز، فعال رسانه ای و نویسنده اسپانیایی در سخنانی اظهار داشت : باعث افتخار است که این جمع به عنوان یکی از صدها جمعی که این روزها در نقاط مختلف جهان یاد شهید سلیمانی را زنده می دارند امروز دور هم جمع شده اند.

وی به مراسم سال گذشته به همین مناسبت در شهر مادرید اشاره کرد و گفت سال پیش من در سخنان خود درباره حضورم در عراق و سوریه صحبت کردم و تجربه هایی را نقل کردم از دیدن مستقیم جنگ هایی که به واسطه حضور گروه های تروریستی تکفیری و حامیان غربی آنها با هدف بی ثبات کردن خاورمیانه و تجزیه کشورهای آن در این دو کشور رخ داد و اینکه چگونه قاسم سلیمانی در مقابل این برنامه شوم ایستاد و آن را با شکست مواجه کرد.

«امروز می خواهم باز هم تاکید کنم آن که در مقابل تروریسم ایستاد نه آمریکا بود و نه ناتو، بلکه نیروهای مقاومت و حزب الله بودند. این موضوع مهم است چرا که افکار عمومی در غرب پس از گذشت سال ها هنوز هم از آن بی خبر اند. آنها نمی دانند که قاسم سلیمانی کسی بود که باعث شکست ده ها گروه تروریستی که متاسفانه ما در غرب تنها نام داعش از میان آنها به گوشمان خورده است، در منطقه شد.»

وی گفت : « قاسم سلیمانی یک شهید و قهرمان واقعی است. او تنها یک قهرمان ایرانی یا مسلمان نیست. او قهرمان همه کسانی است که به نبرد در مقابل دروغ، ظلم و تروریسم باور دارند. نتیجه مبارزه او تنها در منطقه خاور میانه اثرگذار نبود. همه ما حتی اروپا از این نبرد او در مقابل تروریسم بهره مند شدیم.»

کارلوس پاز در ادامه به دلیل این بی اطلاعی افراد در غرب اشاره کرد و گفت رسانه های جهانی و جریان اصلی در غرب از سانسور اطلاعات و فریب افکار عمومی سود می برند. این رسانه ها با بمباران مخاطبان به وسیله اخبار دروغ و اطلاعات نادرست به نوعی حقیقت را سانسور می کنند. وقتی از سفر خاورمیانه برگشته بودم، دیدم هیچ رسانه ای به آنچه من درباره رخدادها در این منطقه روایت کرده ام علاقه ای نشان نمی دهند. ترجیح می دهند سکوت کنند و یا وقایع رو طور دیگری نشان دهند. آنها علاقه ای ندارند این حقیقت بیان شود که چگونه ده ها اقلیت مسلمان ساکن منطقه و نیز اقلیتی هایی مسیحی اولین قربانیان تروریسم تکفیری هستند. آنها روایت دیگری را منتشر می کنند که تنها بر اساس تامین منافع برخی کشورها و به ویژه موجودیتی به نام رژیم صهیونیستی ساخته شده است. آنچه به نام تروریسم اسلامگرا معرفی می شود بیش از آنکه ربطی به اسلام داشته باشد، مربوط است به نیات حامیان و تامین کنندگان مالی آن در غرب که می خواهند کشورهای منطقه نتوانند تعیین کننده سرنوشت خود باشند.

این نویسنده اسپانیایی تاکید کرد همانطور که در جریان جنگ سوریه رسانه های مذکور با اطلاعات نادرست و تحلیل های دروغ مخاطبان خود را فریب می دادند، امروز نیز این جریان، وقایع رخ داده در ایران را وارونه جلوه دادند و کوشیدند با این کار ایران را بی ثبات کند.

وی افزود شهید سلیمانی همه این وقایع را پیش بینی کرده بود و سال ها به تنهایی در مقابل این جبهه بزرگ تروریستی شامل صهیونیسم و گلوبالیسم ایستاد.

شخصیت های اسپانیایی درباره حاج قاسم چه گفتند

یوسف فرناندز، دبیر شورای اسلامی اسپانیا و محقق اسپانیایی نیز در این مراسم به بیان نکاتی درباره شخصیت والای شهید سلیمانی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه زندگی قاسم سلیمانی یک زندگی بسیار پرماجرا و حیرت انگیز بوده است گفت او در جنگ ایران و عراق تجربه نبردهای زمینی را به خوبی آموخت. در افغانستان با نفوذ و حضور قدرت های بزرگ اشغالگر کاملا آشنا شد و به این ترتیب بعدها در تنش ها و نبردهای منطقه ای نقشی کلیدی بر عهده گرفت. او در عراق، سوریه و یمن حضوری مهم و تعیین کننده داشت.

یوسف فرناندز با ارائه تحلیلی تاریخی از مبارزات شهید سلیمانی گفت او در لبنان با همراهی رزمنده های حزب الله موفق شد به اشغال جنوب این کشور از سوی صهیونیست ها خاتمه دهد. وی همچنین نقش موثری در پیروزی مقاومت لبنان در جریان جنگ 33 روزه داشت و همراهی او با عماد مغنیه و سید حسن نصرالله یکی از مهمترین جنگ های منطقه ای را به نفع مقاومت برگرداند. در سوریه به ورود نیروهای حزب الله و مبارزه با گروه های تکفیری کمک کرد و در 2015 روسیه را متقاعد نمود که وارد جنگ سوریه شود. فرماندهی او در آزاد شدن شهر حلب و حمص و دیگر بخش ها موثر بود.

سلیمانی در عراق و زمانی که گروه دولت اسلامی (داعش) بخش های بزرگی از کشور را به اشغال خود درآورده بود به همراه ایت الله سیستانی موفق شد گروه های حشد الشعبی را تشکیل داده و به نبرد با داعش بپردازد و در مقابل پیشروی گروه داعش بایستد. در یمن نیز استراتژی او به توانمند شدن انصار الله و مقاومت در مقابل اشغال سعودی منجر شد به گونه ای که امروز بخش مهمی از سرزمین یمن در به منترل این گروه درآمده است. قاسم سلیمانی در تحولات مربوط به افغانستان نیز موثر بود و اعتقاد داشت آمریکایی ها توانایی مدیریت و حل مسائل پیچیده افغانستان را ندارند.

یوسف فرناندز در پایان سخنان خود گفت با ترور شهید سلیمانی، آمریکا تصور می کرد حضور و نفوذ منطقه ای ایران به پایان می رسد اما امروز می بینیم که اینگونه نیست. در سوریه کشورهای عربی در حال بازسازی رابطه خود با دولت اسد هستند، در عراق ایران کمک کرده است تا ثبات و ارامش با تشکیل دولت جدید برقرار شود، در یمن عربستان سعودی آتش بس را پذیرفته است. به همین دلیل نیز آمریکایی ها که دیدند در روی زمین شکست خورده اند تلاش کرده اند از طریق تحریم به ایران ضربه بزنند. پس از آن نیز سعی کردند در جریانات اخیر از طریق ایجاد ناامنی و اشوب کشور را به هم بریزند و آن را به سمت جنگ داخلی ببرند اما باز هم موفق نشدند. ماموریت قاسم سلیمانی به نظر من ساختن یک خاور میانه جدید بود. او قهرمان یک مبارزه چند جانبه بود که سرانجام توانسته ایران را نیز وارد نظم جدید جهانی کند.

شخصیت های اسپانیایی درباره حاج قاسم چه گفتند

حسن قشقاوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا نیز در این مراسم در سخنانی به تجربه حضور در جلسات محرمانه ای که شهید سلیمانی با سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف جهان داشت اشاره کرد و گفت شهید سلیمانی در آن سخنرانی ها آینده را می دید و تغییرات ژئواستراتژیک و ژئوپولتیک جهان را پیش بینی می کرد.

قشقاوی افزود ایشان ده سال پیش با توجه به تحولاتی که در افغانستان در حال روی دادن بود، خروج آمریکا را پیش بینی کرد. همنیطور شکست سیاست های آمریکا در عراق را نیز پیش بینی کرده بود. این سخنرانی ها گنجینه ای است که امیدوارم از محرمانه بودن بیرون بیاید و خوانده شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا از «مقاومت» به عنوان مهمترین ویژگی شهید سلیمانی نام برد و از شهید دیگر حرکت تروریستی آمریکا در فرودگاه بغداد، شهید ابومهدی مهندس به عنوان یکی از قهرمانان ملی عراق نیز یاد کرد.

شخصیت های اسپانیایی درباره حاج قاسم چه گفتند

در این مراسم محمد مهدی احمدی رایزن فرهنگی کشورمان نیز ضمن خوشامدگویی به حاضران پیام محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را که به مناسبت رخداد رونمایی از کتاب زندگی آن شهید به زبان اسپانیایی ارسال شده بود قرائت کرد.

متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است :

«سپهبد شهید قاسم سلیمانی، نامی بلندآوازه و ماندگار در تاریخ مبارزه بشر عصر حاضر با تروریسم و مقابله با جریان‌های تکفیری است.

سرداری وفادار که جان خود را بر کف نهاد و با اخلاصی بی‌نظیر و مثال‌زدنی در خط مقدم مبارزه با داعش و تروریست‌های منطقه خاورمیانه، لرزه به اندام جنایتکاران انداخت و سرانجام، خود قربانی تروریسم دولتی آمریکا شد و به یاران شهیدش پیوست. او یاور مظلومان و دشمن ظالمان بود و رمز ماندگاری «شهید سلیمانی» جز این نیست که شجاعت در دفاع از مظلوم و ستیز با ظلم، سرلوحه عمل او بود.

سردار سلیمانی برای ما یک شهید زنده است؛ چرا که او الگوی مجسم اخلاص، انسانیت و شجاعت بوده و خواهد بود و مردم هم‌روزگار ما هرگز مجاهدت‌های او در دفاع از کیان سرزمینی و امنیت منطقه‌ای را از یاد نخواهند برد.

از این‌رو زنده نگاه داشتن یاد و خاطرۀ آن سردار سلحشور اسلام، ارج نهادن به یک مکتب و اندیشه رهایی‌بخش است و با خون پاک آن شهید عزیز، مکتب مقاومت جان تازه‌ای گرفت.

در آستانۀ سومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، ترجمه اسپانیایی کتاب خودنوشت آن شهید، با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در مادرید، در راستای معرفی هرچه بهتر شهید سلیمانی و سیره و سلوک آن مرد خدایی، که در کتاب حاضر اشاره‌ای گذرا بر زندگی پرتلاطم آن شهید شده، شایسته تقدیر است.

امیدوارم این اثر سترگ، قلب‌های بیدار و وجدان‌های آگاه در سراسر جهان را به سوی آزادگی، اخلاص و ظلم‌ستیزی رهنمون سازد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha