اهتمام دولت به جبران عقب‌ماندگی‌ زیرساختی و رفع محرومیت‌های مراوه‌تپه

گنبدکاووس - ایرنا - مراوه‌تپه واقع در منتهی‌الیه شمال شرق استان گلستان به سبب کم‌توجهی‌ دولت‌های گذشته از کمبودهای زیرساختی در بخش‌های گوناگون رنج می‌برد که دولت سیزدهم به‌دنبال جبران این عقب ماندگی‌ها و زدودن غبار محرومیت از سیمای این شهرستان مرزی است.

به گزارش ایرنا، مراوه‌تپه با حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت که در دو نقطه شهری و ۱۱۰ روستا از جمله شهرستان‌های مرزی گلستان است که ۱۲۵ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد.

واقع شدن بین ۲ رشته کوه "سنگوداغ" و "گلیجه‌داغ و نازلی"، عبور رودخانه‌های "اترک و گرگانرود" از مراوه‌تپه و میانگین بارش سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتری باران، این شهرستان مرزی را برخودار از تنوع اقلیمی و آب و هوایی گوناگون کرده به گونه‌ای که از یک سو دارای آب و هوای خشک و بیابانی، از سوی دارای اقلیم معتدل و از یک طرف هم دارای آب و هوای کوهپایه‌ای و کوهستانی است.

شرایط اقلیمی مراوه‌تپه و وجود افزون بر ۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی و ۲۲۰ هزار هکتار مرتع، مردمان مرزنشین این شهرستان را به پیشه کشاورزی و دامپروری مشغول‌ کرده ضمن اینکه به برکت وسعت مراتع قشلاقی و نیز سخاوت و مهمانوازی که اهالی این دیار دارند حدود ۶ ماه سال را از ۱۵ هزار نفر عشایر کوچنده استان‌های خراسان شمالی، رضوی و سمنان با ۶۰۰ هزار راس دام سبک شان میزبانی می‌کنند.

با همه این منابع خدادادی و تلاش مردمان سختکوش و مرزنشین مراوه‌تپه، این شهرستان به دلائل مختلف از جمله برخی کم توجهی‌ها و اهمال مدیران در سال‌های گذشته و نیز فاصله ۲۶۰ کیلومتری با مرکز استان نتوانسته همپای دیگر شهرستان‌های گلستان روند توسعه و پیشرفت را با برخورداری از زیرساخت‌های مورد نیاز در بخش‌های گوناگون طی کند.

با سفر به مراوه‌تپه به خوبی می‌توان عقب ماندگی‌های زیرساختی آن‌را در بخش‌های گوناگون از جمله راه‌های ارتباطی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، کشاورزی و آب آشامیدنی مشاهده کرد.

اگرچه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات عمرانی و خدماتی خوبی در مراوه‌تپه انجام‌شده اما پاک‌کردن سیمای محرومیت از این شهرستان به تلاش و همت جهادی و انقلابی احتیاج داد.

نکته‌ای که فرماندار مراوه‌تپه بر آن تاکید دارد و معتقد است: مدیران شهرستانی، استانی و ملی در سایه اهتمام ویژه دولت انقلابی و جهادی آیت الله رییسی برای خارج‌کردن این شهرستان از محرومیت، کمر همت بسته‌اند.

لقمان قربانی بیان کرد: دولت سیزدهم در یکسال اخیر نگاه ویژه و اعتبارات خوبی به مراوه‌تپه در بخش‌های مختلف اختصاص داده و تلاش دارد این شهرستان مرزی را تا افق ۱۴۰۴ از محرومیت خارج کند.

قربانی همچنین بابیان اینکه به برکت انقلاب و دولت‌های آن اقدامات خوبی در مراوه تپه انجام شده است، اضافه کرد: عمق کمبودها و محرومیت‌های این شهرستان سبب شده تا مراوه‌تپه همچنان به انجام پروژه‌های عمرانی و زیرساختی نیاز داشته باشد.

به گفته وی، هم اکنون ۲۵ روستای مراوه‌تپه فاقد راه ارتباطی مناسب بوده و جاده خاکی دارند، ۳۵ روستای این شهرستان فاقد آب آشامیدنی بوده و ۳۵ روستا هم مدرسه ندارند که برخی روستاها از هر سه امکانات محرومند.

اهتمام دولت به جبران عقب‌ماندگی‌ زیرساختی و رفع محرومیت‌های مراوه‌تپه
لقمان قربانی فرماندار مراوه تپه

فرماندار مراوه‌تپه به سفر ۱۳ اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان هم اشاره کرد و یادآور شد: در جریان این سفر حدود ۲۲۵ میلیارد تومان اعتبار عمرانی و ۳۸۱ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و اشتغالزایی برای این شهرستان مرزی مصوب شد که درحال تخصیص است.

قربانی با ارائه گزارشی از عملکرد یکسال اخیر دولت سیزدهم در مراوه‌تپه در بخش‌های مختلف عمرانی، تولیدی و خدماتی افزود: برخی از این خدمات مثل گازرسانی به هفت روستای نقطه صفر مرزی، ساخت خانه‌های بهداشت، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی‌ و رفع مشکل کوچ ۶ روستای واقع در کاسه سد چایلی برای نخستین بار در دولت فعلی شروع شد.

وی اضافه کرد: دولت سیزدهم فقط در ۲ مناسب دهه فجر سال ۱۴۰۰ و هفته دولت امسال در مجموع ۲۸۳ پروژه و طرح عمرانی، تولیدی و اقتصادی و اشتغالز با هزینه تقریبی ۳۰۶ میلیارد تومان در مراوه‌تپه افتتاح یا کلنگ زنی کرد که طی سال‌های گذشته، رقم کم سابقه‌ای بوده است.

قربانی ادامه داد: دولت انقلابی آیت الله رییسی طی یکسال گذشته و درحوزه بهداشت و درمان مراوه‌تپه اقدام به ساخت و افتتاح خانه بهداشت روستاهای "بیاتلر، باباشملک، آق قلعه و بقه قجه بالا" و تجهیز برخی دیگر از خانه‌های بهداشت مناطق روستایی، احداث و افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت روستاهای "آق تقه و چنارلی"، ساخت و افتتاح ساختمان مرکز اورژانس ۱۱۵ جاده‌ای "گلیداغ، عرب قاری حاجی و چنارلی"، تهیه و تامین یک دستگاه اکسیژن ساز پرتابل به مرکز جامع سلامت شهر گلیداغ، تهیه و استقرار ۲ دستگاه کانکس برای خانه بهداشت عشایری و احداث، تجهیز و افتتاح کلینیک دندانپزشکی مرکز جامع سلامت روستای چنارلی این شهرستان کرده است.

به گفته وی، آغاز عملیات اجرایی ساخت برخی خانه‌های بهداشت در روستاهای "چایلی، کریم ایشان و قرقیجق" با همکاری خیرین سلامت، شروع ساخت پد بالگرد در مرکز چنارلی و آغاز ساخت ساختمان مرکز جامع سلامت شبانه‌روزی شهر گلیداغ از دیگر اقدامات یکساله دولت سیزدهم در مراوه‌تپه است.

فرماندار مراوه‌تپه به اقدامات یکساله دولت در حوزه عشایری هم اشاره کرد و گفت: تسطیح، مرمت و بازگشایی ۳۰۰ کیلومتر ایلراه‌های عشایری، توزیع ۴۵۰ پنل خورشیدی بین عشایر کوچنده و بومی، توزیع نهاده‌های دامی، نفت سفید، گاز مایع و آرد با قیمت مصوب بین عشایر، اجرای مرحله دوم پروژه آبرسانی به عشایر منطقه چایلی دره و اسماعیلک با اعتبار ۳ میلیارد تومان و استمرار آبرسانی سیار به این قشر و همچنین استقرار کانکس بهداشت و درمان در منطقه دشت تقر و اسماعیلک با هشت نفر کادر بهداشتی و درمانی بخشی از خدمات دولت بوده است.

قربانی از فراهم شدن شرایط برای احداث میدان فروش دام مراوه‌تپه تا دهه فجر امسال خبر داد و افزود: در کنار آن با توجه به وجود ۹۰۰ هزار راس دام سبک عشایر بومی و کوچنده یک کشتارگاه صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی احداث خواهد شد.

وی همچنین از اختصاص حدود ۲۶ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه‌تپه طی یکسال گذشته خبر داد و اضافه کرد: با این میزان اعتبار ۱۲ پروژه در سه بخش "آبخیزداری، مرتع و جنگل" درحال انجام است که بخش زیادی از آنها به بهره‌برداری رسید.

قربانی ادامه داد: باهمت دولت سیزدهم و شرکت گاز گلستان طی یک سال گذشته به ۱۰ روستای "قرناق ،سوجق، کریم ایشان، عرب لاله گون قدیم، عرب قاری حاجی، سایت چنارلی، قرناوه علیا، سایت سردار سلیمانی آق امام، گوگدره و پست دره" مراوه‌تپه گازرسانی شد و عملیات گاز رسانی به هفت روستای واقع در نقطه صفر مرزی شامل "بسطام دره، دولت اورلان، شاخلی، دادلی غزنین، عطاجان قربانی، مردم دره و آقلر" به طول ۶۵ کیلومتر درحال انجام است.

به گفته وی، دولت آیت الله رییسی طی یکسال گذشته در مجموع چهار مدرسه در مناطق شهری و روستایی مراوه‌تپه احداث کرده و یک مدرسه نیز در دست ساخت دارد ضمن اینکه در این مدت محوطه پنج مدرسه را آسفالت و ۲ زمین چمن مصنوعی هم در روستاهای آق امام و چناران احداث و افتتاح کرده است.

فرماندار مراوه‌تپه، خرید و توزیع ۲۹ دستگاه رایانه، سه اسپیلت، هفت دستگاه کپی، ۲۳ چاپگر، ۲ دستگاه دیگ موتور خانه شوفاژ، ۱۰ عدد بخاری، توزیع بسته‌های لوازم تحریر رایگان، برقراری سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزی، تجهیز هنرستان‌ها به چرخ خیاطی ۱۰ دستگاه، اتو بخار، سردوز و چرخ راسته هر کدام ۲ عدد و نیز ۱۰ دار قالی را از دیگر خدمات دولت سیزدهم به آموزش و پرورش این شهرستان برشمرد.

قربانی بیان داشت: درسایه این توجهات دولت، علاوه بر کسب برخی مقام‌های برتر توسط دانش آموزان مراوه‌تپه در مسابقات و جشنواره‌های علمی استانی و کشوری، ۷۶ نفر از دانش آموزان این شهرستان هم در آزمون سراسری مراکز آموزش عالی در رشته‌های مختلف پزشکی، داروسازی، پرستاری و دانشگاه فرهنگیان قبول شدند.

وی، توزیع به موقع انواع نهاده‌های کشاورزی، زیرسازی و بازگشایی حدود ۱۲ کیلومتر جاده‌ بین مزارع، احداث سه کیلومتر کانال انتقال آب، برگزاری دوره آموزشی ویژه مشاغل خانگی بخش کشاورزی برای ۷۵۰ نفر، توزیع بیش از ۲۲۰ دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی و صدور ۱۷۲ فقره سند رسمی رفع تداخلات اراضی زراعی را از مهمترین اقدامات یکساله دولت سیزدهم در مراوه‌تپه برشمرد.

قربانی بااشاره به برخی مشکلات کمبود آب آشامیدنی در مناطق شهری و روستایی مراوه‌تپه و تلاش دولت برای برطرف کردن این کمبودها، اضافه کرد: فقط طی یکسال گذشته بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان اعتبار از منابع ملی و استانی صرف بهسازی چشمه‌ها، حفر چاه آب، احداث مخزن ذخیره آب، اصلاح شبکه و اجرای خط انتقال و تعمیر و نگهداری تجهیزات آب و فاضلاب در ۱۷ روستای "چشمه لی، شیخلر، یکه توت، یازگلدی، گوگدره، قرناوه، خداقلی، ساوه، آق توقای قدیم، قازان قایه، الله‌نور، پالچقلی یموت، آقچه آقاشلی، داشلی آرقاچ، سایت آق امام، چرله و دولت اورلان" و نیز شهرهای مراوه‌تپه و گلیداغ شده است.

فرماندار مراوه‌تپه همچنین گفت: در حوزه راه‌های ارتباطی بویژه جاده‌های روستایی این شهرستان نیز اقدامات خوبی طی یکسال گذشته انجام شده که زیرسازی و آسفالت جاده سایت جدید کچیک، بادیانلی به سویجق، بسطام دره به دادلی غزنین،قرناوه به چنارلی درمجموع بطول تقریبی ۱۵ کیلومتر، روکش آسفالت بخش از جاده مراوه تپه به اسلام آباد و محور چاتال، گلیداغ - اسلام آباد بطول تقریبی چهار کیلومتر، لکه گیری و روشک آسفالت محور اصلی مراوه تپه به کلاله و جاده آق امام بطول ۳.۵ کیلومتر، احداث چند دهنه پل ۲ و ۳ متری، ایمن سازی چند نقطه حادثه خیر و بازگشایی، اصلاح مسیر و تعریض راه روستایی آقلر به طول ۱۴ کیلومتر بخشی از این اقدامات است.

وی، تکمیل، زیرسازی، ابنیه فنی و اجرای بیس و آسفالت راه روستایی چایلی و محور دولت اورلان - شاخلی درمجموع بطول ۷.۵ کیلومتر، اجرای بیس و آسفالت آنتنی‌های جاده مراوه‌تپه به قازانقایه که ۹ روستا را شامل می‌شود، بطول ۹.۶ کیلومتر و احداث کوله‌ها و نصب عرشه پل خرپایی سایت عرب قره‌حاجی و پاچقلی گوگلان با کمک بنیاد علوی را از پروزه‌های در دست اقدام حوزه راهداری مراوه‌تپه درسال جاری برشمرد و گفت: در کنار این اقدامات، فعالیت‌های راهداری زمستانه و تابستانه نیز با ۱۴ دستگاه انواع ماشین آلات و ۱۸ نفر نیروی راهدار در سطح ۶۵۰ کیلومتر راه‌های اصلی، فرعی و روستایی این شهرستان انجام می‌شود.

وی افزود: در بخش مسکن روستایی و اجرای طرح هادی نیز اقدامات خوبی طی یکسال گذشته در مراوه‌تپه انجام شده که اجرای طرح هادی در ۱۰ روستا با ۱۱.۵ میلیارد تومان اعتبار،آسفالت معابر ۳۳ روستا با مشارکت دهیاران دو بخش مرکزی و گلیداغ به مساحت ۴۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع و با هزینه ۲۰ میلیارد تومان، معرفی ۹۱۷ نفر به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات مقاوم سازی مسکن که تاکنون ۸۸ میلیارد تومان وام به آنها پرداخت شده است، پرداخت ۲۶ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای ساخت مسکن روستایی، توزیع ۲ هزار و ۷۰۰ تن سیمان و ۲۴۰ تن میلگرد رایگان به روستاییان برای ساخت مسکن، رفع مشکل ماده چهار ۷۰۰ هکتار اراضی اختلافی مردم با منابع طبیعی بخشی از این فعالیت‌ها بوده است.

فرماندار مراوه‌تپه همچنین از هزینه حدود ۲۲ میلیارد تومانی شرکت مخابرات گلستان برای بهبود ارائه خدمات ارتباطی به مردم بویژه در مناطق روستایی طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: از محل اعتبارات عمرانی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان هم در یکسال اخیر به هر یک از دو بخشداری گلیداغ و مرکزی این شهرستان حدود ۳.۳ میلیارد تومان پرداخت شد.

وی، افتتاح کتابخانه عمومی شماره ۲ شهر مراوه‌تپه، اهتمام به برگزاری باشکوه مراسم بزرگداشت "مختومقلی فراغی" شاعر شهیر و عارف نامی ترکمن و جشن‌های نشاط اجتماعی در مناطق روستایی و مرزی را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم برشمرد و افزود: با مشارکت بخش خصوصی آرامگاه این شاعر و عارف ترکمن به سایت گردشگری مذهبی و اقتصاد فرهنگی تبدیل می‌شود و در این خصوص ۲۲ هکتار زمین برای این سایت تملک شده است.

قربانی، ثبت هشت اثر تاریخی، باستانی و فرهنگی مراوه‌تپه در فهرست آثار ملی، بررسی و تعیین اعتبار برای مرمت و با زسازی محوطه اطراف مدرسه تاریخی کریم ایشان، شناسایی ۲۲ نفر متقاضی احداث بومگردی که از این تعداد ۲ واحد افتتاح، ۲ واحد دیگر درحال ساخت و ۲ واحد در مرحله تکمیل پروژه هستند، پیگیری راه‌اندازی ۲ مزرعه گردشگری در بخش گلیداغ و افتتاح یک باب خانه مسافر در شهر مراوه‌تپه را از اقدامات یکساله دولت در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراوه‌تپه برشمرد.

به گفته وی، صدور بیش از ۳۰۰ کارت پروانه فعالیت برای هنرمندان صناببع دستی، افتتاح خانه صنایع دستی در شهر گلیداغ و ۲ کارگاه تولید محصولات ابریشم بافی در روستای "داشلی الوم" و تولید محصولات نمد در روستای "فرقسر" و تشکیل پرونده برای صدور پروانه راه‌اندازی کارگاه تولید صنایع دستی در روستاهای "چشمه لی، یانبلاغ، محله تقتمیش مراوه‌تپه و نارلی آجی سو" از دیگر اقدامات یکساله دولت سیزدهم در این شهرستان بوده است.

با مجموع اقدامات عمرانی و خدماتی یکساله دولت انقلابی و جهادی آیت الله رییسی در مراوه‌تپه که به بخشی از آن اشاره شد و نیز تلاش‌های نهاد آبادانی و پیشرفت وابسته به بنیاد علوی در بخش‌های "عمرانی، اقتصادی و اشتغالزایی، فرهنگی و اجتماعی" که از سال ۹۶ در این شهرستان آغاز شده، امیدها در مردمان سختکوش و ولایتمدار مراوه‌تپه برای خارج شدن از لیست شهرهای محروم و کمترتوسعه یافته دوچندان شده است.

دولت به دنبال خارج‌کردن مراوه‌تپه از محرومیت است

امسال ۷۰۰ فرصت شغلی در مراوه‌تپه ایجاد شد

۳۹۰ هکتار زمین برای جایجایی ۶ روستای واقع در کاسه سد چایلی مراوه‌تپه تحویل شد

بهره‌برداری و آغاز ساخت ۱۴۵ پروژه عمرانی و اقتصادی مراوه‌تپه

اجرای دهها طرح عمرانی برای زدودن غبار محرومیت در مراوه‌تپه گلستان

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha