کشت قراردادی گندم در ۸۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی گلستان بسته شد

گرگان - ایرنا - مدیر غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: مطابق آخرین گزارش دریافتی از سامانه ثبت کشت قراردادی گندم در سال زراعی جاری، بهره‌برداران این استان در سطح ۸۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی این استان برای کشت گندم با این شرکت قرارداد بسته‌اند.

محمدباقر منوچهری روز شنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این سطح کشت قرارداد گندم نسبت به ۱۴۳ هزار هکتار زمین آبی موجود برای کشت این محصول در استان، ۵۸ درصد را پوشش داده که تاکنون از لحاظ سطح پوشش در میان استان‌های کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: طرح کشت قراردادی گندم در اراضی آبی گلستان تا اعلام رسمی پایان زراعت این محصول توسط جهادکشاورزی استان، ادامه دارد.

به گفته وی بهره‌برداران کشت گندم آبی در گلستان برای استفاده از مزایای طرح کشت قراردادی باید اطلاعات موردنیاز خود را در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت کرده و از طریق مراجعه به سامانه شرکت بازرگانی دولتی، مشمول این طرح شوند.

منوچهری افزود: از مهم‌ترین مزایای این اجرای طرح، برخورداری از ۲۰ درصد تخفیف در پوشش بیمه محصول، پرداخت ۵۰ درصد از هزینه کودشیمیایی موردنیاز کاشت محصول به بهره‌برداران توسط دولت و دریافت آن در زمان تحویل محصول و پرداخت یک میلیون ریال به ازای هر تن گندم تحویلی به دولت بابت کرایه حمل است.

وی در خصوص برآورد میزان تولید گندم در گلستان برای سال زراعی جاری، افزود: مطابق گزارش جهادکشاورزی استان یک میلیون و ۱۶۰ هزار تُن تولید گندم از سطح زیر کشت اعم از آبی و دیم، برآورد شده است.

به گفته وی سال زراعی قبل این اداره کل ۷۵۸ هزار و ۷۰۰ تن از گندم تولیدی کشاورزان را با نرخ تضمینی خرید کرد که نسبت به مدت مشابه قبل آن ۶۸ درصد بیشتر بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان هم گفت: زراعت گندم در استان مطابق تقویم زراعی پایان آن سی ام اذرماه بوده ولی بهره‌برداران منطقه تا ۱۵ دی ماه این زراعت را انجام می‌دهند که به ازای هر روز تاخیر در کشت باید یک کیلوگرم بذر اضافه استفاده کنند.

محمدرضا عباسی به خبرنگار ایرنا افزود: کشت قراردادی گندم در اراضی آبی استان که از ابتدای آذر ماه ۱۴۰۱ اغاز شد، اکنون در مرحله هماهنگی با وزارتخانه و جمع‌بندی نهایی برای پایان اجرای قرارداد هستیم.

خرید قیمت تضمینی گندم در سال زراعی جاری ۱۱۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم تعیین شده که علاوه بر این به ازای تولید هر کیلوگرم ۱۵ هزار ریال یارانه کشت پرداخت می‌شود.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش‌آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

اقتصاد اصلی ساکنان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است که دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی بوده واز قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی پاییزه در کشور به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha