کشاورزان گلستان برای قرارداد کشت پاییزه اقدام کنند/ تداوم حمایت از تولید در دیمزارها

گرگان - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان با تاکید بر تداوم حمایت از کشاورزان برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها از بهره‌برداران استان خواست برای بستن قرارداد کشت محصولات پاییزه به مراکز جهادکشاورزی مراجعه کنند.

محمدرضا عباسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: برای زراعت پاییزه چغندرقند در استان تاکنون در ۵۰۰ هکتار با بهره‌برداران قرارداد بسته شده و برنامه امسال جهادکشاورزی زراعت پاییزه چغندرقند در پنج هزار هکتار است.

وی از آمادگی مراکز جهادکشاورزی استان برای بستن قرارداد کشت دانه روغنی کلزا خبر داد و پیش‌بینی کرد امسال در ۶۵ هزار هکتار از اراضی گلستان کلزا به صورت قراردادی کاشته شود.

عباسی در خصوص زراعت گندم در گلستان افزود: امسال برای زراعت این محصول راهبردی در ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی مستعد استان برنامه‌ریزی شده که زمان و نحوه قرارداد کشت گندم با بهره‌برداران به زودی اعلام خواهد شد.

مطابق تقویم زراعی، مناسبت‌ترین زمان کشت گندم در خطه گلستان از میانه آبان ماه به مدت یک ماه در اراضی دیم و از اول تا ۳۰ آذر در زمین‌های آبی انجام می‌شود.

استان گلستان در تولید محصولات پاییزه از جمله  دانه روغنی کلزا و گندم در میان استان‌های از جایگاه ویژه برخوردار است.

 تداوم اجرای جهش تولید در دیمزارها

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان گفت: در راستای اجرای جهش تولید در دیمزارها با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام ( ره ) در سطح ۲۱۰ هزار هکتار از اراضی استان کلزا، گندم، جو، گیاهان دارویی و سایر محصولات علوفه‌ای ویژه پاییز کاشته خواهد شد.

عباسی بیان کرد: سطح پوشش دیمزارهای گلستان در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی قبل سه برابر رشد دارد و از بهره‌برداران دارای اراضی دیمزار منطقه حمایت می‌شود.

استفاده از ظرفیت اراضی دیم در گلستان که حدود ۷۷ درصد از اراضی زراعی استان را شامل می‌شود، با تداوم و گسترش طرح مزبور می‌تواند دستیابی به جهش تولید در استان را با اهدافی چون پشتیبانی از تولید، پایداری اشتغال و محرومیت زدایی، بهبود معیشت بهره‌برداران، رونق کشاورزی در اراضی دیم زار و کم بازده شمال استان با کشت محصولات کم آب طلب و وابسته به نزولات آسمانی و کمک به امنیت غذایی کشور را دوچندان کند.

اجرای طرح جهش تولید توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در گلستان از سال زراعی ۹۹ - ۹۸ با نظارت این ستاد و هماهنگی جهادکشاورزی و با کشت ۲۰ هزار هکتار کلزا در دیم‌زارهای کم‌بازده شمال گلستان آغاز شد.

سطح اراضی زراعی گلستان ۵۳۹ هزار و ۳۸۶ هکتار با ۸۷ هزار بهره‌بردار است که حدود ۷۷ درصد آن اراضی دیم بوده و بیشترین فعالیت بهره‌برداران این خطه، کشت گندم، جو و کلزا است.

رونق طرح جهش تولید در دیمزارها؛ امید کشاورزان گلستان به سودآوری از زمین‌های کم‌بازده

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha