۳ دی ۱۴۰۱، ۸:۴۲
کد خبرنگار: 1031
کد خبر: 84976749
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

"مهارت و کارآفرینی" مسیریابی صحیح دانش آموزان برای آینده شغلی

اصفهان- ایرنا- سال‌ها پیش، تمام دغدغه فکری یک نوجوان دانش‌آموز انتخاب شغل آینده بین پزشک و مهندس بود و هیچ حرفه‌ مهارتی دیگری به ذهنش خطور نمی کرد.

به گزارش ایرنا، جنجال والدین و فرزندان در آستانه انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان در گذشته چنان جدی بود که یک نوجوان گاهی مجبور بود دوره متوسطه خود را بدون استعداد و هرگونه علاقه‌، صرف یک رشته علوم پایه طی کند.

این تفکر تا چند سال اخیر به شدت بین خانواده‌ها رواج داشت و به معضلی در انتخاب رشته تحصیلی متوسطه دانش‌آموزان تبدیل شده بود.

این در حالی بود که کشور نیز با کمبود نیروی ماهر و کارآزموده که دوران علمی و عملی تحصیل در رشته‌های مهارتی را طی کرده باشد، مواجه شده بود.

بسیاری از مشاوران تحصیلی و روانشناسان در اثنای انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان بارها این نکته را به والدین گوشزد می‌کردند که نباید آرزوهای دست نیافته خود را در فرزندانشان جستجو کنند و آنها را به اجبار در مسیر ادامه تحصیل در رشته‌هایی که تمایل به آن ندارند و صرف علوم پایه با مصداق ریاضی فیزیک و تجربی است قرار دهند.

این تفکر زدایی از کسانی که به خاطر حرف والدین خود، آمال و آرزو و استعدادهای خود را نادیده و در مسیری قرار می‌گرفتند که روزهای تاریکی به لحاظ شغلی برای آنها تداعی می‌کرد در چند سال اخیر صورت گرفت و اوضاع تحصیل و گرایش دانش‌اموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را رونق داد.

سوق‌ دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای عامل توسعه اقتصادی و رفع بیکاری

اکنون یکی از راهکارهای رفع بیکاری و توسعه اقتصادی کشور، گرایش دانش‌آموزان به سمت تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش است.

" مهارت و کارآفرینی " ، مسیر یابی صحیح دانش آموزان برای آینده شغلی

در شرایط امروزی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نقش مراکز تولید کار را با تدریس آموزش‌های مهارتی به دانش‌آموزان و تربیت نیروی ماهر به عهده دارند.

بر این اساس وزارت آموزش و پرورش در سال‌جاری، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را با تاکید بر ارتقای کیفیت آموزشی و مهارتی در دستور کار قرار داده است.

در زمان حاضر هفت هزار و ۵۰۰ هنرستان در کشور فعالیت دارند که یک میلیون و ۱۰۰ هزارنفر در این مراکز مشغول تحصیل و مهارت آموزی هستند.

تاکید و تلاش دستگاه تعلیم و تربیت استان اصفهان برای گرایش دانش‌آموزان متوسطه اول به سمت رشته‌های هنری و مهارتی، شکوفایی استعداد و علاقه دانش‌آموزان و ایجاد زمینه مناسب توانمندی‌ها ومهارت‌های لازم به‌منظورهدایت آنها به سمت اشتغال مفید است.

افزایش تمایل دانش‌آموزان اصفهانی به رشته‌های مهارتی

به گفته رئیس آموزش متوسط نظری اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان در سال تحصیلی جدید با تاکید و توصیه‌های صورت گرفته، تمایل و گرایش دانش‌آموزان متوسطه دوم به تحصیل در رشته‌های مهارتی در قالب هنرستانهای فنی و حرفه‌ای و کار دانش افزایش یافته است.

" مهارت و کارآفرینی " ، مسیر یابی صحیح دانش آموزان برای آینده شغلی

حسین نادیان با اشاره به سیاست‌گذاری‌های سند تحول بنیادین و افق سال ۱۴۰۴، در توزیع متوازن شاخه‌ای و رشته‌ای افزود: یکی از اصلی‌ترین اهداف آموزش فنی و حرفه‌ای ایجاد زمینه مناسب برای هدایت دانش‌آموزان به سمت اشتغال و آموزش مهارت‌های مورد نیاز بازار کار است که در استان اصفهان تاحدود زیادی محقق شده است.

وی اظهار داشت: تطابق هرچه بیشتر آموزش‌ها با نیازهای بازار کار شاخص مهم موفقیت در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش است.

نادیان با بیان اینکه آموزش فنی و حرفه‌ای با کیفیت و اثربخش یکی از گزینه‌های اصلی برای تربیت نیروی کار ماهر است گفت: آموزش‌های مهارتی با توجه به شرایط فرهنگی، آموزشی و اجتماعی کشور بسیار حائز اهمیت و اثربخش است.

وی خاطرنشان کرد: براساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته طبق سیاست‌گذاری‌های سند تحول بنیادین و افق سال ۱۴۰۴ در توزیع متوازن شاخه‌ای و رشته‌ای، شاهد افزایش ورود دانش آموزان استان اصفهان به شاخه فنی و حرفه‌ای هستیم.

رئیس اداره آموزش متوسطه نظری اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: در استان اصفهان در سال تحصیلی جاری نسبت به سال تحصیلی گذشته شاهد رشد ۱/۹۳ درصدی ثبت نام پایه دهم در شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش بودیم.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری های آموزش و پرورش بر مبنای سند تحول بنیادین گفت: با این وجود باید براساس هدایت تحصیلی و انتخاب رشته در دوره دوم متوسطه و نیز توزیع متوازن شاخه‌ای و رشته‌ای در استان، سهم دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای به عدد ۵۰ درصد برسد.

نادیان با اشاره به وضعیت ثبت نام دانش آموزان استان در سال تحصیلی جاری گفت: اکنون ۴۵/۳۱ درصد دانش‌آموزان در شاخه فنی و کاردانش و ۵۴/۶۹ درصد در شاخه نظری ثبت نام شده اند که تلاش ما بر این است که تا افق ۱۴۰۴، استان اصفهان بتواند سهم شاخه فنی حرفه ای را به ۵۰ درصد برساند.

وی یادآور شد: این در حالیست که این آمارنسبت به میانگین کشوری که حدود ۳۶ درصد است، میانگین بسیار بالایی است.

تربیت نیروی ماهر با ساخت هنرستان در جوار صنعت

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان با تاکید بر اهمیت حرفه‌آموزی و مهارت در سن نوجوانی گفت:براساس انعقاد تفاهم‌نامه بین آموزش و پرورش و صنایع استان، ساخت هنرستان‌های در جوار صنعت با هدف ایجاد نهضتی برای تربیت نیروی کار ماهر در این استان آغاز شده است.

" مهارت و کارآفرینی " ، مسیر یابی صحیح دانش آموزان برای آینده شغلی

محمدرضا ابراهیمی با بیان اینکه تربیت نیروی کار ماهر تاثیر بسیاری در آینده شغلی جوانان دارد، گفت: بر این اساس انعقاد قرارداد ساخت ۳۲ هنرستان همجوار صنعت در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: این هنرستان‌ها در جوار صنایع ساخته می‌شود تا از کارخانه‌ها و مجموعه‌های تولیدی به‌عنوان کارگاه و محیط‌های آموزشی عملی استفاده شود.

وی اضافه کرد: این نوع آموزش در کنار صرفه جویی در هزینه ساخت کارگاه، سبب افزایش مهارت آموزی به هنرجویان خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: افزایش مهارت افراد در فرآیند تعلیم و تربیت از یک‌سو موجب درک عمیق‌تر آموخته‌ها و از سویی موجب توسعه و نهادینه شدن کارآفرینی در جامعه می‌شود.

اکنون در ۳۵۰ هنرستان دولتی و ۷۴ هنرستان غیردولتی دراستان ۷۳ هزار هنرجوی دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند.

حدود یک‌میلیون دانش‌آموز در بیش از ۶ هزار واحد آموزشی، سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha