۲۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۱۷
کد خبرنگار: 5334
کد خبر: 84974750
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

چشم ۲۵ هزار سینماگر کشور به برنامه معیشتی سازمان سینمایی

تهران- ایرنا- سازمان سینمایی در روزهای اخیر، اخبار خوبی مبنی بر حمایت از جامعه سینمایی منتشر کرده است؛ اخباری که قطعا با بیان ریز جزئیات آن می‌توان نهال امید را در دل جامعه سینمایی کشور کاشت و تنگنای معیشتی آنها را کاهش داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، این روزها، اخبار خوشایندی از سازمان سینمایی مبنی بر حمایت از سینماگران به گوش می‌رسد.

جرقه اصلی این اخبار به جشنواره سینماحقیقت بازمی‌گردد که طی آن، از چندده فیلمساز شهرستانی دعوت به عمل آمد تا با حضور در این جشنواره، ضمن پیگیری جریان روز سینمای مستند کشور، زمینه‌های اجرایی فعالیت حرفه‌ای آنها فراهم شده تا این دسته از استعدادهای جدید، بتوانند در مختصات فیلمسازی مستند کشور حضور داشته باشند.

باید به معیشت ۲۵ هزار سینماگر کشور رسیدگی شود و این مهم، جزو دغدغه‌های سازمان سینمایی استخبر بعدی به اختتامیه همین جشنواره بازمی‌گردد که محمد خزاعی اعلام کرد که باید به معیشت ۲۵ هزار سینماگر کشور رسیدگی شود و این مهم، جزو دغدغه‌های سازمان سینمایی است.

خبر سوم نیز به فاوند (بسته حمایتی ویژه) سازمان برای ۳۰ نفر از استعدادهای حوزه فیلم کوتاه مربوط می‌شود که این کمک‌ها قرار است تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به ۳۰ فیلمساز عمدتا شهرستانی برای تولیدات بعدی آنها اختصاص پیدا کند.

آنچه اما سبب می‌شود تا ما به این ۳ خبر خوشایند، صرفا به‌عنوان یک بزرگ‌نمایی خبری نگاه نکنیم، معادلات اجرایی آن است. در مورد خبر اول که باید گفت علاوه بر کارگردانان حاضر در جشنواره سینماحقیقت، از ۱۴۰ کارگردان شهرستانی نیز دعوت به عمل آمد تا در فرآیند اجرایی جشنواره حضور داشته باشند.

در مورد خبر اعطای بسته حمایتی ویژه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان نیز اسامی ۳۰ کارگردان اعلام شده است که ۱۰ کارگردان از تهران و ۲۰ کارگردان از شهرستان‌ها در این طرح پذیرش شده و باید گفت که بودجه نسبتا خوبی هم برای تولیدات بعدی این کارگردانان در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه حمایت‌های معمول از جریان فیلم کوتاه نیز، علاوه بر این کمک ویژه، به آنها تعلق خواهد گرفت.

بنابراین در ۲ مورد از ۳ مورد خبررسانی که صورت گرفته، کار در مرحله اجرایی قرار گرفته است و خبر سوم که مربوط به معیشت و امنیت شغلی جامعه ۲۵ هزار سینماگر است، هنوز به‌صورت کامل واکاوی نشده است.

نگاه جامعه ۲۵ هزار نفری سینما به سازمان سینمایی است

البته رئیس سازمان سینمایی، سال گذشته درخواست ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای مباحث زیرساختی و رفاهی سینمایی داشت که متاسفانه این بودجه در اختیار سازمان قرار نگرفت بنابراین باید بپذیریم که این سازمان در سال سخت اقتصادی، دچار اقتضائات بسیاری است.

در شرایط فعلی که بحث امنیت شغلی، یکی از دغدغه‌های جدی سینماگران استاما با این حال، باید بپذیریم که نگاه جامعه ۲۵ هزار نفری سینما به سازمان سینمایی است. جامعه سینمایی، متناسب با فراز و نشیب‌های سال سخت ۱۴۰۱، درگیر بحران‌های بسیاری است که برخی از آنها می‌تواند با مساعدت سازمان سینمایی هموار شود. مخصوصا در بخش امنیت کاری که سازمان سینمایی، تنها نهادی است که می‌تواند این فضا را برای جامعه سینمایی کشور رقم بزند. اگر بحث امنیت شغلی سینماگران که بحثی به شدت دشوار و گسترده است، تاحدودی هموار شود، بخشی از مشکل معیشت سینماگران نیز رفع می‌شود.

اما در شرایط فعلی که بحث امنیت شغلی، یکی از دغدغه‌های جدی سینماگران است و سازمان سینمایی نیز طبیعتا نمی‌تواند یک‌شبه این بحران را رفع کند، جامعه ۲۵ هزار نفری سینما، چشم‌انتظار کمک‌هایی است که حداقل معیشت آنها را تامین کند. البته در این میان برخی فعالان حوزه سینما اعتقاد دارند که نگاه هنرمندان و جامعه سینمایی نباید به پول دولت باشد و این چرخه باید در یک فعالیت حرفه‌ای رقم بخورد.

باید معادلات سینمایی که پس از رهایی از کرونا، درگیر تبعات ناشی از این بحران و البته ناآرامی‌های اجتماعی شد را نیز در نظر گرفتاگرچه این سخن، کاملا درست و حساب‌شده است اما باید معادلات سینمایی که پس از رهایی از کرونا، درگیر تبعات ناشی از این بحران و البته ناآرامی‌های اجتماعی شد را نیز در نظر گرفت. چرا که در این مدت، حجم تولیدات سینمایی با نزولی چشم‌گیر مواجه شد و فرآیند اکران نیز با سکته همراه است. این چرخه با افزایش تورم جامعه توامان شد تا معیشت سینماگران با دشواری‌های بسیاری همراه شود. اخباری که از درون جامعه سینمایی کشور در رابطه با ناتوانی در پرداخت اجاره‌بها، نارسایی در معیشت روزانه، تلنبار شدن قسط و . . . شنیده می‌شود، نه درخور هنرمندان کشور است و نه اجازه فعالیت متمرکزانه را به آنها می‌دهد.

بنابراین سازمان سینمایی باید در کنار ابتکار عمل‌های خوبی که برای فیلمسازان سینمای کوتاه و سینمای مستند به کار بست و خیلی زود، فرآیند اجرایی این کمک‌ها را فراهم آورد، سریعا به نقشه‌راهی برسد که طی آن، شیوه کمک‌رسانی به ۲۵ هزار سینماگر کشور تبیین شود.

با توجه به نگاه مثبتی که شخص رئیس‌جمهور، وزیر ارشاد و رئیس سینماگر سازمان سینمایی به سینماگران کشور دارند، این مقوله مهم، قابلیت اجرا خواهد داشت. قطعا این نگاه حمایتی در ماه‌های پایانی سال، کام اهالی سینما را تاحدودی شیرین خواهد نمود و تنگنای معیشت را برای آنان تاحدودی هموار می‌سازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha