۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 84974582
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بانک ژن ۹ گونه میکروجلبک در پژوهشکده آبزی پروری کشور ایجاد شد

رشت- ایرنا-  رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشورایجاد بانک میکروجلبک را از پروژه های مهم این پژوهشکده اعلام و بیان کرد: بانک ژن۹ گونه میکروجلبک در این پژوهشکده تهیه شده و بزودی شناسنامه ژنتیکی آنها نیز تهیه می شود.

محمد صیاد بورانی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، میکروجلبک ها را از گونه های مهم و اقتصادی دانست که به صنعت آبزی پروری کمک می کند.

وی افزود : فیتوپلانکتون ها و میکروجلبک ها پایه و اساس یک منبع آبی بوده و از تولیدکنندگان اولیه و زنجیره اصلی غذایی هستند.

وی تصریح کرد: هرم غذایی با فیتوپلانکتون ها و جلبک ها آغاز می شود که در آبزی پروری، لاروی کالچر و تولید ماهی می تواند نقش بسزایی داشته باشند.

وی عنوان کرد: آزمایشگاه کشت جلبک این پژوهشکده با امضای تفاهم نامه ای با یکی از شرکت های دانش بنیان کشور تولید فیتوپلانکتون های مفید را برای معرفی به صنعت آبزی پروری در دستور کار قرار داده است.

صیاد بورانی اظهار داشت: ماهی فیتوفاگ از جمله ماهیان پلانکتون خوار بوده و به لحاظ اقتصادی برای مردم ارزان و برای پرورش دهندگان مقرون به صرفه خواهد بود.

وی افزود : جلبکها در عرصه های دیگر صنعتی مانند داروسازی، تولید مواد آرایشی، تولید انرژی، موضوعات زیست فناورانه و تصفیه فاضلاب می توانند بسیار مفید باشند.

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور تاکید کرد: کشت انبوه غذای زنده یا زئوپلانکتون ها نیز در آزمایشگاه تغذیه و غذای زنده این پژوهشکده در بندرانزلی دنبال می شود. بر روی دافنی، روتیفر، آرتمیا، میلورموکرمخاکینیز تحقیقات خوبی انجام شده که می تواند به بحث لاروی کالچر و پرورش کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین ایجاد بانک ژن زنده آبزیان تالاب دارای اهمیت بوده و این پژوهشکده آمادگی دارد این کار را با همکاری مراکز بازسازی ذخایر سازمان شیلات ایران و سازمان محیط زیست انجام دهد تا ذخایر ارزشمند تالاب بین المللی انزلی و دریای کاسپین در قالب این پروژه حفظ شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha