دوپینگ گسترده در المپیک لندن

تهران- ایرنا- بررسی مجدد نمونه‌های گرفته‌شده در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن از سوی آژانس بین‌المللی آزمایش دوپینگ (ITA) نشان داد ۷۳ مورد نقض قوانین ضددوپینگ رخ داده و به بازپس‌گیری ۳۱ مدال از ورزشکاران منجر شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار منتشره از سوی این آژانس، ورزشکاران کشور روسیه با ثبت ۲۱ مورد مثبت دوپینگ پرچمدار هستند و در بین همه رشته های ورزشی نیز، وزنه‌برداری با ۳۶ مورد مثبت در مرحله بررسی مجدد، گوی سبقت را از بقیه ربوده است.

درحالیکه سایر رشته های ورزشی هیچکدام بیش از سه مورد مثبت نداشتند، دوومیدانی نیز ۲۸ نتیجه مثبت داشت. روسیه در پیامد بررسی مجدد نمونه‌ها، ۱۳ مدال از جمله ۱۰ نقره المپیک لندن را از دست داد. ورزشکاران بلاروس ۱۱ دوپینگ، اوکراین هفت و قزاقستان شش مورد را به نام خود ثبت کردند.

از نظر رنگ مدال، قزاقستان با از دست دادن چهار مدال طلا، در صدر جدول متضررترین‌هاست. هشت مدال طلا در نتیجه این بررسی های مجدد پس گرفته شد که پنج مورد مربوط به کشتی است.

نکته پایانی این که در مجموع دوهزار و ۷۲۷ نمونه از بازی‌های المپیک لندن مورد بررسی مجدد قرار گرفت و این نتایج رقم خورد.

رشته وزنه‌برداری در نتیجه سوابق تاریک خود در زمینه نقض قوانین ضددوپینگ و فساد مدیریتی از برنامه بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ حذف شد و بازگشت این رشته به تحول ساختاری، تغییر قانون اساسی، تغییر ساختار فرهنگی و مدیریتی و مبارزه کامل با دوپینگ منوط شده است.

در نتیجه این بررسی‌ها، در وزنه‌برداری مدال برنز کیانوش رستمی به نقره، عنوان پنجمی سعید محمدپور و نقره نواب نصیرشلال به مدال طلا تبدیل شد. در کشتی هم مدال برنز کمیل قاسمی به طلا تغییر پیدا کرد. قاسمی به‌صورت مشترک با بلال ماخوف روسیه‌ای به این مدال دست یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha