غربالگری ژنتیک برای خانوارهای دارای ۲ معلول به بالا اولویت‌ بهزیستی است

تهران - ایرنا - معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: غربالگری ژنتیک برای خانوارهای دارای ۲ معلول به بالا قبل، حین و بعد از بارداری از اولویت‌های سازمان بهزیستی کشور است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان بهزیستی کشور، افروز صفاری‌فرد با اشاره به انواع غربالگری‌ها افزود: غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال ۲۵ سال توسط سازمان بهزیستی در حال انجام است به‌طوری که در حال حاضر بیش از ۵۲ میلیون غربال در سه نوبت صورت گرفته است و از این تعداد ۳۷۰ هزار فرد مبتلا به تنبلی چشم -آمبلیوپی- شناسایی شدند و خدمات دریافت کردند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه غربالگری شنوایی نیز از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است، تصریح کرد: تاکنون ۹۲ درصد موالید زنده تحت پوشش قرار گرفتند بطوری که ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نوزاد غربال شنوایی شدند و کودکان تشخیصی از سمعک و کاشت حلزون بهره‌مند شدند.

وی گفت: همچنین با توجه به گران بودن آزمایش‌های ژنتیک به مددجویان خدمات رایگان و به خانواده‌های نیازمند هم کمک هزینه پرداخت می‌شود.

صفاری فرد در پایان به آغاز غربالگری پیشگیری از معلولیت سالمندی از ۳ سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: همچنین برنامه پیشگیری و غربالگری اختلالات عصبی_شناختی سالمندان به صورت پایلوت در ۲ استان یزد و قزوین در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شود تا بتوانیم خدمات توانبخشی موثری ارائه کنیم.

به گزارش ایرنا، برای پیشگیری از تنبلی چشم باید کودکان ۳ تا ۶ سال غربالگری شوند.

تنبلی چشم مشکلی است که سه علت شایع دارد، شماره های چشمی که تصحیح نشده، انحراف چشم و در آخر کدورت محور بینایی مثل بیماری آب مروارید که باعث تنبلی چشم می شود.

تنبلی چشم حالتی است که دید چشم کودک کم است و با وجود استفاده از عینک و جراحی انحراف، باز دید چشم درست نمی شود. درصورت تشخیص و شروع زود هنگام درمان، بهبود کامل یا نسبی حاصل می گردد، و متاسفانه در صورت توقف زود هنگام درمان پس از بهبودی کامل یا نسبی آن، درجاتی از عود دیده می شود. بنابراین مهم ترین راه برای درمان تنبلی چشم در کودکان پیشگیری است.

در طرح پیشگیری از تنبلی چشم از سال ۷۵ تاکنون بیش از ۱۵ میلیون کودک غربالگری شده اند.

طرح غربالگری اختلالات چشم از سال ۷۵ در سازمان بهزیستی اجرا شد و جزو برنامه های موفق است. تنبلی چشم عارضه ای است که اگر در زمان طلایی شناسایی و درمان نشود می تواند منجر به معلولیت بینایی کودک شود. به همین دلیل لازم است کودکان ۳ تا ۶ ساله، سه بار در طول سنوات عمر خود از نظر تنبلی چشم غربال شوند و در صورتیکه موارد مشکوک شناسایی شدند به بینایی سنج یا اپتومتریست ارجاع شوند و مداخلات بهنگام را دریافت کنند. این مداخلات می تواند تجویز عینک باشد یا اینکه در مواقعی نیاز به جراحی داشته باشند که به چشم پزشک مراجعه می کنند.

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha