۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۰۷
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84957578
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واگویه مبارزات سردار جنگل برای کودکان

۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۰۷
کد خبر: 84957578
واگویه مبارزات سردار جنگل برای کودکان

رشت - ایرنا - یازدهم آذرماه شهادت میرزا کوچک خان جنگلی است و گیلان برای برپایی اجلاسیه پایانی کنگره بین المللی به همین نام آماده شده است و در هنگامه برپایی این اجلاسیه حوزه هنری گیلان بر آن شده است تا در قالب نمایش عروسکی داستان مبارزات نهضت جنگل را برای کودکان واگویه کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برپایی کنگره بین المللی میرزا کوچک خان که وعده آن سال گذشته در یکصدمین سالروز شهادت میرزا در یادواره میرزاکوچک خان جنگلی و ۱۵۲ روحانی شهید گیلان داده شده بود از فروردین ماه امسال با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدور احکام انتصابات این کنگره وارد فاز اجرایی شد و از آن پس استان درتکاپوی برگزاری قرار گرفت تا در نهایت اجلاسیه پایانی این کنگره در ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۱ با حضور مسئولان ملی در تالار مرکزی رشت برگزار می شود.
حوزه هنری گیلان در حین برپایی این اجلاسیه بین المللی از کودکان غافل نمانده است و به مناسبت گذشت یک قرن از شهادت میرزا کوچک جنگلی نمایش عروسکی مرد مهربان جنگل به نویسندگی و کارگردانی مینا حسنی را برنامه ریزی کرده است.
مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری گیلان گفت: در معرفی و انتقال داشته های فرهنگی و مبارزاتی نباید از نسل نو غافل شد و بایستی با زبان خودشان این داشته ها معرفی و وقایع دورانشان واگویه شود.
محمد پورجعفری افزود:نمایش یادشده در رده سنی کودکان است و داستان کودکی به نام یونس است که برادرش توسط سربازان روسی کشته می‌شود و پدرش به اسارت می‌رود.
وی ادامه داد: یونس که قصه‌ مبارزات میرزا را شنیده است به دنبال میرزاکوچک‌خان راهی جنگل می‌شود تا از او کمک بگیرد؛ یونس در جنگل حیوانات مختلفی را می‌بیند که هر یک از میرزا برایش می‌گویند.
مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری گیلان گفت: این نمایش از ۱۲ آذرماه در سطح مدارس استان اجرا خواهد شد. لازم به ذکر است مدارسی که علاقمند هستند تا این اثر برای دانش آموزان در مدرسه اجرا شود می‌توانند با شماره‌های ۰۹۱۱۱۳۰۶۵۰۴ و ۰۹۳۶۸۷۰۳۲۸۰ تماس بگیرند.


نمایشگاه کتابی برای نهضت جنگل

همچنین مسئول روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان در حاشیه کنگره پژوهشی نهضت جنگل کتاب‌های تولیده شده خود را با موضوع مشروطه گیلان و نهضت جنگل به صورت نمایشگاهی در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد.
مصطفی مصیب‌زاده افزود: حوزه هنری گیلان تا کنون حدود ۳۰ اثر پژوهشی و هنری با موضوع مشروطۀ گیلان و نهضت جنگل منتشر کرده است و برگزاری کنگره پژوهشی نهضت جنگل فرصت مناسبی است تا این آثار برای بهره‌برداری هرچه بهتر در اختیار علاقمندان قرار گیرد.
وی ادامه داد: این نمایشگاه امروز چهارشنبه در تالار دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان برگزار می‌شود.
مصیب زاده گفت: همچنین در همین روز آثار پژوهشی پیرامون نهضت جنگل و کتاب‌هایی که با محوریت شرق گیلان از سوی حوزه هنری گیلان منتشر شده است در حاشیه مراسم بزرگداشت یکصدمین سالروز شهادت کوچک جنگلی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان به صورت نمایشگاهی در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.
شایان ذکر است کلیه محصولات حوزه هنری گیلان در سایت بازارمج برای عرضه در دسترس است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استانها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یازدهم آذرماه ۱۴۰۰ بمناسبت سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی در یادواره میرزاکوچک خان جنگلی و ۱۵۲ روحانی شهید گیلان شخصیت و ویژگی استکبار ستیزی میرزا کوچک خان و قیام او را کم نظیر توصیف و تاکید کرد: حمایت گر برگزاری کنگره میرزا کوچک خان جنگلی بصورت بین المللی در یکصد و یکمین سال شهادت این شهید بزرگ خواهیم بود.
سیدمحمد هاشمی میرزا را نه تنها مختص گیلان بلکه اسطوره‌ای برای کشور عنوان کرد و اظهار داشت: رشادت‌های میرزاکوچک خان جنگلی در تاریخ و تارک زمان ماند و با وجود اینکه بدخواهان همگی به گورستان تاریخ پیوستند، یاد، آرمان و اندیشه میرزا هنوز ماندگار است.
وی گفت: مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد خود را مکلف می‌داند شرایط برگزاری کنگره ملی و بین المللی میرزا کوچک خان جنگلی را آماده کند، زیرا تاکنون آنچه حق میرزا و قیام او بود ادا نشده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در یازدهم بهمن ماه ۱۴۰۰ در نشست خبری به منظور تبیین برنامه های فجر، با اشاره به برگزاری کنگره میرزاکوچک در سال ۱۴۰۱ با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این کنگره در تناسب با جایگاه میرزا کوچک جنگلی با بودجه اختصاص یافته، برگزار می‌شود تا آغازگر اتفاقی خوب در حوزه بازشناسی ابعاد شخصیتی میرزا کوچک باشد. بر اساس این رویکرد اجلاسیه‌های کنگره بین‌المللی میرزا شکل گرفت که اولین اجلاسیه در تهران برگزار شد و اجلاسیه قم هفته گذشته در ر سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار شد و در نهایت اجلاسیه پایانی این کنگره فردا پنجشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۱ با حضور مسئولان ملی در تالار مرکزی رشت برگزار می شود.

میرزا کوچک خان جنگلی از معدود قهرمانان انقلاب مشروطیت و نهضت جنگل است که با رشادت و شجاعت و جوانمردی به جنگ استبداد و استعمار رفت و در راه کسب آزادی و استقلال ایران عزیز و حفظ و حراست مرزهای وطن بزرگمان به شهادت رسید.
میرزا یونس فرزند میرزا بزرگ که بعدها مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی شد، در سال ۱۲۹۸ هجری قمری در محله استادسرای رشت و در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود.
جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک خان، بعد از نهضت مشروطه خواهی، یکی از مردمی‌ترین نهضت های محلی ایران است که خواستار قطع دست بیگانگان از کشور و استقلال و سربلندی ایران بود.
نهضت جنگل اگرچه نتوانست به آرمان های سیاسی خود دست یابد، ولی جنگلی های به جا مانده از این نهضت، منشأ جریان های فرهنگی مهمی در گیلان شدند.
میرزا کوچک جنگلی پس از چندین سال مبارزه و جنگ و گریز علیه نظام مستبد شاهنشاهی، با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع‌آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در کوه‌های تالش در برف و بوران اسیر و به شهادت رسید.
با شهادت میرزاکوچک خان در روز دوشنبه یازدهم آذرماه سال ۱۳۰۰ هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی ۱۳۴۰ ق) نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به کنگره بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در سال ۱۳۹۱، منشأ حرکت میرزا کوچک‌ خان را یک منشأ ۱۰۰ درصد دینی و اعتقادی دانستند و تاکید کردند: ایشان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی را در همان محدوده خاص خود -گیلان- ایجاد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha