۲۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۵۹
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84945138
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار گیلان: پروژه ۱۸ ساله کتابخانه مرکزی رشت باید تا دهه فجر تکمیل شود

رشت - ایرنا - استاندار گیلان بر تکمیل و بهره‌برداری از پروژه ۱۸ ساله کتابخانه مرکزی رشت تا دهه فجر تاکید کرد و افتتاح زودهنگام این پروژه در دولت پیشین را اقدامی نادرست خواند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه تجلیل از کتابداران و فعالان عرصه ترویج کتاب و کتابخوانی افزود: متاسفانه اقدام نادرست یادشده از سوی دولت گذشته نه تنها برای کتابخانه مرکزی رشت بلکه برای پروژه های دیگری چون تالار مرکزی این شهر و هتل گردنه حیران و بسیاری از پروژه‌های دیگر استان نیز رخ داده است.
وی ‌با بیان اینکه کتابخانه مرکزی رشت نمادی از عرصه فرهنگی گیلان است، عنوان کرد: اگرچه این اشتباه از سوی دولت پیشین رخ داده است اما ما منتظر نماندیم و در انتهای سال گذشته از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری ۳۰ میلیارد تومان  اعتبار مورد نیاز را تخصیص داده و تاکید کردم تا دهه فجر باید آماده و به بهره‌برداری برسد.
وی با انتقاد از تخلف صورت گرفته در خصوص عدم دریافت پروانه ساخت در سال ۸۳ برای پروژه یادشده از سوی مدیران وقت که منجر به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ و جریمه ۱۰ میلیارد تومانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی شد، گفت: متاسفانه مدیران بعدی نیز پیگیر ماجرا نشدند و این اتفاق نامیمون رقم خورد.
عباسی افزود: شهرداری در این خصوص در چار چوب قانون عمل کرده اما این بدان معنا نیست که نسبت به کتابخانه های عمومی بی اعتنا باشد.

شهرداران موظف به پرداخت سهم کتابخانه های عمومی هستند

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش بر پرداخت نیم درصد سهم  کتابخانه های عمومی از محل درآمد شهرداری‌ها تاکید کرد و آنان را موظف به پرداخت این اعتبار دانست.
عباسی با تاکید براینکه پرداخت سهم کتابخانه های عمومی از محل درآمد شهرداری ها یک اقدام فرهنگی و بسیار حائز اهمیت است از فرماندار و شهردار رودسر که رتبه نخست را در پرداخت این سهم داشته اند، قدردانی کرد.

وی افزود: مگر می شود کمک یک شهرداری به کتابخانه های عمومی شهرش صفر باشد؟ بحث فرهنگ مهمتر از بسیاری مباحث است چنانکه مدیریت تفکیک پسماند هم یک رویکرد فرهنگی است و ازین پس دومین شاخص مدیریت شهری پس از مدیریت پسماند در شهرها شاخص اهتمام به بحث کتاب و کتابخوانی فرمانداران و شهرداران خواهد بود.
وی کتابداران را باغبانان گلستان ایران توصیف کرد و گفت: هیچ چیز زیباتر از کتاب نیست و کتابداران درک عمیقی نسبت به این موضوع دارند و این نگاه را باید به جامعه منتقل کنند.

وی تاکید کرد: علی رغم اینکه فضای مجازی جهان را درنوردیده اما دوره کتابخوانی هیچ گاه به اتمام نرسیده است لذا باید دسترسی آسان به کتاب در شهرهای استان بویژه شهر مقدس آستانه اشرفیه فراهم شود زیرا سیره ائمه اطهار(ع) انتقال مفاهیم بوده است و در قرآن کریم نیز بر علم آموزی تاکید شده است.

استاندار گیلان، فرمانداران و مدیران استان را ملزم به ۱۵ دقیقه مطالعه اجباری روزانه دانست.

گره کور کتابخانه مرکزی رشت را بگشایید 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان نیز در این نشست از دستگاه‌های متولی خواست اختلافات میان دستگاهی را برای گشایش از گره دشوار بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت را کنار بگذارند.
یاسر تقوا در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: متاسفانه توجه به پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی از محل درآمد شهرداری ها از سوی شهرداران مغفول مانده است.
وی اظهار داشت: شهرداران مکلفند نیم درصد از درآمد شهرداری را به این اداره کل تخصیص دهند اما متاسفانه در سنوات گذشته بدلیل کم‌کاری شهرداران و عدم همراهی آنان از سال ۹۳ تاکنون۳۲ میلیارد تومان اعتبار را از دست داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گیلان به پیشینه وسیع فرهنگ و هنر و ویژگی هنرمند و نخبه‌پروری شناخته می‌شود؛ عرصه‌ای که سال‌هاست به دلیل محرومیت از زیرساخت‌های فرهنگی آماده‌بهره‌برداری با مشکلات بسیاری مواجه بوده و گرفتار تصمیمات، ناهماهنگی و اختلاف‌نظرهای میان دستگاهی است.  
عملیات احداث کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور با اسکلت بتنی در ۶ طبقه با مساحت هشت هزار و ۲۰۰مترمربع در سال ۱۳۸۳ آغاز شد و فارغ از همه از بازدیدها ساخت آن از سال ۹۸ به طور جدی وارد فاز عملیاتی شد بطوریکه در مرداد ۱۴۰۰ توسط معاون رئیس جمهور وقت افتتاح شد اما هیچگاه به بهره‌برداری نرسید.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم بار دیگر مطالبه بهره‌برداری از این پروژه مطرح شد؛ حال آنکه در پیگیری خبرنگار ایرنا یکی از مسئولان فرهنگی استان که نخواست نامش ذکر شود، گفت: اگرچه پیشرفت فیزیکی این کتابخانه بارز است و عملیات ساخت آن با حضور مقامات رسمی اعلام شد اما درصد باقیمانده بسیار پیچیده و به دلیل تولیت چندین دستگاه، کار سخت است.
وی اظهار داشت: فضای مطالعه گیلان حدود ۲۷ هزار متر مربع است و فضای استاندارد مطالعه برای هر یکصد نفر، هشت متر مربع است حال آنکه این شاخص برای گیلان به ازای هر یکصد نفر یک متر مربع و در رشت کمتر از نیم متر مربع است اما افتتاح کتابخانه مرکزی رشت با هشت هزار متر مربع ظرفیت عظیمی برای رشد این شاخص در رشت و استان خواهد بود که متاسفانه به دلیل در نظر نگرفتن منفعت مردم از فضای فرهنگی شهر و استان، هنوز به بهره برداری نرسیده است.
این مسئول فرهنگی بیان کرد: کتابخانه مرکزی رشت به اصطلاح افتتاح شد اما هنوز با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می کند. سالن اجتماعات، سالن های جنبی، محوطه سازی و بزرگترین مشکل عدم اجازه شهرداری برای انشعابات انرژی است و تجهیزات نیز مشکل بزرگ دیگری است که گریبانگیر بهره برداری کامل این پروژه است که فقط با تعامل و همکاری بین دستگاهی مرتفع می شود.
در روزهای اخیر در جریان بازدید آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه گیلان از کتابخانه مرکزی رشت به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور با ۹۱ درصد پیشرفت خبرهای تازه‌ و امیدوارکننده‌ای مطرح شد.


 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha