سنددار شدن ۱۰۰ درصد اراضی ملی منابع طبیعی استان سمنان

سمنان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۱۰۰ درصد اراضی ملی زیر نظر این اداره‌کل، با همت دولت سیزدهم و تلاش کارکنان منابع طبیعی در قالب طرح حدنگاری، سنددار شد. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر مرادی حقیقی روز یکشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز استان سمنان و دیدار با کارکنان این مرکز ابراز داشت: اجرای عملیات حدنگاری و صدور اسناد تک برگی (کاداستر) اراضی ملی موجب تثبیت و اعمال حاکمیت بر اراضی ملی و گردآوری آمار دقیق  می‌شود و بر پایه این آمار می‌توان برای اراضی ملی در قالب طرح آمایش سرزمین برنامه‌ریزی کرد.

سنددار شدن ۱۰۰ درصد اراضی ملی منابع طبیعی استان سمنان

وی خاطر نشان کرد: کاهش پرونده‌های ورودی به دادگاه به دلیل اختلاف و تداخلات اراضی ملی یا شخصی از جمله مزایای اجرای طرح حدنگاری و تهیه سند تک برگی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت: حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اراضی ملی از مهم‌ترین وظایف منابع طبیعی است که تحقق این راهبرد با اجرای طرح «کاداستر» و تثبیت مالکیت اراضی دولت دنبال می‌شود.

به گزارش ایرنا، مجلس شورای اسلامی در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی قانون جامع حدنگار را در ۲۰ ماده در زمستان سال ۱۳۹۳ به تصویب رساند؛ پس از تایید شدن این قانون توسط شورای نگهبان، قوه قضاییه در ابتدای سال ۱۳۹۵ آیین‌نامه اجرایی این قانون را تهیه و ابلاغ کرد که دارای ۱۹ ماده بود. 

در این قانون آمده است: حدنگار (کاداستر) فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین است که مشخصه‌های زمین مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه شده است.

با توجه به تعاریف اولیه از کاداستر، اجرای قانون حدنگار یعنی تهیه دقیق مشخصات زمین، ملک و ثبت کامل مشخصات مالکان در سندهای مشخص موسوم به تک برگ که می‌تواند در کاهش جرایم مربوط به امور ملکی از جمله سندسازی، تصرفات غیرمجاز و فروش مال غیر موثر باشد.

سنددار شدن ۱۰۰ درصد اراضی ملی منابع طبیعی استان سمنان

سعید صادقی مقدم رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سمنان نیز در این دیدار با اشاره به نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و اقناع‌ افکار عمومی، آمادگی ایرنا را برای همکاری و تعامل بیش از پیش با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اعلام کرد.    

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سال ۱۳۱۳ خورشیدی با تأسیس «آژانس خبری پارس» بنا گذارده شد و طی بیش از هشت دهه فعالیت، افزون بر جریان‌سازی خبری یکی از منابع مهم خبری دیگر رسانه‌های داخلی و خارجی بوده است.  

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود. 

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

اکنون ۸۳ درصد عرصه های کشور به منابع طبیعی اختصاص دارد که از این میزان ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل در پنج رویشگاه مختلف، ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع و ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار بیابان است.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

عملکرد یکساله منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در دولت سیزدهم را «اینجا» بخوانید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha