۳ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۱۵
کد خبر: 84923473
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

معاون وزیر صمت از رشد ۵.۱ درصدی صنعتی کشور خبر داد

یزد- ایرنا- معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در یکسال اخیر رشد صنعتی کشور به ۵.۱ درصد رسید که این روند بیش از گذشته ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا،محمد مهدی برادران سه‌شنبه شب در آیین تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن استان یزد با اشاره به همواره بالاتر بودن رشد اقتصادی این استان نسبت به میانگین کشوری افزود: در ۱۰ سال گذشته رشد اقتصادی کشور نزدیک به صفر را تجربه کرد ولی امسال به این رقم رسید و امیدواریم در سال جاری با بهره‌گیری از اقتصاد نفت، شاهد بهبود این رشد و هم ترازی حجم صادرات و واردات در کشورمان باشیم.

وی از تلاش تمامی فعالان صنعتی و تولیدی کشور قدردانی کرد و ادامه داد: در یکسال اخیر دو هزار واحد صنعتی راکد کشور با همت و تلاش مسئولان در دولت احیا و به چرخه تولید بازگشت و علاوه بر واحدهای صنعتی در این مدت در کشور معادن بلاتکلیف فراوانی احیا و این اقدام مهم در مناطق مختلف ادامه دارد.

این مسئول اظهار کرد: احیای مجدد واحدهای صنعتی و معادن در سطح کشور تبلور همکاری جدی صاحبان و فعالان این بخش و اقدام وزارت بوده که این امر همچنان با قوت ادامه دارد و باید این روند مهم با قوت و درایت بیش از گذشته پیگیری شود.

فعالیت سه هزار و ۲۹۰ واحد صنعتی فعال در استان یزدبرادران با اشاره به فعالیت سه هزار و ۲۹۰ واحد صنعتی فعال در استان یزد از صدور یک‌هزار مجوز صنعتی در این استان خبر داد که قرار است در یک سال و نیم آینده به جمع صنایع یزد اضافه شود که نقشی مهم در کمک به تولید و اشتغال دارد و باید تقویت شود.

همچنین استاندار یزد با اشاره به اهمیت تجلیل از اصحاب اقتصاد و صنعت و سرمایه گذاری در استان گفت: باید یک آسیب شناسی و باز تعریف و نگاه به گذشته داشته باشیم تا بتوانیم مسیرمان را اصلاح کنیم و در جهت تقویت فعالیت‌هایمان با همدلی و همزبانی طی مسیر کنیم.

مهران فاطمی با قدردانی از تمامی فعالان تولیدی و صنعتی استان و با اشاره به آیه‌ای از قران کریم مبنی بر لزوم اصلاح در امور افزود: رمز این اصلاح و رمز این خطاگیری براساس آیات قران، رعایت تقوی و سنجیده سخن گفتن است، البته معنی دیگر تقوی را می توان درست عمل کردن ذکر کرد.

معاون وزیر صمت از رشد ۵.۱ درصدی اقتصاد کشور خبر داد

وی گفت: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم احیای واحدهای راکد و زیر ظرفیت تولید است و به همین منظور تیمی در استان شکل گرفت تا اقدام به شناسایی این واحدها کند که در این رابطه حدود ۳۳۰ واحد شناسایی شد ولی پس از بررسی عوامل رکود این واحدها، مشخص شد که عمده مشکل مربوط به مشکلات ساختاری و مدیریتی است.

مراسم روز صنعت و معدن، فرصتی برای بیان مسائل و مشکلات سرمایه گذاران

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد هم گفت: برگزیدگان این مراسم از برترین‌های صنعت و معدن استان هستند که بر اساس امتیاز عملکرد و بعضا استعلام‌ انجمن های تخصصی و دستگاه‌های اجرایی مربوطه انتخاب شده اند، البته تعداد دیگری از فعالین اقتصادی نیز از جمله بهترین‌ها هستند و در طول یک سال گذشته‌ تلاش خوبی در امر اقتصادی داشتند. اما امکان تجلیل از همه در این فرصت کوتاه میسر نیست.

سید علی اکبر کلانتر با بیان اینکه روز ملی صنعت و معدن اوایل تیرماه است گفت: استان‌ها به تناسب وضعیتی که دارند این مناسبت را در زمان‌های متفاوت برگزار می‌کنند در این جمع‌ها، سرمایه‌گذاران مسائل و مشکلات را مطرح می‌کنند و مسئولین استانی و کشوری نیز رهنمون های خود را بیان می دارند.

وی خاطرنشان کرد:اگر مشکلات مطرح شده در جلسات کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید و اقتصاد مقاومتی احصا و دسته بندی شود و مسئولان چیکده‌ای از مشکلات صنعت‌گران را دریافت کنند می توان ریشه مشکلات را دریافت و یکبار برای همیشه حل کرد.

وی ادامه داد: اگر مسوولان استان نیروهای کاربلد و نخبه در کنار خود داشته باشند کارها سرعت بیشتری می‌گیرد، لازم است سعی کنیم قبل از انتصاب مدیران، آموزش دهیم. 

در پایان این مراسم از ۳۴ نفر از برگزدیگان صنعت و معدن استان یزد با حضور معاون وزیر صمت و مسئولان ارشد استان قدردانی شد.

استان کویری یزد با سهم ۱.۵ درصدی از جمعیت و ۴.۸ درصدی از مساحت کل کشور در حالی که با کمبود شدید آب و مواهب طبیعی روبرو است اما مقصد سوم مهاجرت های داخلی کشور است استان کویری یزد با سهم ۱.۵ درصدی از جمعیت و ۴.۸ درصدی از مساحت کل کشور در حالی که با کمبود شدید آب و مواهب طبیعی روبرو است اما مقصد سوم مهاجرت های داخلی کشور است که بخش قابل توجهی از این مهاجرت ها با هدف کسب شغل از استان های کمتر توسعه یافته به یزد صورت می گیرد. 

در شرایطی که به طور متوسط ۳۲ درصد اشتغال کشور مربوط به بخش صنعت است، در استان یزد بخش صنعت سهم ۴۶ درصدی از اشتغال را دارد و در این زمینه رتبه نخست کشور برای یزد ثبت شده است، همچنین سخت کوشی و تلاش مستمر تولیدکنندگان و دیگر بخش های اقتصادی استان یزد منجر به یکی از بالاترین نسبت های میزان بهره وری اقتصادی در این استان نسبت به سایر استان‌های کشور شده است و در تولید کاشی و سرامیک رتبه نخست، محصول نساجی با ۲۵ درصد تولید جایگاه دوم و تولید فولاد در جایگاه سوم کشور قرار دارد.

معاون وزیر صمت از رشد ۵.۱ درصدی اقتصاد کشور خبر داد

از میان ۲۴ رشته صنعتی، استان یزد در ۶ رشته کانی‌های غیرفلزی، برق و الکترونیک، نساجی، فلزات اساسی، پلاستیکی و لاستیکی و کاغذی از سهم بالاتر از میانگین کشور برخوردار است؛ صنایع کانی غیرفلزی و فلزات اساسی رشد سریعی در سال‌های اخیر در یزد داشته است به طوریکه سهم این بخش از ۲۵ درصد کل درآمد اقتصادی صنعتی استان در قبل از دهه ۸۰ به ۷۰ درصد در اوایل دهه ۹۰  و به بیشتر از ۸۰ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است و پس از این صنایع، تولیدات غذایی، نساجی، برق و الکترونیک، شیمیایی ، لاستیکی و پلاستیکی بیشترین تولیدات استان را تشکیل می دهد.

اکنون بیش از سه هزار واحد تولیدی با اشتغال ۱۰۰ هزار نفر در استان یزد فعال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha