«ایران عزیز» فرصتی را برای آشنایی با اقوام ایرانی فراهم می‌کند
عکس تزیینی است

تهران- ایرنا- سرپرست گروه موسیقی «آگرین و کرمانج» با اشاره به برگزاری جشنواره «ایران عزیز» گفت: این جشنواره ضمن ایجاد شادی و نشاط برای افراد جامعه، زمینه‌ای را برای آشنایی آنان با فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا، گروه موسیقی «آگرین و کرمانج» از خراسان شمالی در هفتمین روز جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» به‌ روی صحنه رفت. موسی صحرا روشن سرپرست این گروه درباره اهمیت برگزاری جشنواره «ایران عزیز» اظهارداشت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی در معرفی آداب و رسوم و سنن اقوام مختلف بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت: استقبال بی‌نظیر مردم از جشنواره «ایران عزیز» نشان‌دهنده نیاز جامعه به برگزاری جشنواره‌هایی از این دست است که هم موجب شادی جامعه می‌شود و هم فرصتی برای آشنایی با اقوام مختلف ایرانی را برای جامعه فراهم می‌کند.

صحرا روشن با اشاره به اینکه همه اقوام ایرانی همواره باهم متحد هستند، افزود: ایرانیان در طول تاریخ کهن کشورمان همواره زیر پرچم ایران باهم متحد بوده‌اند و این وحدت با گردهمایی اقوام کنار یکدیگر بیشتر تقویت می‌شود.

سرپرست گروه موسیقی «آگرین و کرمانج» بیان کرد: شادی نیاز جامعه امروز است و برگزاری جشنواره «ایران عزیز» این فرصت را فراهم کرده تا خانواده‌ها ساعاتی را در کنار یکدیگر با شادی سپری کنند و با نمادهای اقوام مختلف ایرانی آشنا شوند.

آشنایی با ۱۲ قوم ایرانی در «ایران عزیز»

جشنواره «ایران عزیز» به مناسبت هفته وحدت در حالی از بیستم مهرماه در محل دریاچه شهدای خلیج فارس برگزار شده است که روزانه مخاطبان زیادی از غرفه‌های محصولات و صنایع دستی اقوام دیدن می‌کنند و با رسم و سوم آنها آشنا می‌شوند.

حمیدرضا خونویی دبیر بخش محتوایی جشنواره «ایران عزیز» درباره برگزاری این جشنواره اظهارداشت: حضور  اقوام ایرانی در محل دریاچه شهدای خلیج فارس فرصتی برای آشنایی مردم با قومیت‌های متفاوت ایرانی است، در همین راستا این جشنواره در دو بخش نمایشگاهی و استیج در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه همزمان با ایام ولادت پیامبر گرامی اسلام، ایجاد همدلی و همبستگی مهمترین هدف هفته وحدت است؛ ایجاد فضای نشاط در جامعه به همراه ارایه اطلاعات و پیوست محتوایی در خصوص اقوام را از دیگر اهداف برگزاری جشنواره «ایران عزیز» برشمرد.

خونویی افزود: به همین منظور هر روز از روزهای برگزاری این جشنواره  از ۲۰ تا ۲۹ مهرماه به نام یکی از اقوام اختصاص داده شده است و متناسب با آن روز اطلاعاتی در خصوص مفاخر آن قوم مثل قهرمان‌های ملی، شخصیت علمی، فرهنگی، دینی، نخبگان و اندیشمندان ارایه می‌شود.

دبیر بخش محتوایی جشنواره «ایران عزیز» گفت: پرداختن به موضوعاتی نظیر آشنایی حاضران با سبک موسیقی، هنرمندان، میراث فرهنگی، پراکندگی جمعیت، بازی‌های محلی و شهدای آن قوم از دیگر اطلاعاتی‌ است که در دو بخش استیج و رادیو نمایشگاه به سمع و نظر بازدیدکنندگان می‌رسد.

وی بیان کرد: با توجه به پراکندگی اقوام ایرانی، به نوعی همه استان‌های ایران در جشنواره «ایران عزیز» حاضر هستند. روز اول برگزاری این نمایشگاه تا به امروز مختص اقوام عرب، آذری، کردها، بلوچی‌ها، خراسان، ترکمن و قشقایی بوده و از استقبال خوبی هم برخوردار بوده است و در ادامه از روز چهارشنبه تا جمعه به ترتیب مختص گیلکی، مازنی‌ها، قوم لر و بختیاری و در روز آخر جمعه (۲۹ مهرماه) مختص جنوبی‌های خونگرم خواهد بود. 

«ایران عزیز» فرصتی را برای آشنایی با اقوام ایرانی فراهم می‌کند

به گزارش ایرنا، جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» به مناسبت هفته وحدت از روز چهارشنبه (۲۰ مهرماه) با برنامه‌های متنوع به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) واقع در تهران، انتهای بزرگراه همت غرب آغاز به کار کرد و تا ۲۹ مهرماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ میزبان شهروندان است.

بخش استیج جشنواره «ایران عزیز» از ساعت ۱۸ تا ۲۲ با اجرای برنامه‌های متنوع میزبان مخاطبان کودک و بزرگسال است که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به اجرای موسیقی اقوام، نمایش مستند کوتاه، برگزاری مسابقه برای حاضران، برنامه ویژه کودکان و... اشاره کرد. همچنین هر روز تعدادی از هنرمندان و خوانندگان مطرح کشور با حضور در جشنواره به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.

در بخش میدانی نیز ۳۵۰ غرفه پیش‌بینی شده که محصولات فرهنگی و صنایع دستی، محصولات غذایی، پوشاک و به طور کلی آداب و رسوم اقوام گوناگون در آن به نمایش درمی‌آید و عرضه می‌شود و تلاش شده بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات در اختیار شهروندان قرار گیرد. این غرفه‌ها هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ فعال خواهند بود و در مقابل برخی از آنها گروه‌های موسیقی اقوام به اجرای برنامه می‌پردازند. همچنین اطلاعات تکمیلی در پرتال جشنواره به نشانی https://iran.farhangsara.ir/ در دسترس علاقه‌مندان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha