طرح اصلاح الگوی کشت موجب ارتقای بهره‌وری آب می‌شود

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: طرح اصلاح الگوی کشت موجب ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی و کاهش مصرف انرژی می شود.

مهندس وحید صباغ روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: سند الگوی کشت در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ توسط دولت سیزدهم ابلاغ شد که اجرای این طرح کمک زیادی را به حل بحران خشکسالی و کمبود آب در بخش کشاورزی می کند.

وی افزود: در این طرح کاشت محصول نیازسنجی شده است و محصولات آب‌بر با توجه به نیاز کشور تولید و بر اساس مقدار نیاز بازار کشت می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: محصولات استراتژیک از جمله غلات، دانه های روغنی و محصولات صنعتی در این طرح مورد تاکید است و رعایت الگوی کشت باید در تمام سطح اراضی کشور انجام شود.

وی عنوان کرد: مشوق هایی در اجرای این طرح برای کشاورزان در نظر گرفته شده است و ارایه تسهیلات برای خرید انواع ماشین آلات بخش کشاورزی، اختصاص یارانه به انواع کود و بذور برای کشاورزانی از جمله این مشوق ها است.

صباغ یادآور شد: سالانه صیفی جات زیادی بیش از نیاز کشور با نگاه صادرات تولید می شود و ضرورت دارد تا غلات و برنج که نیاز اساسی کشور است جایگزین صیفی جات شود.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما به پنبه و چغندر قند نیاز دارد و باید تولید این محصولات در اولویت قرار گیرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: یا رعایت این الگو در سطح زمین های کشاورزی، نه محصولی کم کشت خواهد شد و نه محصولی بیش از نیاز تولید می شود و در این صورت بازار نیز به خوبی کنترل می شود.

 وی اضافه کرد: هر منطقه ای با توجه به شرایط آب و هوایی و منابع آبی مستعد محصولات خاص است که این مهم در طرح الگوی کشت رعایت و جلوی هدر رفت آب گرفته می شود.

صباغ خاطرنشان کرد: بازار به اندازه کافی به محصولات مهم و استراتژیک نیاز دارد و کشاورزان باید به سمت تولید این محصولات بروند و دولت نیز برنامه ریزی مناسبی در جهت ارایه مشوق ها انجام می دهد.

وی گفت: اگر کشاورز از درآمد خوبی برخوردار باشد به کار خود رونق می دهد که در نهایت باعث تامین امنیت غذایی کشور می شود اما اگر درآمد ناچیزی داشته باشد توانمندی کشت و کار اصولی و علمی را نیز نخواهد داشت.

اجرای الگوی کشت در کشور کاهش ۶ درصدی مصرف آب معادل (۳ میلیارد مترمکعب)، افزایش ۱۸ درصدی بهره‌وری آب، افزایش ۱۱ درصدی تولید، صرفه‌جویی ۲.۲ میلیارد دلاری ارزی، افزایش ۴.۵ میلیون تنی تولیدات دیمزارها، افزایش ۱۵۸ درصدی تولید دانه‌های روغنی را موجب می‌شود.

همچنین در این طرح بخشودگی ۵۰ درصدی آب‌بها به‌ازای افزایش بهره‌وری تخفیف ۵۰ درصدی به کشاورزان از مشوق‌های این طرح است البته پرداخت انواع تسهیلات در بخش کشاورزی از سال آینده مشروط به اجرای الگوی کشت بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ می‌شود.

سهم بخش کشاورزی خراسان شمالی ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha