هشدار سناتور دموکرات در مورد احتمال ارائه فناوری نظامی آمریکا از سوی عربستان به روسیه

تهران – ایرنا – سناتور دموکرات کنگره آمریکا ضمن ابراز نگرانی از احتمال ارائه فن آوری نظامی آمریکایی از سوی عربستان به روسیه، روابط واشنگتن و ریاض را یک طرفه خواند که باید متوازن شود.

به گزارش دوشنبه ایرنا، ریچارد بلومنتال، سناتور ایالت کنتیکت در مصاحبه با روزنامه گاردین امروز مدعی شد ممکن است عربستان سعودی فن آوری نظامی آمریکایی را در اختیار روسیه قرار دهد.

وی خبر داد که به دنبال رایزنی با مقام های وزارت دفاع آمریکا و اخذ تضمین های پنتاگون در مورد احاطه این وزارتخانه بر مخاطرات احتمالی تقسیم اطلاعات با کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود.

این عضو کمیته نیروهای مسلح سنا که در پی تصمیم اوپک پلاس در کاهش صادرات پیشنهاد وقفه یک ساله در فروش سلاح به عربستان را مطرح کرده، گفت که در مذاکره با وزارت دفاع به کم و کیف این مخاطره خواهد پرداخت.

به نوشته گاردین، این اظهار نظر نشاندهنده عمق شکافی است که میان عربستان و دموکرات های آمریکا پدید آمده است. از دید واشنگتن، تصمیم نفتی اخیر نشاندهنده حمایت عربستان از روسیه در جنگ با اوکراین بوده و احتمالاً با گرانی بهای بنزین، تلاشی است برای لطمه به بخت بایدن و دموکرات ها در انتخابات حساس میاندوره ای ۱۷ آبان.

بلومنتال با حمایت از انتقال جنگ افزارهای آمریکایی موجود در عربستان و یا محموله هایی که در این مسیر قرار دارند به اوکراین، گفت: ما باید کل روابط دیپلماتیک و نظامی بسیار یک طرفه با عربستان را متوازن کنیم. باید به این گونه حمایت آنها از روسیه پاسخ داد.

وی با اشاره به نقض حقوق بشر در عربستان، بی احترامی به خانواده های قربانیان حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر و دمیدن این کشور بر آتش جنگ داخلی یمن گفت: عربستان سعودی پا را از حد خود فراتر گذاشته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha