رسانه آمریکایی: تصمیم اوپک پلاس نتیجه شکست بایدن در مقابل ولیعهد عربستان بود

تهران-ایرنا- تحلیلگران و منتقدان دولت جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا بر این باورند که تلاش های بایدن برای محاکمه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بر سر مسائل حقوق بشری، به دنبال تنش ها بین پادشاهی عربستان و کاخ سفید بر سر کاهش تولید نفت، شکست خورده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای شبکه خبری ان بی سی نیوز در این زمینه نوشت: تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت ضربه ای قابل پیش بینی برای دولت بایدن بود. 

به دنبال اعلام اوپک پلاس برای کاهش روزانه دومیلیون بشکه نفت که می تواند قیمت های گاز طبیعی را باز هم افزایش دهد، کاخ سفید بدون ارائه توضیحاتی بیشتر هشدار داد که این اقدام «عواقبی» برای این کشور قدرتمند نفتی در خاورمیانه خواهد داشت.

تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت همچنین می تواند به روسیه دومین صادر کننده بزرگ نفت جهان برای تامین مالی هزینه های جنگ اوکراین کمک کند.

براساس این گزارش، از دیدگاه برخی، تصمیم اوپک پلاس متشکل از ۱۳ کشور صادرکننده نفت که عربستان ریاست آن را برعهده دارد نشان داد که تلاش های بایدن برای تنظیم دوباره روابط واشنگتن و ریاض در سفر اوایل سال جاری او به ریاض محکوم به شکست بوده است.  

خالد الجابری فعال حقوق بشر عربستان در مصاحبه تلفنی با شبکه خبری ان بی سی به شکست تلاش های بایدن درخصوص عمل به وعده هایش درباره منزوی کردن ولیعهد عربستان به دلیل نقشی که در ترور جمال خاشقچی نویسنده عرب منتقد داشت و ناکام ماندن اقداماتش برای جلوگیری از کاهش تولید نفت اشاره کرد و افزود: بن سلمان ولیعهد عربستان کمترین انگیزه ای برای تغییر رفتارهایش ندارد.

بایدن بلافاصله بعد از اعلام نامزدی اش وعده داده بود که چک سفیدی را که دولت دونالد ترامپ به عربستان در جنگ یمن داده بود و به کشته شدن هزاران نفر منجر شد، باطل خواهد کرد.

بن سلمان هرگونه آگاهی یا دست داشتن خاشقچی به عنوان یکی از برجسته‌ترین منتقدانش  را  در داخل کنسولگری عربستان در استانبول تکذیب کرده است. نویسنده واشنگتن پست توسط عواملی که برای بن سلمان کار می‌کردند، کشته شد. بر اساس  یک گزارش اطلاعاتی آمریکا که بایدن پس از روی کار آمدن آن را از حالت محرمانه خارج کرد، قتل خاشقجی بدون اطلاع ولیعهد ممکن نبوده است.

بایدن، که پیش از سفر به ریاض وعده داده بود پرونده حقوق بشری بن سلمان را مطرح خواهد کرد، مشت خود را به مشت ولیعهد عربستان زد و با او و دیگر شخصیت‌های ارشد سعودی دیدار کرد.

«لینا الحثلول» فعال حقوق بشر سعودی، گفت واضح بود که در آن زمان «چیزی عاید رئیس جمهور از این سفر نخواهد شد».

الجابری با تایید دیدگاه های این تحلیلگر گفت ولیعهد عربستان با  این دیدار بایدن و ضربات مشت معروف، به خاطر رفتارهای  بسیار ناپسندش از بایدن جایزه گرفت.

وی افزود: تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت «اقدامی خصمانه و عمدی با عواقب از پیش تعیین شده بود.

سارا لی ویتسون، مدیر اجرایی «دموکراسی اکنون برای جهان عرب» نیز به این رسانه، گفت: این یک تصمیم عمدی برای ضربه زدن به بایدن در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره بود.

 «آنل شلین» پژوهشگر «موسسه کوئینسی برای دولت‌سازی پاسخگو» در واشنگتن، گفت که عربستان سعودی بیشتر با دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، که حکومت عربستان را در مرکز سیاست خاورمیانه خود قرار داده بود و از آن در موضع گیری هایش علیه ایران حمایت می‌کرد، هماهنگ است.

وی گفت اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ بار دیگر پیروز شود این خبر خوشایندی برای سعودی ها خواهد بود. فلج کردن بایدن و دموکرات ها درانتخابات میان دوره ای کنگره مطمئنا با این هدف همسو است.

شلین خاطرنشان کرد، آمریکا گزینه های چندی برای واکنش در مقابل سعودی ها دارد که شامل توقف همه فروش تسلیحاتی این کشور به عربستان و توقف همکاری امنیتی و خارج کردن نیروهای آمریکایی از عربستان است.

وی افزود: در بلند مدت آمریکا تلاش خواهد کرد وابستگی نفتی خود را کاهش دهد تا تصمیم گیری های تولیدکنندگان خارجی نفت دیگر تاثیری در تغییر نتایج انتخابات در این کشور نداشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha