رونق گردشگری اردبیل در نیمه نخست سال/ یک میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر در اقامتگاه‌های رسمی سکونت یافتند

اردبیل - ایرنا - سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر و مسافر در نیمه اول سال ۱۴۰۱ در اقامتگاه‌های رسمی این استان سکونت یافتند و این نشانگر رونق صنعت پاک گردشگری استان اردبیل در دوره پساکروناست.

فردین عینی روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بعد از دو سال همه گیری ویروس کرونا، امسال شاهد رونق صنعت گردشگری در استان اردبیل بودیم به طوری که یک میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر در ۶ ماه نخست سال در اقامتگاه‌های رسمی استان سکونت کردند.

وی با بیان اینکه در بازه زمانی یاد شده، حدود چهار و نیم میلیون تردد ورودی به استان ثبت شده است، افزود: در این مدت بیش از ۱۰۰ هزار نفر، از موزه‌های استان بازدید کردند که از این میان یکهزار و ۱۲۸ نفر تبعه خارجی و بقیه مسافران و گردشگران داخلی بوده‌اند.

 سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در عین حال بسته بودن مرز جمهوری آذربایجان را از دلایل کاهش آمار ورود و حضور گردشگران خارجی در استان اردبیل ذکر کرد.

عینی با بیان اینکه آمارهای ارائه شده مربوط به اقامتگاه‌های رسمی استان است، خاطرنشان کرد: کاهش حدود ۲۰ درصدی حضور گردشگران در استان نسبت به مدت زمان مشابه قبل از کرونا، می‌تواند از تبعات باقی‌مانده از همه‌گیری ویروس کرونا به ویژه در اوایل سال جاری باشد.

به گفته سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل، تبدیل صنعت گردشگری به اصلی‌ترین عامل توسعه این استان نیازمند اقدامات اساسی‌تر با همکاری فعالان بخش خصوصی و سیاست‌گذاری‌های حمایتی دولت و مسئولان محلی است.

استان اردبیل با حدود یک میلیون و ۲۴۸ هزار نفر جمعیت با استان‌های گیلان، زنجان و آذربایجان‌شرقی همسایه است و گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور توسعه این خطه به شمار می‌رود.

جاذبه‌های تاریخی همچون مجموعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی، بقعه شیخ حیدر، بازار تاریخی و مساجد اردبیل، مجموعه‌های طبیعی همچون چشمه‌های آبگرم در شهرهای سرعین، مشگین شهر، خلخال، نیر، جنگل‌های فندقلو، قله سبلان، دریاچه‌های نئور و شورابیل، پل‌های معلق مشگین‌شهر، هیر، پیرتقی، پیست اسکی آلوارس از جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل است.

 علاوه بر این کاوش‌های باستان شناسی در مجوعه های قره حسنلوی نمین، اولتان پارس‌آباد و مشگین شهر چشم انداز توسعه  گردشگری تاریخی و باستانی را در استان اردبیل تقویت کرده است

با این حال به نظر می رسد استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها مستلزم  توسعه و تقویت زیرساخت‌هایی مانند زیرساخت‌های حمل و نقل جاده ای ریلی و هوایی، زیرساخت‌های اقامتی مانند احداث اقامتگاه‌ها، زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی است.

استان اردبیل از نظر شاخص‌های توسعه بویژه در زیر ساخت‌ها دچار عقب ماندگی‌های فراوانی است به طوری که جزو معدود استان‌هایی است که برای ارتباط با مرکز کشور شبکه بزرگراهی ندارد.

دولت سیزدهم برای جبران عقب ماندگی‌ها بر توسعه و تقویت زیرساخت‌های توسعه مانند حمل و نقل و بخش آب و کشاورزی متمرکز شده است و انتظار می‌رود در صورت تامین منابع طی  سالهای آینده گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha