۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۳۷
کد خبر: 84900057
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیان ویژگیهای شهدا نیازمند رمزگشایی است

۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۳۷
کد خبر: 84900057
بیان ویژگیهای شهدا نیازمند رمزگشایی است

تربت‌حیدریه- ایرنا- یکی از راویان و تاریخ‌نگاران هشت سال دفاع مقدس اهل تربت‌حیدریه گفت: شهدای این شهرستان در کنار ایثارگری از ویژگیهای خاص دیگری برخوردارند که نیازمند رمزگشایی است.

نادر سلیمانی روز پنجشنبه همزمان با هفته دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رمزگشایی بدان معناست که شیوه شهادت و نام شهیدان این خطه از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که من به واسطه شغلم، این کار را در حال انجام دارم.

مدیر سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران تربت‌حیدریه بیان کرد: به واسطه شغلم، وظیفه رساندن خبر به شهادت رسیدن فرزندان این آب و خاک را به والدینشان در دوران دفاع مقدس بر عهده داشتم.

سلیمانی با بیان اینکه تاکنون در تاریخ شفاهی دفاع مقدس این خطه کاری انجام نداده ام، افزود: رمزگشایی از شهیدان شهرستان تربت حیدریه قدم کوچکی است که آغاز کرده ام.

وی با اشاره به مطالعاتی که در خصوص  شهدای تربت حیدریه انجام داده، گفت: نخستین شهید این خطه شهید "رضا عسگری" بود که در حادثه ۹ دی سال ۵۷ به شهادت رسید، همچنین شهید "علی‌اکبر حسن‌زاده گوجی" در ۱۵ مهر سال ۵۹ به عنوان نخستین شهید جنگ این خطه نامش به ثبت رسیده‌ است.

راوی هشت سال دفاع مقدس در ادامه گفت: در نیمه نخست سال ۱۳۵۹، شهرستان تربت حیدریه ۲۲ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد و این بدان معناست که به طور میانگین هر پنج روز یک شهید تقدیم نظام اسلامی شده‌ است.

سلیمانی اظهار داشت: مطالعه پرونده شهدای این خطه بیانگر آن است که نام کوچک ۷۰ شهید این خطه "علیرضا" ، "محمدرضا" ، "غلامرضا" و "رضا" می‌باشد و همچنین ۵۵ نفر از شهیدان تربت‌حیدریه در منطقه سومار و ۴۷ نفر در منطقه جزیره مجنون به شهادت رسیده‌اند.

طبق آمار منتشره از سوی بنیاد شهید تربت‌حیدریه، از مجموع ۱۵ هزار رزمنده دوران دفاع مقدس در این خطه، هزار و ۱۰۴ شهید منطقه تربت‌حیدریه شامل شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه، مه‌ولات و رشتخوار است که از این تعداد  ۷۰۸ شهید، هزار و ۶۹۵ نفر جانباز و ۱۴۲ نفر آزاده به شهرستان تربت‌حیدریه اختصاص دارند که از جانبازان این خطه ۶۹۰ نفر بالای ۲۵ درصد هستند.

اکنون در شهرستان تربت‌حیدریه ۲۲ شهید گمنام در خاک آرام گرفته‌اند که شامل پنج شهید در بوستان پیشکوه، پنج شهید در دانشگاه آزاد اسلامی، ۲ شهید گمنام در گلزار بهشت عسکری، ۲ شهید در باغ ملی، ۲ شهید در کدکن، ۲ شهید در بایگ، ۲ شهید در رباط سنگ، یک شهید در توپخانه ۶۱ محرم و یک شهید نیز در تیپ ۱۷۷ ارتش می‌باشند.

در مزار شهدای بهشت عسکری نیز ۲۰۰ شهید در خاک آرام گرفته‌اند. همچنین در تربت‌حیدریه چهار شهیده زن، پنج مادر دارای ۲ شهید، ۲۱۴ مادر شهید و ۲۱۰ همسر شهید وجود دارد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha