عزاداری عاشقان علی ابن موسی الرضا (ع) در کنار مضجع شریف  حضرت عبدالعظیم حسنی

شهر ری - ایرنا - عزاداران حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام امام هشتم شیعیان در کنار مضجع شریف حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)و امامزادگان عظیم الشان حضرت حمزه ابن موسی علیه اسلام و حضرت طاهر علیه السلام در عزای سرور ایرانیان حضرت ثامن الائمه شمس الشموس خراسان بر سر و سینه زدند.

به گزارش ایرنا ، روز سه شنبه در سالروز شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام مصادف با سی ام ماه صفر و پنجم مهرماه ویژه برنامه شهادت حضرت امام رضا(ع) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شیخ ابراهیم بهاری و قرائت زیارتنامه توسط حاج احمد زین العابدین فرد و مرثیه سرایی با نوای حاج علی فراهانی در مصلای امام علی(ع) آستان مقدس برگزار شد.

عزاداران زائران مجاوران حرم خانواده معظم شهدا و هیئات مذهبی از شب گذشته در آستان مقدس حضور یافته و در آیین ویژه و مراسم عزاداری هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت شرکت داشتند.

عزاداران امام هشتم شیعیان پس از برگزاری نماز های جماعت مغرب و عشا ( دیشب ) و نماز ظهر و عصر ( امروز ) در کنار مضجع شریف حضرت عبدالعظیم حسنی و امامزادگان عظیم الشان حضرت حوزه ابن موسی علیه اسلام و امامزاده طاهر علیه السلام در عزای سرور ایرانیان حضرت ثامن الائمه شمس الشموس خراسان بر سر و سینه زدند.

آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام،  مراسم عزای ال الله را از روز شنبه ۲ مهر ماه آغاز و تا امروز دوشنبه ۴ مهرماه بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مصلای امام علی(ع) ادامه خواهد داد که این آیین با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان و مرثیه خوانی سید احمد صالحی خوانساری برگزار می شود.

 آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم(ع) ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) مقدم کلیه عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت را به این ویژه برنامه ها گرامی می دارد.

در سالروز شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام پرچم‌های عزا در شهر ری بعنوان قبله تهران و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی برپا شد.

عزاداری عاشقان علی ابن موسی الرضا (ع) در کنار مضجع شریف  حضرت عبدالعظیم حسنی

ابو الحسن علی بن موسی(ع) ملقب به «رضا» امام هشتم از ائمه اثنی عشر(ع) و دهمین معصوم از چهارده معصوم(ع) است. امام رضا (ع) از سلاله پاک رسول خدا (ص) و جانشین ایشان است. ایشان به عالم آل محمد نیز شهرت دارد. نام مبارکشان «علی»، کنیۀ آن حضرت، «ابوالحسن» و دارای القاب متعدّدی از جمله؛ رضا، ‏صابر، فاضل، قرة ‏اعین المؤمنین (نور چشم مؤمنان) و... هستند. (الهدایة الکبری، ص ۲۷۹؛ کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج ۲، ص ۲۸۴) اما مشهورترین لقب ایشان، «رضا» به معنای «خشنودی» است. پدر بزرگوار امام رضا(ع)، امام موسی کاظم(ع) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال ۱۸۳ ﻫ.ق. به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند. مادر گرامی امام رضا(ع) نجمه نام داشت. 

حضرت رضا(ع)، دوران کودکی و جوانی را تا سال ۲۰۱ هجری قمری در مدینه طیّبه(حیات فکری و سیاسی امامان شیعه(ع)‏، ص ۴۲۶) که مهبط وحی بود در خدمت پدر بزرگوارش سپری کرد و مستقیماً تحت تعلیم و تربیت امام هفتم(ع) قرار گرفت و علوم و معارف و اخلاق و تربیتی را که امام کاظم(ع) از پدرانش به ارث برده بود، به او آموخت.(پژوهشی دقیق در زندگانی امام رضا (ع)‏، ج ۱، ص ۵۰)  در منابع تاریخی اطلاعاتی از حضور ایشان در بغداد هنگام زندانی بودن پدر بزرگوارشان در آن شهر در دسترس نیست.

امامت و وصایت حضرت رضا(ع) بارها توسط رسول خدا(ص)، پدر بزرگوار و اجداد طاهرینشان(ع) اعلام شده بود. به ویژه امام کاظم(ع) بارها در حضور مردم، ایشان را به عنوان وصی و امام بعد از خویش معرّفی کرده بودند که به یک نمونه از آنها اشاره می شود:

از محمّد بن اسماعیل بن فضل هاشمیّ چنین روایت شده است که‏ گفت:بر امام موسی کاظم(ع) وارد شدم در حالی که ایشان به شدّت مریض بودند، به حضرت عرض کردم:اگر خدای ناکرده برای شما اتّفاقی بیفتد- و خدا آن روز را نیاورد- به چه کسی رجوع کنیم (امام بعد از شما کیست)؟ فرمود:«به فرزندم علیّ، نوشته او، نوشته من است، و او وصیّ و جانشین من بعد از مرگم خواهد بود».(عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۲۰ و ۲۱)

امام رضا (ع) پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را در مدینه بر عهده گرفت و به رسیدگی امور پرداخت، ایشان با جمع کردن شاگردان پدر به دور خود به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام های بزرگ و استواری برداشت.

پس از شهادت امام کاظم(ع) که در سال ۱۸۳ هـ ق رخ داد، آغاز امامت حضرت رضا(ع) شروع شد، و با توجه به این که هارون (پنجمین خلیفه عباسی) در سال ۱۹۳ از دنیا رفت، ده سال از امامت حضرت رضا(ع) معاصر زمان هارون بود. امام رضا(ع) به مدت ۲۰ سال(۱۷ سال در مدینه و ۳ سال آخر در خراسان) امامت و رهبری مردم را بر عهده داشت.

هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو در سال ۲۰۰، یا ۲۰۱ قمری بود. پس از تصمیم مأمون تصمیم مبنی بر دادن پیشنهاد ولایت عهدی به امام، او یکی از افراد خویش به نام رجاءبن ابی ضحاک را به مدینه فرستاد تا امام را به مرو محل اقامت مأمون بیاورد.(تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۴۶۵)  مأموران مأمون، امام رضا (ع) و برخی از بنی هاشم را از مسیر بصره به مرو آوردند. مأمون آن ها را در خانه ای و امام رضا را در خانه ای دیگر جای داد و او را اکرام کرد.( مفید، الارشاد، ۱۳۷۲ش، ج۲، ص۲۵۹)

شهادت امام رضا (ع)

امام رضا (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله مأمون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت. آن حضرت پس از قبول اجباری ولایتعهدی مأمون و گذشت سه سال، در ۵۵ سالگی به دست این خلیفۀ عباسی به شهادت رسید.

پس از شهادت امام رضا(ع)، مأمون، او را در خانه حمید بن قحطبه طائی ( بقعه هارونیه ) در روستای سناباد  دفن کرد.( مفید، الارشاد، ج۲، ص۲۷۱) در تعیین سال شهادت امام نقل های مختلفی به ثبت رسیده است. گروهی سال ۲۰۲ هجری قمری را سال شهادت حضرت می دانند.(الأئمة الاثنا عشر، ص ۹۸)

شهرستان پیشوا در روز شهادت امام رضا(ع) غرق عزا و ماتم است

همزمان با سالروز شهادت هشتمین اختر آسمان ولایت و امامت حضرت امام رضا(ع) ، شهرستان مقدس پیشوا مدفن امامزاده جعفر(ع) برادر بلافصل امام رضا (ع) غرق در عزا و ماتم است .

به گزارش خبرنگار ایرنا، مردم خداجوی و ولایت مدار شهرستان پیشوا که در طول ایام محرم و صفر به یاد مظلومیت شهدای دشت کربلا و در غم رحلت نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی وامام رضا (ع) شهر را سیاه پوش کرده و لباس های عزا به تن داشتند ، از ساعات اولیه روز سه‌شنبه در مساجد ، تکایا و حسینیه های شهر حضور یافته و خود را برای برگزاری اجتماعی عظیم در صحن مطهر امامزاده جعفر (ع) آماده کردند.

بسیاری ازعاشقان خاندان عصمت و طهارت از ساعت اولیه صبح با حضور در خیابان ها و بازار قدیمی این شهرستان به سمت مرقد مطهر امامزاده جعفر(ع) حرکت کرده وبه عزاداری پرداختند .

هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم امامزاده جعفر(ع) در قالب هیأت های سینه زنی و زنجیر زنی با عبور از خیابان های شهر پس از اجتماع در صحن مطهر به عزاداری پرداخته و مصیبت شهادت امام رضا (ع) را خدمت امام زمان (عج) و برادر بلافصل ایشان تسلیت گفتند.

بسیاری از عزاداران از روستاهای اطراف شهرستان با پای پیاده به سمت پیشوا حرکت کرده و همراه با مردم شهرستان ورامین که از ساعات اولیه روز و در قالب کاروان جاماندگان ارض طوس به سمت مرقد مطهر امامزاده جعفر(ع) پای پیاده طی مسیر کرده بودند، به عزاداری پرداختند.

قرائت زیارت خاص امام رضا (ع) ، قرائت زیارت از بعید و برپایی مراسم سینه زنی در صحن جامع امامزاده جعفر(ع) از جمله برنامه هایی است که در سالروز شهادت امام رضا(ع) در پیشوا برگزار گردید .
عزاداران امروز میهان خوان باکرامت امام رضا (ع) بوده و توسط خیرّین اطعام می شوند.

جاماندگان ارض طوس مسیر ورامین تا پیشوا را پیاده طی کردند

 همزمان با سالروز شهادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت حضرت امام رضا (ع)، عاشقان خاندان اهل بیت در قالب کاروان "جاماندگان ارض طوس" پای پیاده مسیر ورامین به سمت شهرستان پیشوا مدفن امامزاده جعفر(ع) برادر بلافصل امام رضا(ع) را طی کرده و این مصیبت عظما را محضر این امامزاده واجب التعظیم تسلیت عرض کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هزاران نفر از عاشقان خاندان عصمت و طهارت و ارادتمندان هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت از ورامین که در سالروز شهادت امام رضا (ع) نتوانسته بودند خود را به مشهد مقدس برسانند، روز سه‌شنبه حرکت خود را از این شهرستان به سمت پیشوا، مدفن امامزاده جعفر(ع) برادر بلافصل امام رضا (ع) آغاز کردند تا از راه دور عشق و ارادت خود را به امام رضا(ع) ابراز کنند.

جاماندگان ارض طوس در حالی که لباس عزا بر تن داشتند، مسیر ۱۰ کیلومتری ورامین به سمت پیشوا را با پای پیاده طی کردند و با عزاداری و سینه زنی این مصیبت عظما را محضر امام زمان (عج) تسلیت گفتند.

در طول مسیر، مردم محلات و روستاهای اطراف ورامین و پیشوا نیز به این کاروان اضافه شدند تا به همراه این افراد خود را به محل مراسم عزاداری شهادت امام رضا (ع) در پیشوا برسانند.
بسیاری از عاشقان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت و روستاهای مجاور، در طول مسیر با برپایی ده‌ها موکب و ایستگاه صلواتی از کاروانیان پذیرایی کرده و آنان را همراهی می کردند.

حاضران در این مراسم در بدو ورود به پیشوا مورد استقبال مردم و مسئولان این شهرستان قرار گرفتند و سپس با حضور در صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) ، در کنار سایر زائران ، مجاوران و

عزاداران به عزاداری و نوحه سرایی پرداخته و با قرائت خطبه امام رضا(ع)، این مصیبت عظما را خدمت برادر ایشان تسلیت گفتند.

آرامگاه نورانی حضرت جعفربن موسی‌الکاظم(ع) فرزند بلافصل امام هفتم شیعیان و برادر امام رضا(ع) در شهرستان پیشوا قرار دارد.
 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha