نجوای جاماندگان اربعین حسینی در جوار بارگاه امامزادگان(ع) مازندران

ساری - ایرنا - اربعین حسینی برای اکثر مردم مازندران تداعی‌گر حضور و عزاداری در جوار بارگاه امامزادگان عظیم الشان(ع) است و این رسم کهن مردم دیار علوی هنوز هم پابرجاست و رنگ نباخته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سال‌هاست که عاشقان مانده از زیارت اباعبدالله الحسین(ع) در روز اربعین، برای درک ذره‌ای از عشق امام حسین(ع)، با پای پیاده مسیر بین ۲ امامزاده را در مازندران طی می‌کنند.

امسال نیز که کرونا فروکش کرده و در بسیار از نقاط رنگ باخته است، این مراسم پرشورتر از همیشه با حضور دلباختگان به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و در جوار بیش از ۳۰۰ امامزاده واجب التعظیم(ع) و سایر بقاع متبرکه برگزار شده است.

حاضران در طی این مسیر با شعارهای "لبیک یا حسین" و "لبیک یا زینب" عشق و ارادت خود را به سید الشهدا (ع) و اهل بیت وی را ابراز کرده و به سینه زنی و عزاداری پرداختند.

در دیار علویان با سابقه دینی و مذهبی، همواره اماکنی همچون مرقد امامزادگان کانون مهم حضور دلدادگان و عاشقان امامان است، مردم از هر فرصتی برای ابراز ارادت خود به این بزرگواران بهره می‌گیرند تا بتوانند در این اماکن حضور یابند.

امامزادگانی که در گوشه گوشه این استان سخاوتمند آرمیده‌اند و بی‌مناسبت و با مناسبت همواره مردم دیار علویان به آنها رجوع می‌کنند و ساعت‌هایی را در این اماکن بیتوته دارند.

مازندران که به واسطه تشکیل نخستین حکومت شیعی ایران به دیار 'علویان' شهرت یافته است، مدفن یک هزار و ۲۷۶ امامزاده است و از این لحاظ که نشانگر سخاوتمندی  مازندرانی هاست، رتبه دوم کشور را دارد.

علوی بودن مازندران در عین حال از آمار جمعیت سادات این استان هم قابل اثبات است. بر اساس داده های رسمی مرکز آمار ایران ۲۰درصد معادل ۶۲۰ هزار نفر از سه میلیون و ۳۰۰ نفر جمعیت مازندران ، سید هستند.

وجود بارگاه امامزدگان متعدد در مازندران، این استان را به کانونی برای فعالیت‌های دینی و مذهبی مبدل کرده و امروز در اربعین حسینی بقاع امامزدگان به حلقه جمع دوستداران به اهل بیت(ع) مبدل شده است.

نجوای جاماندگان اربعین حسینی در جوار بارگاه امامزادگان مازندران

بارگاه امامزادگان(ع) مازندران کانون برنامه‌های اربعین حسینی 
مورخ و پژوهشگر فرهنگ عامه مازندران با تاکید بر نقش و جایگاه امامزادگان واجب التعظیم(ع) استان در میان مردم، گفت: همواره و در طول تاریخ این استان ،امامزادگان، مورد توجه و اهمیت ویژه مردم این دیار قرار داشته اند.

علی رمضانی پاچی افزود: به طوریکه در مناسبت های دینی ومذهبی این مکان ها به عنوان کانون و مامن افراد برای حضور و برگزاری این آیین ها به شمار می روند.

وی ادامه داد: مازندرانی ها آنچنان ارادت و علاقمندی به ائمه اطهار و نوادگان آنها را دارند و در این زمان ها بعد از گذشت سالها از وفاتشان همچنان مقبره آنها نه تنها به عنوان زیارتگاه آنها محسوب می شود بلکه در مناسبت ها به عنوان پایگاهی برای حضور مردم‌ می باشد.

این پژوهشگر افزود: مازندرانی ها در ابتدای روز مناسبت های دینی از هر نقطه ای از استان باشند به بارگاه امامزادگان می روند ‌و در این اماکن مراسم‌های دینی و مذهبی خود را انجام می دهند.

وی اظهار داشت: اربعین حسینی از جمله آیین‌های دینی و مذهبی است که مردم مازندران، برنامه‌های این روز را در این اماکن برگزار می کنند.

رمضانی پاچی، عزاداری اربعین حسینی در جوار بارگاه امامزادگان را شامل مداحی ، سینه زنی و اطعام دهی بویژه اطعام دهی از محل نیات واقفان عنوان کرد.

نیت ۷۰درصد موقوفات مازندران اطعام دهی عزاداری امام حسین(ع) است .


بیش از ۳۰۰ بارگاه امامزاده ، محور مراسم جاماندگان اربعین حسینی
مازندران از نظر دارا بودن اماکن مذهبی و موقوفات در سطح کشور جزو استان های رتبه دار به شمار می رود و بنا به اعلام مسوولان اداره کل اوقاف و امور خیریه  دومین استان کشور از نظر تعداد موقوفات به شمار می رود و یک هزار و  ۲۷۶ بقعه امامزاده ، ۱۳ هزار موقوفه ، ۱۹۰ هزار رقبه و هشت هزار اماکن مذهبی در این استان وجود دارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران ضمن تایید این موضوع که بقاع امامزادگان(ع) کانون برگزاری مراسم‌های دینی و مذهبی هستند، گفت : از دیگر ویژگی های برگزاری مراسم های دینی در این اماکن می توان به خودجوش و مردمی بودن اجرای آنها اشاره کرد . 

حجت الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی افزود: به طوریکه از گذشته این رسم و آداب برای مردم مازندران باقی مانده است که در مناسبت های مذهبی در جوار بارگاه امامزادگان حضور یابند و اقدام به برگزاری مراسم های ویژه آن ایام کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع اجرای برنامه جاماندگان اربعین حسینی با محوریت بقاع امامزادگان در مازندران در حال اجراست.

به گفته مدیرکل اوقاف مازندران برای این منظور بیش از ۳۰۰ بقعه امامزاده شاخص استان در نظر گرفته شد که پیاده روی مسیر ۲ امامزاده در یک فاصله درحال انجام است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha